Ha azt írom televízió, mindenkinek van véleménye, kedves vagy épp kellemetlen élménye, ami a szó hallatán az eszébe jut. Van, akinek a hétfői adásszünet, másnak a trash reality-k hazai térhódítása, a harmadiknak a TV Maci, vagy a Kölyökklub az, ami egyből beugrik. Hol tart 2022-ben a televíziózás? Milyen változásokhoz kellett alkalmazkodnia ennek a platformnak, és sikerült-e megugrania a kor akadályait?
Ma van a televíziózás nemzetközi napja. Az ENSZ Közgyűlése 1996-ban határozott úgy, hogy minden év november 21-ét a televíziózásnak szenteli azért, hogy a tévétrásaságokat fajsúlyos témák prezentálására ösztönözze. Melyek voltak ezek a témák?
Béke, kultúra, oktatás, kooperáció, fejlődés.
Bár a képfelbontás elve már 1884-ben napvilágot látott Paul Nipkow révén, az első tévékészülékre és az első, nagy távolságra vezetéken továbbított televíziós adásra az 1920-as évevkig kellett várni.
A katódsugárcső működési elvét – ami a tv-k lelke- Karl Ferdinand Braun fejlesztette ki 1897-ben, míg ezt Tihanyi Kálmán gyúrta 1924-ben tévékészülékké. 1926-ban kelt magyar szabadalmi bejelentése, ezt követően kereste meg őt 1928-ban a Radio Corporation of America. Németországban Telefunken néven indult meg először a rendszeres adás, 1935-ben. Hiába a magyar vonatkozás, csak 1957-ben kezdődött el a hazai tévéadás, ami még csak egy kísérleti műsor volt, a rendszeres sugárzás 1969-től indult el.
Amerika ebben a tekintetben is az élen járt, ott jópár évvel korábban, 1939-ben sugározták az első adást az NBC jóvoltából. 1967-ben az első műholdas, 5 kontinensre kiterjedő közvetítés a Beatles nevéhez köthető, amikor csaknem 400 millióan kísérték figyelemmel a tévé képernyőjén keresztül, ahogy a gombafejűek eléneklik az All You Need is Love-ot.
Hazánkban a 90-es évek végéig a közszolgálati csatornák jutottak el az emberek zöméhez. A hétfő ráadásul szünnapnak számított a műsorsugárzásban, így aznap nem volt adás. A 20. század végére a televízió a legnagyobb hatású tömegmédiummá vált világszerte, ám a 2000-es évek első évtizedétől az internet szolgáltatások széles körű elterjedésével jelentősen csökkent globálisan az átlagos nézettségi aránya.
1996-ban a televíziózás még nagyon más képet festett – vagy inkább közvetített-, mint manapság. Az elsődleges médiumnak számított, hiszen az internet robbanásszerű térhódítása csak később következett be.
Egy évvel később, 1997 októberében nagyot fordult a televíziós piac hazánkban, hiszen két országos kereskedelmi csatorna is betoppant a közéletbe. Október 4-én a TV2, október 7-én pedig az- akkori nevén – RTL Klub is elindult. Az addig főként közszolgálati tévét néző magyar így megismerkedhetett az infotainment műfajával, a könnyed magazinűsorokkal, a valósághsowkkal és a külföldi licenszműsorokkal.
Nem ez a két csatorna azonban az első kereskedelmi adást sugárzó nagyobb elérésnek örvendő televízió. 1991-ben megjelent az HBO, 93-ban pedig már a Cartoon Network is elérhető volt, azonban ezek tartalma ekkor még főként angolul volt elérhető, és borsos összegekért lehetett nézni, így a fenti két csatorna számít az első, országos lefedettséggel bíró, magyar nyelvű kereskedelmi adónak.
A hazai kereskedelmi kínálat az RTL és a TV2 megjelenése óta rohamosan bővült. Mindkét csoport több kisebb, tematikus adóval is rendekezik, a nézettségi adatok pedig a két nagy kereskedelmi „óriás” között oszlik el hétről-hétre.
Ha már kereskedelmi televíziózás: az országosan elérhető kínálatot csaknem egy évvel beelőzték egyes regionális kereskedelmi kábeltelevíziók, köztük
a debreceni Alföld Televízió is.
A tévé jelenleg hét saját gyártású beszélgetős műsorral szórakoztatja a nézőit. Az ifjú tehetségektől kezdve, a sportélet szereplőit bemutató beszélgetéseken át, a premier filmekkel foglalkozó magazinműsorig széles a kínálat, ami nem csupán a tévé képernyőjén keresztül, de a televízió YouTube-csatornáján át is eljut a közönséghez (valamint a HajduPress-en online, élőben is nézhető az adás.)
Az, hogy egy tévé kínálata online is bárkiror elérhető legyen, manapság már szinte kötelező, hiszen a tartalomfogyasztási szokások a streaming szolgálatók megjelenése miatt nem csupán a mozikat, de a tévéket is változásokra sarkallja.
Az RTL a napokban indította el az első hazai streaming felületet, az RTL+ -t, melyen kizárólag a saját gyártású tartalmaik érhetőek el. A jövő kétségtelenül az online térbe vezeti a televíziók útját is, ami bár egyszerűnek tűnik, mégis rengeteg akadállyal van kikövezve. A túlkínálat ellenére kijelenthető, hogy a tévé egy időtálló médium, ami ha képes lesz tartani a lépést, még hosszú étvizedekig ott lesz az otthonokban.










Hozzászólások