Debreceni közlekedés- nyílt levelet írt a polgármesternek a DERKE

Fotó: Kiss Lóránt

Az egyesület szerint az utóbbi évek közúti fejlesztései főként az autósoknak kedveztek.

Nyílt levelet írt Papp László polgármesternek a Debrecent érintő közúti fejlesztésekről, valamint azok hiányosságairól és aránytalanságairól a DERKE- Debreceni Regionális Közlekedési Egyesület– derül ki az egyesület legutóbbi Facebook-bejegyzéséből.

A levél szerint a társaság egyetért a Zöld Város Program kitűzött céljaival, ugyanakkor a fejlesztési program égisze alatt eddig véghezvitt és a folyamatban lévő beruházások elsősorban az autósok közlekedését tették könnyebbé, a közösségi közlekedést használók eljutási ideje pedig nemhogy csökkent, hanem épp ellenkezőleg: nőtt az egyesület szerint. Mint írják,

Közösségi közlekedést előnyben részesítő fejlesztések csak elvétve történtek. Még mindig teljesen hiányoznak a gyors és kényelmes átszállást biztosító közös peronos megállóhelyek, a közösségi közlekedés előnyben részesítése esetleges és a menetrendek összehangolása is várat magára. Hiába „zöld” a buszmegálló, ha ritkán áll meg benne jármű. Hiába állnak majd szolgálatba elektromos autóbuszok, ha menetrend szerint ritkán közlekednek és a járatok nincsenek összehangolva. Hiába az új kerékpárút, ha számos belvárosi kereszteződésben hosszú várakozást követően csak minden második ciklusban lehet átjutni kerékpárral vagy gyalogosan. A belváros egyirányúsításának kétségtelen pozitív hozadékai az autóbuszsávok, ezek azonban a járatok menetidejére semmilyen hatással nem voltak. A közösségi közlekedés számára előnytelen jelzőlámpaciklusok miatt a buszok sokat várakoznak.

A közlemény kitér a belvárost érintő kapacitásbővítések negatív hatásaira is. A DERKE álláspontja alapján, a beruházások révén a lég- és zajszennyezettsége az elviselhetőség határán van, valamint a legújabb fejlesztések is inkább a belváros szívébe gépjárművel történő eljutást ösztönzik.

A Vár utca (Kálvin tér) megnyitása során a kerékpáros közlekedés teljesen figyelmen kívül lett hagyva. A Bethlen utca – Egyetem sugárút pedig egy alapvetően lakóövezeti utca, amelynek szélesítése a lakókörnyezetre további zajterhelést jelent. Ezen fejlesztések ilyen formában teljesen ellentmondanak a Zöld város programban meghirdetett elképzeléseknek. Ugyanakkor továbbra is hiányoznak azok, – a szabályozási terveken egyébként szereplő – a külső városrészeket összekötő úthálózati elemek, amelyek a település központi részét hivatottak elkerülni. A nemrég megnyitott Domokos Márton út mellett, a keleti és déli városrészben is, további hasonló kapcsolatok kialakításra lenne szükség. Ezen fejlesztések hasznosabbak és eredményesebbek a belváros kapacitásbővítése helyett.

Egy kis statisztika

A KSH adatait is szemlézi a közlemény. Eszerint az elmúlt tíz évben 140 ezerről 186 ezerre nőtt a megyénkben regisztrált személygépkocsik száma. Egy átlagos autó fenntartási költségei, például üzemanyag, szervíz, biztosítás havi (!) 80.000 forintra rúgnak (amortizáció nélkül). A DERKE kalkulációja értelmében, ha a lakosok a gépjármű használata helyett az üzemanyagra fordított költségek töredékét meg tudják takarítani, akkor azt helyi vállalkozásoknál, hasznosabb dologra tudják költeni. Már a gépjárművel történő utazások két százalékos csökkenése esetén 3,5 milliárd forint megtakarítás lenne elérhető éves szinten.

Az egyesület szerint, a kapacitásbővítések nem feltétlenül szükségesek a mindennapi közlekedés zavartalanságához.

például nem lenne szükség a Bethlen utcán – Egyetem sugárúton egy 1,8 km-es útszakaszra 1,5 milliárd forintot elkölteni a város és az központi költségvetés forrásaiból (több, mint 800 ezer forint méterenként). A fent leírtakkal ezt összevetve nehéz nem ablakon kidobott pénznek minősíteni az ilyen beruházásokat.

A közlekedési társaság javaslatokat is tett, amivel javítható a debreceni közlekedés a gyalog, kerékpárral vagy tömegközlekedéssel közlekedők számára is. A DERKE szerint

A teljes levelet itt olvashatják:

Exit mobile version