2025. december 24. szerda
  • Impresszum
  • Médiaajánlat
  • Szerzői jogok
  • Felhasználói feltételek
  • Adatkezelés
hajdupress.hu
  • Régió
  • Belföld
  • Külföld
  • Sport
  • Kult
  • Üzlet
  • DíszUDvar
  • TrendFórum
  • ALFÖLD TV
  • English
  • Deutsch
  • Română
Nincs találat
Összes találat
hajdupress.hu
  • Régió
  • Belföld
  • Külföld
  • Sport
  • Kult
  • Üzlet
  • DíszUDvar
  • TrendFórum
  • ALFÖLD TV
  • English
  • Deutsch
  • Română
Nincs találat
Összes találat
hajdupress.hu
Home Kult

Szenvedély és tragédia Veronában – Kritikai visszatekintés a Rómeó és Júlia musicalre

DEpublik Szerző DEpublik
2024/11/30
kategória: Kult
6 1
0
Szenvedély és tragédia Veronában – Kritikai visszatekintés a Rómeó és Júlia musicalre

Kép: https://creazilla.com/media/silhouette/1320/romeo-and-juliet

FacebookTwitterE-mail

Egészen kicsi koromtól kezdve imádtam színházba járni, magával ragadott az ottani hangulat, akár zenés, akár prózai darabot néztem. Mindig nagyon fontosnak tartottam, hogy másokat is arra biztassak, hogy legyenek nyitottak és látogassák meg ők is a színházat vagy nézzenek felvételt a különböző előadásokról. Ehhez pedig úgy érzem, hogy a Rómeó és Júlia musical nem csak azért ideális választás, mert ez volt az, ami bevezetett engem a színházak világába, hanem mert a magyar változat idén lett 20 éves, – amelyről a nyár folyamán friss szereposztással meg is emlékeztek – az erről készült DVD felvétel pedig 2025-ben ünnepli majd ezt a jeles évfordulót. Ez alkalomból most felidézem, hogy miért is szeretem annyira ezt a musicalt, valamint miért érdemes még ma is visszanézni!

William Shakespeare Rómeó és Júlia történetét nem kell senkinek sem bemutatnom – szinte mindenki látott a számtalan feldolgozás közül legalább egyet vagy akár olvasta az eredeti művet. Ettől függetlenül szeretném jelezni, hogy a cikk a későbbiekben spoilert tartalmaz a musicalből és az eredeti drámából is. A francia musical 2001-ben került bemutatásra, amelyhez Gérard Presgurvic szerezte a zenét, valamint írta a szöveget. Ennek nyomán rengeteg különböző változat készült el szerte a világon, köztük a magyar is, amelyet 2004-ben adtak elő először a Budapesti Operettszínházban Kerényi Miklós Gábor rendezésében.

A magyar adaptáció jelentősen eltér a franciától, és nem csak a nyelv tekintetében. Az előbbiben élő zenekar játszik, a dalok sorrendje pedig felcserélődik, hogy segítsék a történetvezetést. A zenék eltérnek a megszokott, musicalekben játszottaktól, és sokkal modernebb hangzásvilágot kapnak, amely segíthet abban, hogy a fiatalabb közönség számára is könnyen befogadható legyen, illetve bevonzza azokat is, akik esetleg szkeptikusak a zenés darabokkal szemben. A díszletek és jelmezek tekintetében is a modern vonal érvényesül, a franciától eltérően a két család itt már nem csak kék és piros ruhákat hord; ez a két szín csak néhány jelenet során tűnik fel.

Szenvedély és tragédia Veronában

A rendező a szereplők karakterábrázolása során is rengeteg változást eszközölt úgy, hogy azok eltérjenek a francia feldolgozástól, néha pedig még az eredeti Shakespeare-műtől is, de közben mégis azt lehessen rájuk mondani, hogy ugyanazok a jól ismert szereplők maradtak. Tybalt például a francia musicalben sokkal magabiztosabb, míg a magyarban egy kicsit őrültebb és erőszakosabb. Paris is fontosabb szerephez jut, az utóbbiban ugyanis a karaktere megfelelő lezárást kap a végső kriptajelenetben, míg ez a franciából – amelyben inkább csak a lánykérésnél jelenik meg, a későbbiekben pedig a háttérben marad – hiányzik. A rendező fontosnak tartotta azt, hogy a karakterek megfoghatóak, igaziak legyenek a közönség számára, ezért sokkal hangsúlyosabban bontott ki egyes karaktervonásokat, például Rómeó vakmerőségét és Júlia családdal szembeni ellenállását, ebben pedig véleményem szerint sikerrel járt. Személy szerint én a legtöbb feldolgozásban nem tudok szurkolni a szereplőknek, túl keveset kapok belőlük ahhoz, hogy igazán érdekelni tudjon a sorsuk. A magyar musicalben viszont hús-vér emberekké válnak számomra, érzésekkel, motivációkkal, így az elkerülhetetlen tragédia a történet végén igazán átütő erejű és minden alkalommal meg tud érinteni.

Talán az egyik legjelentősebb és legvitatottabb változtatás a végső haláljelenet, amely eltér az eredeti Shakespeare-darabtól, ezáltal pedig a francia musicaltől is, amelyben ezt nem írták át. Kétségtelenül megosztónak számít, ugyanis a mai napig hallok negatív, illetve pozitív véleményeket is róla. Személy szerint én mindkét verziót tökéletesnek tartom, mivel a különböző hangulatú előadások különböző befejezést is igényelnek. A lágyabb, érzelmesebb francia musicalben soha nem tudnék elképzelni a méreg és a tőr helyett mást, ahogyan Shakespeare drámájában sem. A magyar musical viszont egy sokkal nyersebb és realisztikusabb történetet mutat meg, ebben az esetben pedig szükséges a látványosabb, felkavaróbb haláljelenet. Ezt sikerült tökéletesen megoldania az alkotóknak az akasztással, így igazán katartikus a végkifejlet.

A Rómeó és Júlia musical ereje abban rejlik, hogy egy igazi klasszikus történetet dolgoz fel, amely örök érvényű témákat boncolgat: szerelmet, gyűlöletet, lázadást, halált. Azoknak, akiknek ismeretlen a színházak világa, ez az előadás jó belépő lehet, míg azoknak, akik eddig csak a francia verziót kedvelték, a magyar egy teljesen új perspektívát kínál, ismerős, mégis új dalokkal és karakterekkel. A magyar adaptáció tisztelettel adózik a francia előtt, ugyanakkor mer új hangot és arculatot kialakítani. Azoknak pedig, akik – hozzám hasonlóan – az évek során már számtalanszor látták a darabot, továbbra is érdemes újra és újra elővenni a felvételt vagy figyelni, mikor hirdetnek újra előadást, mivel minden alkalommal fel lehet fedezni benne olyan részleteket, amelyeket korábban még nem sikerült észrevenni.

Fazekas Lili

A Debreceni Egyetem kommunikáció- és médiatudomány alapszak másodéves hallgatója

Mi a DEpublik?

A DEpublik egy, a Debreceni Egyetem hallgatóinak publikációiból álló cikksorozat, melyben az egyetemisták perspektíváján keresztül kerülnek terítékre az őket foglalkoztató témák.

Megosztás:

  • Click to share on X (Opens in new window) X
  • Click to share on Facebook (Opens in new window) Facebook
  • More
  • Click to share on Reddit (Opens in new window) Reddit
  • Click to share on Telegram (Opens in new window) Telegram
  • Click to share on WhatsApp (Opens in new window) WhatsApp

Like this:

Like Loading...

Related

Tags: Budapesti OperettszínházDEpublikKiemeltkritikaKultúramusicalshakespeare
Előző Cikk

6,2 millió dollárért kelt el egy banános műtárgy, amelyet aztán meg is ettek

Következő Cikk

December 24 munkaszüneti nap lesz?

KapcsolódóCikk

Kapibarák születtek a debreceni állatkertben
Belföld

Kapibarák születtek a debreceni állatkertben

2025.12.23.
Harrison Ford életműdíjat kap
Külföld

Harrison Ford életműdíjat kap

2025.12.22.
Meghalt Kemenes Fanni jelmeztervező
Kult

Meghalt Kemenes Fanni jelmeztervező

2025.12.21.
Következő Cikk
December 24 munkaszüneti nap lesz?

December 24 munkaszüneti nap lesz?

Hozzászólások

CIKKAJÁNLÓ

Veszélyessé vált a levegő minősége Debrecenben

Veszélyessé vált a levegő minősége Debrecenben

2025.12.18.
Halálos közúti baleset történt az M4-esen

Halálos közúti baleset történt az M4-esen

2025.12.21.
Budapest után Debrecenben is lehet ország- és vármegyebérlettel utazni

Budapest után Debrecenben is lehet ország- és vármegyebérlettel utazni

2025.12.16.
Kigyulladt egy családi ház Mikepércsen

Kigyulladt egy családi ház Mikepércsen

2025.12.19.

ROVATOK

  • AlföldTv
  • Életmód
  • Üzlet
  • Belföld
  • DíszUDvar
  • Deutsch
  • Egyéb kategória
  • English
  • gazdaság
  • Könyvespolc.On
  • Külföld
  • Kult
  • Régió
  • Română
  • Sport
  • Színes
  • Tech
  • TrendFórum
  • Tudomány

KÖVESS MINKET

NÉPSZERŰ

  • Elhunyt Babik Barbara televíziós szerkesztő-műsorvezető

    Elhunyt Babik Barbara televíziós szerkesztő-műsorvezető

    9390 Megosztás
    Share 3756 Tweet 2348
  • Lángolt egy hotel Nyíradony- Tamásipusztában

    8844 Megosztás
    Share 3538 Tweet 2211
  • Húsevő baktérium végezhetett Vadász Zsolttal

    3274 Megosztás
    Share 1310 Tweet 819
  • Meghalt Varga Zita, a Debreceni Egyetem GDPR Központ vezetője

    3219 Megosztás
    Share 1288 Tweet 805
  • Tizenketten tűntek el Debrecenben a múlt héten

    3144 Megosztás
    Share 1258 Tweet 786
hajdupress.hu

HajduPress - Lapozz a Hírekben!

Kövessen minket a közösségi médiában:

Legfrissebb hírek

  • Januártól módosul a vasúti menetrend
  • Ünnepi ételosztást szervez a Kéretlen Figyelem Egyesület
  • Már egyetlen pohár szeszes ital elfogyasztása is számít
  • Kispályás labdarúgó tornát szervez a TTM
  • Változik a közlekedési rend és a parkolás is Újévkor
  • Karácsonyi teendők listája azok számára, akik nem kapkodták el az ünnepi készülődést
  • Autóbalesetben meghalt a Call of Duty társalkotója

Rovatok

  • AlföldTv
  • Életmód
  • Üzlet
  • Belföld
  • DíszUDvar
  • Deutsch
  • Egyéb kategória
  • English
  • gazdaság
  • Könyvespolc.On
  • Külföld
  • Kult
  • Régió
  • Română
  • Sport
  • Színes
  • Tech
  • TrendFórum
  • Tudomány

Iratkozzon fel hírlevelünkre!

Iratkozzon fel levelezőlistánkra, hogy elsőként értesüljön legfrissebb híreinkről!

  • Impresszum
  • Médiaajánlat
  • Szerzői jogok
  • Felhasználói feltételek
  • Adatkezelés

HajduPress © 2025 Minden jog fenntartva.

Nincs találat
Összes találat
  • Régió
  • Belföld
  • Külföld
  • Sport
  • Kult
  • Üzlet
  • Díszudvar
  • Trendfórum
  • ALFÖLD TV
  • English
  • Deutsch
  • Română

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In

Add New Playlist

Discover more from hajdupress.hu

Subscribe now to keep reading and get access to the full archive.

Continue reading

 

Loading Comments...
 

    %d