A kormány meghosszabbította a nem prémium benzinre és dízelre meghatározott árstopot. A 480 forintos fogyasztói ár és a nagykereskedelmi, vagyis beszerzési ár gyakorlatilag egybe esik, ez pedig kigazdálkodhatatlan veszteséget jelent. Grád Ottó, a Magyar Ásványolaj Szövetség (MÁSZ) főtitkára szerint már az átvételkor buknak a kutak, ami miatt a kisebb hálózatok, a tényleg csak néhány kutat működtető vállalkozások napjai viszont meg vannak számlálva – írja a napi.hu.
Pénteken jelentősen emelkedett a benzin és a gázolaj beszerzési ára is: előbbi beszerzési ára 8 forinttal emelkedik, így a benzin beszerzési ára is átlépi a 480 forintot, míg a gázolajnál az emelés mértéke 5 forint. Emiatt a kutak már átvételkor veszteséget szenvednek el: drágábban veszik az üzemanyagokat, mint amennyiért a fogyasztóknak eladhatják.
Így a közel 2000 hazai töltőállomás nagy része már nullszaldós, azaz a nagykerár elérte a kiskereskedelmit, már a költségek fedezésére sem maradt semmi.
A kormányinfón a héten Gulyás Gergely Miniszterelnökséget vezető miniszter bejelentette, hogy semmilyen kompenzációt nem kapnak a kutasok. A probléma az, hogy az üzemanyag átvétele mellett még az alkalmazottakat és a töltőállomások fenntartási költségeit is fedezni kellene, ami mostanra tarthatatlan lett a kutasoknak. A kormányzat bejelentette, hogy akik nem bírják a gyűrődéstazoknak a kútjait átveszi a Mol Nyrt. ideiglenesen.
Az üzemeltetők abban sem bízhatnak, hogy az olajár érdemben esne.
A piac közel negyede kis benzinkút, nekik ez a helyzet csődöt jelent rövid időn belül. Sokan már jelezték is, hogy közel a bedőlés, volt olyan kutas, aki már be is zárt.
A kormány valamilyen irányba mégis elmozdulhat: hétfőn a Vállalkozók és Munkáltatók Országos Szövetsége (VOSZ) kezdeményezésére és az érdekképviselet részvételével, a független üzemanyagkutasok képviselőinek bevonásával, egyeztető tárgyalást tartanak az Innovációs és Technológiai Minisztériumban.
(napi.hu/HP)
Hozzászólások