Az idei, 2023-as évben eddig 34 baleset történt vasúti átjáróban, amelyből 3 halálos volt. Legutóbb a Mezőhegyesről Békéscsabára szeptember 6-án 9:35-kor elindult személyvonat oldalának ütközött egy gépkocsi Mezőhegyes és Belsőkamaráspuszta között a jól működő, tilos jelzést mutató fénysorompós vasúti átjárónál. Az utasok és a személyzet közül senki nem sérült meg. A motorkocsi két tengellyel kisiklott a baleset következtében.
2022-ben a MÁV vonalain összesen 211 balesetben 79 halálos áldozatot követelt a KRESZ megszegése vagy a közlekedők figyelmetlensége, például tiltott helyen tartózkodás vagy a mozgó vonatra fel/leugrás. Ebből 90 baleset történt vasúti átjárókban, amelyekben 34-en életüket vesztették, kétszer annyian, mint 2021-ben. A 34 áldozat közül 19-en – köztük gyerekek is – utasként estek áldozatul az autóvezető figyelmetlenségének, a KRESZ szabályok be nem tartásának. A balesetekben érintett vasúti átjáróknak több mint 70%-a fény- vagy félsorompóval biztosított. A vonat féktávolsága több száz méter, így a mozdonyvezetőnek az átjáróban szinte semmi esélye nincs az ütközés megelőzésére.
Vonatkozó KRESZ:
A közúti közlekedés szabályai szerint a vasúti átjárót megközelíteni csak fokozott óvatossággal szabad. Az átjáró megközelítésekor, illetve az áthaladás során eleget kell tenni a vasúti átjáró biztosítására szolgáló közúti jelzéseknek. A vasúti átjárón való áthaladásnál a KRESZ szabályai mindenkor érvényesek. Ha a fénysorompó jelzők sötétek, azaz egyik lámpa sem villog, akkor a sorompóberendezés nem működik, és a vonatkozó KRESZ előírások szerint kell eljárni: a sötét fénysorompójelző a közúton közlekedőket fokozott figyelemre készteti; a KRESZ szerint ez nem jelent szabad jelzést a közúti járművek részére.
A KRESZ előírja, hogyha a fénysorompó piros jelzést mutat, az útátjárón nem szabad áthaladni. Csak akkor lehet elindulni a síneken keresztül, ha sorompó esetén a karok már teljesen felnyíltak és fehéren villog a lámpa.
A gépjárművezetőknek minden esetben meg kell győződniük arról, hogy nem tart vasúti jármű a sorompó felé, illetve biztosított a folyamatos áthaladás. Az átjáró előtt meg kell állni, ha bármely irányból vasúti jármű közeledik. Tilos az előzés a vasúti átjáróknál és közvetlenül előttük.
A fénysorompó formája egyezik az elsőbbséget szabályozó jelzőtábla csúcsán álló háromszög alakjával, ezzel is felhívva a figyelmet arra, hogy a közúton közlekedőnek elsőbbséget kell biztosítania a vonatok számára.
Forrás: MÁV
Hozzászólások