Csak néhány telefonhívás, más semmi – A BÚÉK című filmről

Goda Krisztina rendező és Divinyi Réka forgatókönyvíró, akiknek a neve gyakorlatilag összeforrott a magyar filmes szakmában, a népszerű Csak szex és más semmi című, ma már kultfilmnek számító mozis alkotás, valamint a Csak színház és más semmi című tévésorozat után ismét összeállt egy vígjáték forgatása erejéig. A Mikulás napon a mozikba kerülő BÚÉK című filmet a debreceni Apolló mozi is egész decemberben vetíti.

Ahogyan az a film címéből is sejthető, a történet szilveszter éjjelén játszódik. A férje által egy éve elhagyott, tizenhat éves lányát egyedül nevelő Alíz, vagy ahogyan becézik, Lizi (Szávai Viktória) lakásába érkezik „partizni” a rég összeszokott társaság, amelynek tagjai mindössze egy-két újdonsággal tudnak szolgálni a régi jó barátaik előtt. Legalábbis azt hiszik. Az újdonság Márk (Lengyel Tamás) részéről a fiatal barátnő, Fanni (Törőcsik Franciska), Döme (Elek Ferenc) részéről pedig az, hogy a szintén újdonsült barátnője, a többiek számára még ismeretlen Márta mégsem tudja elkísérni a buliba, mert állítólag megbetegedett. Ám csak addig gondolják, hogy ez minden, amivel egymásnak szolgálhatnak, amíg Lizi tönkrement házassága kapcsán a telefonhasználati szokásaik szóba nem kerülnek. Az, hogy állítólag a kapcsolatok negyven százalékát a nem várt telefonhívások és telefonüzenetek teszik tönkre, ahogyan ez Liziék esetében is történt, hisz ő is egy olyan sms-t nézett meg a férje telefonján, amit nem kellett volna. Vagy kellett volna? Ki tudja…

Ezen az eseten felbuzdulva találja ki Lizi azt a „játékot”, hogy ezen a szilveszter éjjelen mindenki nyilvánosan használja a telefonját: tegyék ki az asztalra a készülékeiket, és minden hívást a többiek előtt vegyenek fel, s minden sms-t olvassanak fel a barátaiknak is. Kezdetben az ötleten nem nagyon akadnak fenn, hisz mindenki azt állítja magáról: neki ugyan nincs titkolnivalója. Csakhogy van. Nagyon is van.

Goda Krisztina filmje innentől, a telefonok megszólalásától, az sms-ek érkezésétől pörög fel igazán, főleg akkortól, amikor a Sacival (Bata Éva) tíz éve házasságban élő Gábor (Hevér Gábor) megkéri Dömét, hogy cseréljék ki az amúgy pontosan ugyanúgy kinéző készülékeiket, hogy a feleség ne jöjjön rá, ki is keresi Gábort az éjszaka folyamán. Döme nagy nehezen belemegy ebbe az újabb játékba, s ezzel elindul a lavina. Mindenkinek – nemcsak Gábornak és Dömének –, de tényleg mindenkinek kihullik valamilyen „csontváz” a szekrényéből. A film kétségtelenül épp a nem várt üzenetek és hívások miatt rendkívül fordulatos, ám azt mindenképpen meg szeretném jegyezni, hogy közben klisékkel dolgozik. A párkapcsolatok szempontjából „untig” ismert problémák jönnek elő Márkéknál is, Gáboréknál is, Döme „lelepleződése” sem okoz túl nagy meglepetést, s Lizi sorsa is átlagosnak, egy elhagyott nő sajnos jól ismert forgatókönyvének mondható.

Ami a filmet a klisészerű fordulatok ellenére mégis vonzóvá varázsolja, az kétségtelenül a színészi játék. Goda Krisztina ugyanis – ahogyan a fent feltüntetett nevekből is láthatták – az előző két alkotásához hasonlóan most is a magyar színészek „krémjével”, igazi filmes „nagyágyúkkal” dolgozott. S mindenki hozza is a tőle várt formát. Lizi egy éves kálváriáját, s lassan „házisárkánnyá” válását kiválóan érzékelteti Szávai Viktória, az egyedülálló barát, Kristóf (Mészáros Béla) remekül testesíti meg a szakmájában sikeres, de a magánéletében „csődtömeg” férfi típusát, hogy az Elek Ferenc alakította Döme szerethető „botladozásairól” már ne is beszéljünk.

Összességében rendkívül szórakoztató, ugyanakkor a kapcsolatok dinamikájára nézvést elgondolkodtató alkotás Goda Krisztina új filmje. Remek kikapcsolódás az év végére, akár még szilveszter éjszakájára is, de ennél nem több. Korrekt vígjáték, semmi más.

Gyürky Katalin

Exit mobile version