A legtöbb bántalmazás az iskolai közösségekben történik, sokszor a tanárok is szemtanúi – vagy épp résztvevői – az eseteknek. A gyerekek fele szerint az iskolájuk tesz valamit a megelőzésért, mégis rengetegen érzik úgy, nincs kihez fordulniuk. Az UNICEF Magyarország átfogó kutatása szerint az online zaklatás egyre gyakoribb, a fizikai erőszak továbbra is mindennapos.
Az UNICEF Magyarország 2022 őszén végzett közvélemény-kutatása szerint a bántalmazások túlnyomó többségét osztálytársak követik el, de az esetek 21%-ában tanárok is részt vesznek a bántalmazásban valamilyen formában. A szakképző intézményekben és általános iskolákban gyakrabban fordul elő, hogy idősebb tanulók bántják a fiatalabbakat, míg a gimnáziumokban inkább az online zaklatás dominál.
A tanulók harmada elismerte, hogy ő maga is volt már bántalmazó – legtöbbször lelki sérelmet okozott, míg fizikai bántalmazásról csak 15%-uk számolt be. Az adatok szerint azok, akik maguk is áldozattá váltak, sokszor később elkövetőként is megjelennek, ami arra utal, hogy bizonyos közösségekben a zaklatás beépült viselkedésmintává válik.
A válaszadók harmadával előfordult már, hogy nem ment iskolába, mert attól tartott, bántani fogják. Ez különösen gyakori a szakképző iskolákban, illetve kisebb településeken. A lányok körében jellemzőbb az iskolától való távolmaradás, mint a fiúknál, ami arra utal, hogy a félelem és a szorongás nemtől függően is eltérően jelentkezik.
Mindeközben az iskolai közösségek kétharmadában van rendszeresen csúfolt vagy kigúnyolt tanuló, de csak minden ötödik osztályban mondhatják el a diákok, hogy nincs jelen bántalmazás.
2023-ban egy 16 éves sümegi fiú, akit osztálytársai hosszabb ideje megfélemlítettek és gúnyoltak, végül vonat elé ugrott; hasonlóan megrázó az a 11 éves kislány esete is, aki – bár túlélte – szintén a száguldó vonat elé lépett a zaklatás elől menekülve; és ott van az a 16 éves vajai gimnazista fiú is, aki reggel elindult az iskolába, de már nem ért haza, anyukája szerint a folyamatos piszkálás-cikizés lehetett az oka.
A diákok szerint a tanárok az esetek 40%-ában tudnak a problémákról, de csak 14%-ban avatkoznak közbe. Sokszor ez is kimerül egy „rászólásban”, míg valódi beavatkozás (például beszélgetés az osztállyal, szülők bevonása) csak az esetek 7%-ában történik meg.
A diákok szerint az iskolákban gyakran a tanulók maguk próbálnak beavatkozni, ha bántalmazást látnak – ez az arány a 6 és 8 osztályos gimnáziumokban különösen magas (64%). Ugyanakkor a fiatalok harmada úgy véli, veszélyes dolog közbelépni, mert az ilyen tanulókat sokszor negatívan ítélik meg.
A zaklatást elszenvedők leggyakrabban barátaikhoz, osztálytársaikhoz vagy szüleikhez fordulnak segítségért, de minden negyedik diák szerint nincs senki, akihez fordulhatna.
Az iskolapszichológusok iránti bizalom valamivel nagyobb, de a legtöbben még így sem érzik, hogy érdemi támogatást kapnának. A segítségkérés ugyanakkor az esetek felében valódi javulást hoz, különösen akkor, ha a szülők vagy az osztályfőnök is aktívan részt vesz a helyzet rendezésében.
A diákok fele szerint a tanárok tesznek valamit az iskolai bántalmazás megelőzéséért – még ha ez sokszor nem is elég. A 6 és 8 osztályos gimnáziumokban az online zaklatásról is szó esik az órákon, és itt a diákok biztonságérzete is lényegesen magasabb. Ahol viszont a pedagógusok nem foglalkoznak a témával, ott a tanulók közel fele alacsony szintű biztonságérzetről számol be.
Az iskolák 47%-ában tanórákon vagy más programokban is foglalkoznak a bántalmazás témájával, de a szakképző intézményekben ez az arány mindössze 30%. A megelőzés hatékonysága minden iskolatípusban hasonlóan közepes: a diákok harmada szerint az iskola nem tudja jól kezelni a bántalmazásokat.
A fiatalok többsége (79%) határozottan elítéli az iskolai erőszakot, további 11% mérsékelten, de szintén elutasítja. Ugyanakkor a válaszadók 37%-a még mindig elfogadja, hogy „egy közösségben mindig lesznek erősebbek és gyengébbek”. A bántalmazást elszenvedők között magasabb az elítélők aránya, ami azt mutatja, hogy a személyes tapasztalat fokozza az empátiát.
A lányok általában érzékenyebben reagálnak a zaklatásra és nagyobb arányban utasítják el az erőszakot, míg a fiúk körében inkább az ambivalens vélemények dominálnak. Az idősebb diákok (17 év felett) szintén határozottabban állnak ki az erőszak ellen, mint a fiatalabbak.
Forrás: Eduline










Hozzászólások