2025. december 22. hétfő
  • Impresszum
  • Médiaajánlat
  • Szerzői jogok
  • Felhasználói feltételek
  • Adatkezelés
hajdupress.hu
  • Régió
  • Belföld
  • Külföld
  • Sport
  • Kult
  • Üzlet
  • DíszUDvar
  • TrendFórum
  • ALFÖLD TV
  • English
  • Deutsch
  • Română
Nincs találat
Összes találat
hajdupress.hu
  • Régió
  • Belföld
  • Külföld
  • Sport
  • Kult
  • Üzlet
  • DíszUDvar
  • TrendFórum
  • ALFÖLD TV
  • English
  • Deutsch
  • Română
Nincs találat
Összes találat
hajdupress.hu
Home Kult

A házastárs mint életfeladat – A feleségem története című filmről

HajduPress Szerző HajduPress
2021/09/24
kategória: Kult
5 0
0
A házastárs mint életfeladat  – A feleségem története című filmről

Fotó: Inforg-M&M Film

FacebookTwitterE-mail

Enyedi Ildikó rendező több évtizedes „rákészülés” után álmodta vászonra Füst Milánnak a manapság az olvasói statisztikákat nézve is sajnos méltatlanul háttérbe szorult, 1942-es regényét, A feleségem történetét. Első ránézésre a film hossza, a két óra negyven perc meglehetősen soknak tűnik, ám e hossz „szükségességét” azonnal megértjük, mihelyst túl vagyunk az első pár képkocka befogadásán.

Ebben a költői, rendkívül érzékeny alkotásban ugyanis nemcsak a Füst Milán-regény szinte teljes egészét adaptálta a rendező a filmvászonra, hanem a narratív részek mellett – Enyedi Ildikó alkotásaira egyébként jellemzően – itt a csendeknek is óriási szerepe van. Azoknak a pillanatoknak, másodperceknek és perceknek, amikor a két főszereplő, a „hollandus” kapitányt, Störr Jakobot és „spontán választott” feleségét, Lizzyt alakító színész meg sem szólal, viszont a mimikájával, a gesztusaival, a másik szemébe való belenézéssel sokkal több mindent elárul, mintha az épp akkor benne dúló érzéseket szavakba öntené. Ezek a csendes pillanatok természetesen időben is sokat tettek hozzá a film hosszához, de kihagyhatatlanok, mert az általuk kifejezett mondanivaló mindennél fontosabb.

A csendekben rejlő mondanivaló kifejezésére persze a tengeren otthonosan mozgó, munkáját kiválóan végző hajóskapitányt, és a kapitány által hirtelen, egy ötlettől vezéreltetve feleségül vett Lizzyt alakító színészek hihetetlenül precíz és hiteles játékára is szükség van, amit a kapitányt játszó Gijs Naber és a Lizzyt alakító Léa Seydoux maradéktalanul teljesített. A Füst Milán-történet ugyanis ennek a két embernek az egymásra hatását, az egymás mellett élése fejlődésre késztető, ugyanakkor a személyiségüket bizonyos mértékig béklyóba is kötő, rendkívül bonyolult kapcsolatát láttatja, a férfi tudatfolyamán keresztül, s véleményem szerint ezt a tudatfolyamot „vetítette ki” elsősorban a csendekbe a rendező. Az egymás közötti és az egyedül töltött csendekbe is.

A csendeken kívül pedig azokba a tűpontos párbeszédekbe, amely a Füst Milán-regényből készült forgatókönyv másik nagy érdeme: a kevés beszéd rendkívül kifejező, hiszen a gesztusok és csendek mellett már tényleg nem kell sokat mondania a színészeknek ahhoz, hogy követni tudjuk: hol is tartanak épp a lelki útjukon. A szó azért is lehet itt kevés, mert a Füst írta történet lényege, hogy a tengeren nagyon is jártas Störr a való életben, a szárazföldön, a nőkkel, egy nővel, így egy „fogadás” eredményeképp hirtelen ötlettől vezéreltetve feleségül vett Lizzyvel való kapcsolatában meglehetősen bizonytalan, faragatlan, olyan, mintha egy számára megfejthetetlen és kiúttalan labirintusban bolyongana.

Lizzy ezt a hatalmas termetű „tengeri medvét” kapja tehát maga mellé életfeladatul: a szóból keveset értő, a gesztusokból talán kicsit többet olvasó Jakobot neki kéne „felnevelnie” arra a szintre, hogy úgy viselkedjék, ahhoz az egy férjtől elvárható. S bár Störr maga nagyon igyekszik, Lizzy „tanítása” akkor működhetne igazán, ha Lizzy maga is tisztán „játszana”, s a viselkedésével nem veszítené el egyre inkább a férje bizalmát. A férj való életre „tanítása” tehát – mutat rá a Füst-regény, s mutat rá ezáltal csodálatos képekben Enyedi Ildikó is – akkor működhetne, ha az egy stabil alapokon álló kapcsolaton belül történne.

Störr azonban nem bízhat meg a feleségében, semmilyen szinten sem. S az „életet” tanulva ő sem hibátlan a férji hűségét illetően. Bár, a fiatal lánykával való kis „liezonját” tulajdonképp foghatjuk Lizzyre is, hogy ő „kergette” a férjét egy másik nő karjaiba a kacér viselkedésével, de ebben sem lehetünk biztosak.

A regény is, és az ebből most végre elkészült csodálatos adaptáció is azért nagyszerű, mert nem ad egyértelmű válaszokat ennek a két embernek a bonyolult kapcsolatában a befogadóban felmerülő kérdésekre. Csak sejteti, csak finoman, odagondolható módon érzékelteti Lizzy illetve a férje épp aktuális létállapotát, az élet tanulása szempontjából megtett útjuk újabb és újabb mérföldkövét. 

Az életben csetlő-botló Störr mellett tehát Enyedi adaptációjában véleményem szerint legalább annyira fontos a Lizzy által bejárt út is, mert így juthatunk el a történet végének megértéséhez: Störr utolsó jelenetben való furcsa „felocsúdásához”. Hogy ez a felocsúdás későn érkezik-e meg Störr életébe, vagy további útravalóul szolgálhat, azt fejtsék meg önök, gondolják végig a saját élettapasztalataik alapján. Enyedi Ildikó gyönyörűen fényképezett, csodálatos tengeri és tengerparti jelenetekkel telitűzdelt alkotása lehetőséget ad erre önöknek.

Az Apolló mozi 2021. szeptember 22-én azonban nem kizárólag Enyedi Ildikó legújabb filmjével várta a közönségét, hanem magát a rendezőt is meghívta egy film utáni beszélgetésre, együtt-gondolkodásra. A film nagyszerűségét mutatja, hogy a két óra negyven perc után gyakorlatilag a teljes közönség ott maradt az Enyedi Ildikóval szervezett közönségtalálkozón is, amelynek moderátora Pogrányi Péter esztéta volt. Miközben a moderátor rögtön arra biztatta a közönséget, hogy fogalmazzák meg a kérdéseiket a rendező felé, az első kérdést ő maga tette fel. Arra volt kíváncsi, hogy Enyedi Ildikó elégedett-e az elkészült filmmel. A rendező erre meglepő választ adott: óriási feszültséget éltek át ugyanis a stábbal Cannes-ban is, Amerikában is a film bemutatója után, mert sorra jöttek a lehúzó kritikák, és azt kellett érezniük, hogy félreértették az elkészült alkotást. Ez a „trend” viszont szerencsére teljesen megfordult a hazai bemutatókat követően. A filmet itthon először a miskolci CineFesten mutatták be, majd sorra több nagyvárosban is, és bármely hazai helyszínen jártak, nagy szeretettel és megértéssel fogadták a filmet. Tehát, ahogy a rendező fogalmazott, kezd a gyomrában a filmjével kapcsolatban az a bizonyos jégkocka kiolvadni.

Pogrányi Péter kérdésére, hogy miért foglalkoztatja évtizedek óta Enyedit Füst Milán alkotása, a rendező bevallotta: kamaszkorától fogva, a regény első elolvasásától kezdve magával ragadta az a Füst Milánra jellemző világlátás, amely azt közvetíti felénk, hogy vállaljuk be a szenvedést, a káoszt, az elveszettséget, merjük élni az életünket, azaz: ne futamodjunk meg az élet kínálta lehetőségek, és ezáltal a bonyolult élethelyzetek elől. Füst Milán ars poeticájából ezt nagyon régen közvetíteni akarta a vásznon. Plusz ennek az óriási termetű „tengeri medvének” az életben való téblábolásával egy mai korjelenséget is meg kívánt ragadni: üzenni kívánt vele a tétova férfiaknak, nekik akart küldeni egy kis biztatást, hogy bizony kemény munkával, de azért el lehet ebben az életben igazodni…

A közönség köréből valaki feltette azt a nagyon is adekvát kérdést, hogy vajon miért csak külföldi színészekkel játszatta el ezt a történetet a rendező. A válaszból megtudtuk, hogy egyfelől azért, mert a Füst-történet univerzális, a világ bármely szegmensében játszódhatna, s maga a szerző sem a budapesti Nagykörútról válogatta össze a hőseit, hanem egy holland kapitány „vergődéseit” vetette papírra. Így adta magát, hogy a főszerepet egy holland színész játssza, aki a maga 196 centijével tökéletesen megfelelt a termetében nagy, de az életben való jártassága tekintetében igencsak aprócska, tulajdonképpen gyermek Störr szerepére, s hozzá kiválóan illett a francia dívákat megszégyenítő, Lizzyt alakító Léa Seydoux. S mivel a forgatás nagyrészt angol, kisebb részt német nyelven folyt, a rendezőtől azt is megtudtuk, hogy végtelenül hálás azoknak a hazai színészeknek, akik a külföldi színészek mondatait szinkronizálva a magyar közönség számára lehetővé tették, hogy ne angolul, hanem az anyanyelvükön nézhessék és hallgathassák végig Füst Milán történetét a filmvásznon.

S miközben Enyedi Ildikó arról is mesélt, hogy mely jelenetek a kedvencei a már kész filmjéből, azon gondolkodtam: ekkora alkotónak lenni valószínűleg csak azzal a mély alázattal és szerénységgel lehet, amellyel Enyedi Ildikó áll az élethez és a művészethez. S ez 2021 őszén Debrecenben ismét példaértékű lehetett mindazok számára, akiknek volt szerencséjük végighallgatni a vele való beszélgetést.

Gyürky Katalin

Megosztás:

  • Click to share on X (Opens in new window) X
  • Click to share on Facebook (Opens in new window) Facebook
  • More
  • Click to share on Reddit (Opens in new window) Reddit
  • Click to share on Telegram (Opens in new window) Telegram
  • Click to share on WhatsApp (Opens in new window) WhatsApp

Like this:

Like Loading...

Related

Tags: A feleségem történeteEnyedi IldikóFilmGyürky KatalinKultúravezeto
Előző Cikk

Kimi Räikkönen nem dőlt a kardjába az F-1 hiányától, van vodka?

Következő Cikk

Baleset az M3-ason Görbeházánál- furgon és autó ütközött

KapcsolódóCikk

Meghalt Kemenes Fanni jelmeztervező
Kult

Meghalt Kemenes Fanni jelmeztervező

2025.12.21.
Pottyondy Edina elhozza Louis CK könyvét
Kult

Pottyondy Edina elhozza Louis CK könyvét

2025.12.21.
Megszűnt a Gainax animációs stúdió
Külföld

Megszűnt a Gainax animációs stúdió

2025.12.21.
Következő Cikk
Nézőt élesztettek újra a Portugália-Katar meccs előtt Debrecenben

Baleset az M3-ason Görbeházánál- furgon és autó ütközött

Hozzászólások

CIKKAJÁNLÓ

Veszélyessé vált a levegő minősége Debrecenben

Veszélyessé vált a levegő minősége Debrecenben

2025.12.18.
Budapest után Debrecenben is lehet ország- és vármegyebérlettel utazni

Budapest után Debrecenben is lehet ország- és vármegyebérlettel utazni

2025.12.16.
Halálos közúti baleset történt az M4-esen

Halálos közúti baleset történt az M4-esen

2025.12.21.
Rövid időn belül visszaadták a hajdúnánási járőrök az ellopott elektromos rollert

Rövid időn belül visszaadták a hajdúnánási járőrök az ellopott elektromos rollert

2025.12.17.

ROVATOK

  • AlföldTv
  • Életmód
  • Üzlet
  • Belföld
  • DíszUDvar
  • Deutsch
  • Egyéb kategória
  • English
  • gazdaság
  • Könyvespolc.On
  • Külföld
  • Kult
  • Régió
  • Română
  • Sport
  • Színes
  • Tech
  • TrendFórum
  • Tudomány

KÖVESS MINKET

NÉPSZERŰ

  • Elhunyt Babik Barbara televíziós szerkesztő-műsorvezető

    Elhunyt Babik Barbara televíziós szerkesztő-műsorvezető

    9388 Megosztás
    Share 3755 Tweet 2347
  • Lángolt egy hotel Nyíradony- Tamásipusztában

    8843 Megosztás
    Share 3537 Tweet 2211
  • Húsevő baktérium végezhetett Vadász Zsolttal

    3273 Megosztás
    Share 1309 Tweet 818
  • Meghalt Varga Zita, a Debreceni Egyetem GDPR Központ vezetője

    3218 Megosztás
    Share 1287 Tweet 805
  • Tizenketten tűntek el Debrecenben a múlt héten

    3144 Megosztás
    Share 1258 Tweet 786
hajdupress.hu

HajduPress - Lapozz a Hírekben!

Kövessen minket a közösségi médiában:

Legfrissebb hírek

  • Meghalt Kemenes Fanni jelmeztervező
  • Karambol Hajdúsámsonon
  • Két kínai márkával bővül a magyar újautó-kínálat
  • Pottyondy Edina elhozza Louis CK könyvét
  • Meghalt Csudai Sándor fotóriporter
  • Megszűnt a Gainax animációs stúdió
  • A Mosolyvirág Nagycsaládosok Debreceni Egyesületére szavaztak a legtöbben a Cívis Ház Zrt. jótékonysági kampányában

Rovatok

  • AlföldTv
  • Életmód
  • Üzlet
  • Belföld
  • DíszUDvar
  • Deutsch
  • Egyéb kategória
  • English
  • gazdaság
  • Könyvespolc.On
  • Külföld
  • Kult
  • Régió
  • Română
  • Sport
  • Színes
  • Tech
  • TrendFórum
  • Tudomány

Iratkozzon fel hírlevelünkre!

Iratkozzon fel levelezőlistánkra, hogy elsőként értesüljön legfrissebb híreinkről!

  • Impresszum
  • Médiaajánlat
  • Szerzői jogok
  • Felhasználói feltételek
  • Adatkezelés

HajduPress © 2025 Minden jog fenntartva.

Nincs találat
Összes találat
  • Régió
  • Belföld
  • Külföld
  • Sport
  • Kult
  • Üzlet
  • Díszudvar
  • Trendfórum
  • ALFÖLD TV
  • English
  • Deutsch
  • Română

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In

Add New Playlist

Discover more from hajdupress.hu

Subscribe now to keep reading and get access to the full archive.

Continue reading

%d