Családi harc és testvérviszály…. 73 éves az ADIDAS

Fotó: Tutor Linda

A világ egyik leghíresebb sportmárkájának kalandos és családi botrányokkal tarkított története az 1920-as években kezdődött. Két tehetséges testvér, Adolf és Rudolf Dassler nevéhez az Adiztek maguknak, és a náci kapcsolatokkal is rendelkező, németajkú fivérek az 1936-os XI. nyári olimpián már világszerte ismertté tették terméküket.

A 30-as években még egy fedél alatt élő fivérek és családtagjaik között a sikerrel együtt sokasodtak a viták, majd a II. világháború kitörésével és a sportcikkekre vonatkozó megrendelések számának megcsappanásával a két testvér közötti ellentét már komoly feszültséget okozott az üzletben is. A háború lezártát követő vizsgálatok végére a testvérek között már olyan szakadék tátongott, amit nem lehetett többé áthidalni, így 1946-ban felosztották egymás között a céget. Adolfé lett az eredeti üzem, Rudolfé a folyó túloldalán található másik épület. Az Aurach folyó két oldaláról indult tehát a két világmárka: Adolf Dassler nevének első kezdőbetűinek összeolvasztásából az ADIDAS, Rudolféból a RUDA, mely később PUMA lett.

A két testvér a szakítást követően soha többé nem állt szóba egymással, sikereiket egymástól függetlenül érték el. Igaz, a Puma jobb marketinggel rendelkezett, az Adidas időről időre olyan technikai újításokkal rukkolt elő, melyekkel bebetonozta magát a vezető sportszer márkák között. Kiváló szponzori szerződéseikkel státuszszimbólummá vált az Adidas, a mai napig a 2. legnagyobb forgalmat bonyolítják a sportruházat világpiacán. (A Puma az ötödik helyen áll).

Az alapító 1978-as halálát követően a céget 1995-ben tőzsdére vitték a tulajdonosok, és mára már nincs a Dassler család tulajdonában.

Adidast viselni a mai napig szimbolikus jelentéssel bír, hiszen az ikonikus márkát sportóriások, celebek és hírességek viselik, és a minősége is kiváló. A kultikussá vált termékeknek és az előrelátó menedzsmentnek köszönhetően a cég bevételei 8,5%-kal nőttek 2021-ben, így a REEBOK eladásával együtt 5,83 milliárd eurós bevételt realizálhattak, amivel bebetonozták magukat a sportruházat toplistáján.

Exit mobile version