A koronavírus hatásai a légi és tengeri szállítmányozásra

Photo by Pixabay on Pexels.com

Sajnos az nem is lehet kérdés, hogy a COVID-19 a gazdaság számos területei mellett a szállítmányozásra is igen nagy hatást gyakorolt. A légi közlekedés tekintetében a minimálisra csökkentett járatszámok szinte minden tervet felülírtak. A Trans-Sped Kft. nagyjából 40-45 légitársasággal áll kapcsolatban, ami lehetővé teszi számukra, hogy a világ számos pontjára tudjon árukat szállítani repülőgépekkel is.

Átalakulóban a légi szállítmányozás

Az elmúlt hónapokban teljesen átalakult a légi áruszállítás, hiszen a tengerentúlról rendelt áruk sokkal lassabban érnek célba. A Trans-Sped Kft. légi-tengeri szállítmányozási osztályvezetője, Mihály Attila osztotta meg a tapasztalatait azzal kapcsolatban, hogy milyen változások mennek végbe ezen a területen a kialakult járványhelyzet következtében.

A legnagyobb gondot a légi szállítmányozásban az egyes légitársaságok járatainak, szolgáltatásainak csökkentése, vagy teljes leállása okozza.

Mivel a légi áruszállítás a legtöbb esetben az utasszállító gépek törzsében található csomagtérben történik, így érthető módon a Trans-Sped Kft. is érintették a korlátozások. Ez ugyebár kiesést jelentett a légi utasszállításban, ami az áruforgalomra is kihatott. Csak azokkal a gépekkel lehetséges az áruszállítás, amelyek eleve ezzel a céllal működnek, azonban ezeknek a kihasználtsága szinte maximális.

Annak ellenére, hogy csökkent az áruforgalom a vírus hatására, a légitársaságok képtelenek voltak a megbízások teljesítésére, így ez az árak jelentős emelkedéséhez vezetett. Hiába indult el a személyszállítással foglalkozó kapacitásoknak a visszarendeződése, a teljes helyreállás akár évekbe is telhet.

Változás a tengeri szállítmányozásban is

Mivel ez a fajta áruszállítás igen speciális területnek számít, így a változás is igen sajátos:

Nem jelentkezett direkt kapacitáscsökkenés.

A járvány gyors terjedésével viszont itt is beütött egy meredek forgalomcsökkenés. Ezt a legtöbb hajótársaság úgy oldotta meg, hogy csökkentette a hajóforgalmat.

A vírus egyik legnagyobb hatása ebben a szegmensben, hogy jelentősen kisebb a szállítási feladatokat ellátó hajóknak a száma, mint amit a forgalom indokolna. Ez mesterséges kapacitáshiányt eredményez. A vízi közlekedés terén életbe lépett változások azt a célt szolgálják, hogy a szakemberek szinten tarthassák az árakat, és a hajóstársaságok gazdaságossá tegyék a fuvarozást.

Fotó: makronom.mandiner.hu

Exit mobile version