Nyílt levelet írt Papp Lászlónak, Debrecen polgármesterének a debreceni közlekedés várható változásai, az áremelés és a parkolási zónák ügyében Jónás Zoltán, a Debreceni Regionális Közlekedési Egyesület elnöke. A levelet az alábbiakban változtatás és kommentár nélkül közöljük, lehet vitázni.
"Tisztelt Polgármester Úr!
Debrecen Fenntartható Városi Mobilitási Terv készítésekor a ígéretet kaptunk arra, hogy egy olyan, város és vonzáskörzet mobilitási kérdéseivel foglalkozó szakmai Mobilitási Munkacsoport kerül felállítása, amelybe valamennyi közlekedésben érintett szervezet (város, szolgáltatók, civilek) delegálhatnak tagokat. Ez egy olyan biztos fórum lenne, amely segítségével valamennyi közlekedési ágat érintő, különböző közlekedési igények hatékonyan egyeztetésre kerülhetnek azért, hogy a legjobb megoldás szülessen a város közlekedési problémáinak megoldására.
Ugyanakkor sajnálattal értesültünk arról, hogy a helyi közösségi közlekedés tarifáinak emelését készítették elő. Az elérhető 18 különféle jegy- és bérlettípus közül 14-nek emelkedik és mindössze négynek nem változik az ára. A havi diákbérlet ára már országos szinten most is magasnak számít, még a budapesti diákbérlet árát is meghaladja. A jelenlegi tarifarendszer az elmúlt évek utazási igényeinek változásait nem követi le. Különösen a csoportosan utazók, az átszállással utazók és az alkalmi utasok számára irreálisan magas díjtételek keletkeznek, amelyek a személygépkocsi használattal szemben nem versenyképesek. Úgy gondoljuk, hogy az árakon csak abban az esetben szabad változtatni, ha a tarifarendszer is átalakításra kerül és más hazai városokban is sikerrel alkalmazott jegy és bérlettípusok kerülnek bevezetésre.
A tervek szerint a parkolás szabályozására is sor kerül, azonban ezek nem összhangban történnek a közösségi közlekedés átalakításával. A jelenlegi parkolási rendszer és a díjövezeti határok nem biztosítják, hogy érdemben csökkenjen a belvárosba irányuló gépjárműforgalom.
Az egyes díjfizetési zónák közötti különbségek nem megfelelőek. Vannak fizetős, de kihasználatlan parkolók a belváros szélén, ugyanakkor a belváros központi területein az igen magas díjak ellenére is nehéz parkolóhelyet találni. A díjfizetési övezetbe bevonásra tervezett – első sorban lakótelepi – utcák parkolási problémáinak egy része nem csak a területre irányuló forgalomból ered. Több esetben tapasztaltuk, hogy az esti órákban is nagyon magas a parkolóhelyek kihasználtsága, amelyen a díjfizetésbe való bevonás önmagában nem segít. A nappali problémáknak pedig csak a helyszíne változik. Az Óváros és a Vénkerti lakótelep még nem fizetős területein fogja indokolatlanul növelni a forgalmat és újabb parkolási problémát generálni.
A nagykörút által határolt területen belül a közösségi közlekedés bevonásával komplex módon kell szabályozni a parkolást és a belvárosba való bejutást. Olyan parkolási és utazási tarifa alkalmazásával, amely belváros szélein parkolók számára a közösségi közlekedés használat kedvezővé teszi. (Pl. bizonyos parkolójeggyel utazni is lehessen.) Ezáltal biztosítható, hogy csökkenjen a közvetlenül belvárosba irányuló forgalom és a közösségi közlekedés kihasználtságán is javítani lehet.
Kérjük, hogy a Mobilitási Munkacsoport mihamarabb kerüljön felállításra és mind a parkolás, mind a közösségi közlekedés szabályozását érintő döntések csak ezen társadalmi egyeztetéseket követően történjenek meg.
Köszönettel:
Jónás Zoltán
elnök
Debreceni Regionális Közlekedési Egyesület"










Hozzászólások