Ebben a darabban a megbocsájtás felé halad főhősünk.
Különleges, modern, újra gondolt verzióban állította színpadra Fazekas Mihály művét, a Lúdas Matyit a Csokonai Színház. A darab a Lázár Ervin Program keretében debütálhatott a színpadon, a célközönséget a 3-5.osztályos általános iskolás tanulók alkotják. A teátrum közlése szerint, az alkotók egyszerre látványos és elgondolkodtató előadással várják a közönséget, mindezt úgy, hogy a darab
nem akar újabb Döbrögit teremteni, hisz a történet valamiféle megbocsátás felé tart. Ennek a történetnek a főhőse egy lusta, pimasz fiú. Matyi az anyjával – Mamuskával – és Mamuska libájával él hármasban nagy szegénységben. Mamuska mindent megtesz a napi betevőért, de hiábavaló a fáradságos munkája, hiszen a vármegye ura – a Döbrögi – keményen adóztatja a szegényeket, szinte mindenüket elveszi. Mamuskának nem marad más választása: el kell küldenie léhűtő fiát a vásárba, hogy eladja egyetlen libuskáját. A vásárban azonban semmi se úgy történt, ahogyan azt Matyi könnyelműen elképzelte. Viszont nem olyan fából faragták őt, hogy ezt szó nélkül hagyja…

A közlés szerint Halasi Dániel rendező igyekezett háttérbe szorítani az emlékeit a jól ismert mese kapcsán, ami a jelek szerint sikerült, hiszen szövege egy kis csavarral él: a harmadik verés elmarad.
Tarthatunk ott ebben a történetben, hogy megtörténik egyfajta jellemfejlődés, azért, hogy ne kreáljunk egy újabb Döbrögit, még akkor sem, ha a világ afelé tart, hogy mindig jön egy újabb Döbrögi, aki, ha hatalomhoz jut, elvész az esze és elfelejti, hogy honnan jött. Nagyon fontosnak tartom, hogy a harmadik verés elmaradásával belép valamiféle megbocsátás. Vagy ha nem is megbocsátás, akkor a »kölcsönkenyér visszajár« mondásnak az eredetije, ami úgy szólt, hogy »kölcsönkenyér körbeér«. Tehát nem attól kapom feltétlenül vissza, akinek okoztam a bajt, hanem majd egyszer csak megtalál ez a karma vagy valami. Nekem az volt legfontosabb, hogy eljussunk ide.
mondta a rendező.
Ebben a modern köntösbe helyezett toposzban a pörgős asszociációk mellett a zene és a koreográfia, no meg egy hangszer is nagy hangsúlyt kap, hiszen
a lúd – aki egyben a mesélő is- harmónikázik.

A Nemtudomka után ismét mesejátékban kapott főszerepet Pálóczi Bence, aki szerint gyerek és felnőtt egyaránt jól szórakozik az előadáson.
Rám is hatással volt az a színházi körökben szokásos prekoncepció, hogy egy gyerekelőadás nem olyan nagy vállalás. Ehhez képest akkora szeretetet kaptam a gyerekektől, olyan őszinte öröm jött felőlük, hogy nagyon felértékelődött bennem a nekik való játék. Amrendezés mélyen belemegy a történet kínálta helyzetekbe, a szerelembe, boncolgatjuk, mi is a bosszú, a vágy, melyik szereplőnek mi a szándéka. Nem egyedül Lúdas Matyi igazát akarja megmutatni ez a darab, hanem Döbrögi motivációit is megértjük, mit miért csinál, miért érzéketlen. Az egész ráadásul dalokkal lesz tele. Ez a Lúdas Matyi, amit most csinálunk, szinte egy kis Hamlet, az egyik legizgalmasabb mesehős szerep, már nagyon vártam.
A darab szombaton debütált, azonban az olvasópróbára fotósunk, Kiss Lóránt is bepillantást nyert. Íme egy kis ízelítő a Lúdas Matyi hangulatából:
Szereposztás
Fazekas Mihály műve nyomán írta: Tasnádi István
- Döbrögi: Dánielfy Zsolt Jászai-díjas
- Klára: Hajdu Imelda
- Liba: Lehőcz Zsuzsa
- Matyi: Pálóczi Bence
- Mamus: Varga Klári Jászai-díjas
- Orvos: Garay Nagy Tamás
- Ispán: Papp István
- Tánckar: Varga Dorka, Forgács Anikó, Lakatos Anna, Hartman Zsófia, Varga amanda, Varga Vanda, Dremák Arthur Fábián, Horváth Albert, Takács Zoltán, Osváth Zsombor, Garzó Vince
- Díszlet- és jelmeztervező: Mátravölgyi Ákos
- Zeneszerző: Takács Dániel
- Zenei munkatárs: Dargó Gergely
- Dramaturg: Madák Zsuzsanna
- Koreográfus: Katona Gábor
- Koreográfus asszisztens: Laczó Zsuzsanna
- Ügyelő: Nagy Fruzsina
- Súgó: Dihen Viktória
- Rendezőasszisztens: Homonna Nóra
- Rendező: Halasi Dániel
Hozzászólások