2025. december 28. vasárnap
  • Impresszum
  • Médiaajánlat
  • Szerzői jogok
  • Felhasználói feltételek
  • Adatkezelés
hajdupress.hu
  • Régió
  • Belföld
  • Külföld
  • Sport
  • Kult
  • Üzlet
  • DíszUDvar
  • TrendFórum
  • ALFÖLD TV
  • English
  • Deutsch
  • Română
Nincs találat
Összes találat
hajdupress.hu
  • Régió
  • Belföld
  • Külföld
  • Sport
  • Kult
  • Üzlet
  • DíszUDvar
  • TrendFórum
  • ALFÖLD TV
  • English
  • Deutsch
  • Română
Nincs találat
Összes találat
hajdupress.hu
Home Életmód

„A mi Zsuzsink” – kiállítás nyílt Magyarország legrégebben épült, jelenleg is működő kisvasútjáról

Tamás Nándor Szerző Tamás Nándor
2023/05/11
kategória: Életmód, Belföld, Régió
3 0
0
„A mi Zsuzsink” – kiállítás nyílt Magyarország legrégebben épült, jelenleg is működő kisvasútjáról
FacebookTwitterE-mail

Számos vasúttörténeti relikviát, dokumentumot bemutató kamarakiállítás nyílt hazánk legrégebben épült, jelenleg is működő kisvasútja, a Zsuzsi Erdei Vasút történetéről a debreceni Új Városháza Galériában csütörtökön.

Debrecen Megyei Jogú Város Önkormányzata, a Debreceni Értéktár Bizottság, a Demki Debreceni Művelődési Központ és Ifjúsági Ház, a 141 éves Zsuzsi Erdei Vasút, az Energoszerviz Kazánszerelő és Szolgáltató Kft., a Magyar Nemzeti Levéltár Hajdú-Bihar Vármegyei Levéltára és a Médiacentrum Debrecen által rendezett tárlatot Széles Diána, Debrecen alpolgármestere, Mazsu János, a Debreceni Értéktár Bizottság elnöke és Makóné Fogarasi Hajnalka, a Zsuzsi Erdei Vasút Nonprofit Kft. ügyvezetője nyitotta meg a város értékeit bemutató kiállítássorozat részeként.

Amint azt Széles Diána elmondta, nincs olyan debreceni kisiskolás – beleértve hajdani önmagát is –, aki ne utazott volna már a Zsuzsi vonaton. Ez a kisvasút generációkra visszamenően minden debreceni gyerek, minden debreceni család közös értéke és élményforrása. A Zsuzsi Erdei Vasút olyan cívis érték, melyet napjainkban az eész országban ismernek, és debreceniként ismernek. Az alpolgármester megköszönte a Zsuzsi Erdei Vasutat üzemeltető kft. ügyvezetőjének, hogy munkatársaival együtt ápolják és éltetik a kisvasút hagyományait – hiszen nélkülük ez nem sikerülhetne –, s megköszönte a Debrecen értékeit bemutató kiállítássorozat szervezőinek munkáját is, mellyel karnyújtásnyi közelségbe hozzák a város történetét az Új Városházára egyébként ügyes-bajos hivatalos ügyeiket intézni betérő debreceni polgárokhoz.

Mazsu János, a Debreceni Értéktár Bizottság elnöke köszöntőjében többek közt annak különleges értékét emelte ki, hogy a Zsuzsi Erdei Vasút nem csak műemlék, hanem ma is élő, működő vasút, amely nem csak önmagában nyújtja az utazás élményét, de olyan helyekre lehet vele eljutni, melyeken a város környékének természetei értékei is megismerhetők. Mazsu János felelevenítette, hogy a 141 éve, 1882-ben forgalomba helyezett kisvasutat eredetileg a gúti erdőben kitermelt faanyag szállítására használták. Fénykorában közel 50 kilométer hosszúságú vonalhálózattal rendelkezett. A kisvasutat közel 100 éve – 1925-ben – személyszállításra is alkalmassá tették, s a debreceniek és a Debrecen környékiek azóta élvezik a Zsuzsi vonattal való utazás lehetőségét. A kisvasútról nagyon sok dal, történet is született az idők folyamán, melyek beépültek a város kultúrájába. A Zsuzsi egyszerre öreg és egyszerre fiatal – nem látszik meg rajta a 141 éves kor. Történetének minden gazdagsága feltárul azok előtt az érdeklődők előtt, akik megnézik ezt a kis kamarakiállítást, vagy felkeresik a kisvasút debreceni végállomását, s megismerkednek a mozdonyokkal, valamint az ottani állandó kiállítás tárgyaival. Mazsu János kiemelte: már született felvetés azzal kapcsolatban, hogy a Zsuzsi Erdei Vasutat javasolják a kiemelt nemzeti értékek sorába, s talán egyszer hungarikum is lehet belőle – mert nem csak Debrecen kiemelt értékeinek része, hanem az egész ország számára az.

Makóné Fogarasi Hajnalka, a Zsuzsi Erdei Vasút Nonprofit Kft. ügyvezetője szavai szerint Magyarország és a Kárpát-medence legrégebben működő keskeny nyomtávú kisvasútjával Debrecen büszkélkedhet. 141 éves történetének napjainkban az egyik legszebb és a legkülönlegesebb időszakát éljük, melyhez több évforduló is kapcsolódik: az úttörővasúti korszaka 45 évvel ezelőtt indult, az Mk48-as dízelmozdonyok 63 évesek, a legpatinásabb évfordulót viszont a féltve óvott Zsuzsi gőzmozdony ünnepli, amely éppen idén 100 éves, s 2006 óta szolgál Debrecenben. Az üzemeltető cég munkatársai a kisvasúthoz kapcsolódó, egész évet átölelő család- és gyermekközpontú programokkal igyekeznek a város kulturális életét színesíteni, gazdagítani. Ez a kisvasút a felnőttek számára nosztalgikus élményeket idéz, a gyerekek számára pedig egy különleges világot nyit meg. Az ügyvezető külön is megköszönte a mostani kiállítás megrendezéséhez nyújtott segítségét Molnár Mihálynak, a Zsuzsi Erdei Vasút vasútüzem-vezetőjének, aki közel 25 éve gyűjti azokat a vasúttörténeti tárgyakat, melyek párjukat ritkítják.

A kiállításon egy működő vasúti terepasztal is látható, amelyet Szabó István vasútmodellező készített.

A megnyitón közreműködött Horváth Nikolett, a Kodály Zoltán Zeneművészeti Szakgimnázium és Zeneiskola növendéke, a Pendely Énekegyüttes-család tagja. Az első látogatók között pedig ott voltak a Szent József-iskola lelkes kisdiákjai.
A kiállítás június 11-ig tekinthető meg az Új Városháza (Debrecen, Kálvin tér 11.) nyitva tartási idejében.


A Zsuzsi Erdei Vasút története

A Zsuzsi Erdei Vasút Magyarország legrégebbi keskeny nyomtávú vasútja. A vasúton kezdetben két gőzmozdony üzemelt. Az I. pályaszámú 107 lóerő teljesítményű, fatüzelésű mozdony volt. Ez a mozdony kapta a Zsuzsi nevet, melyet ma is visel a kisvasút.

A Debrecenhez tartozó Gút erdeiben kitermelt fa elszállítására épült kisvasúton eredetileg 20 km/óra sebességgel vontatták a fával rakott kocsikat.

1882 júliusában indult a közlekedés az első 20 kilométeres szakaszon Debrecen és Nyírmártonfalva között. 1923-ig csak teherszállítás volt a vasúton, a menetrend szerinti személyforgalom csak 1925-ben indult meg a vonalon. Ehhez fejlesztésre volt szükség. 1925-ben meghosszabbították a vonalat az Acsádi útig, s építettek két motorkocsit. Felgyorsult a személyszállítás, melynek sebessége 35 km/óra volt. 1931-ben a Turistaházig, 1937-ben a Várhegyig hosszabbították meg a vonalat – ekkor 36 kilométer hosszúságú volt.

    1939-ben megváltoztatták a vasútüzem nevét Debreceni Városi Gazdasági Vasútra.
    A második világháborúban erősen megrongálódott Debrecen-Fatelep állomás és a vasútvonal is. Az 1946-os gyors helyreállítást követően már Nyírlugosig tartott a pálya. Ekkor a 20 kilométeres menetdíj 6 darab tojás volt. 1949-ben államosították a vasutat. A MÁV kezelésébe került vasútüzemen 1950-ben végeztek nagyobb fejlesztést, 49 kilométeresre nőtt a vasúti pálya hossza. Beszereztek 3 gőzmozdonyt is. 1955-ben megérkezett az első dízelmozdony.

    A Magyarországon egyedüli 950 milliméteres nyomtávolság sok gondot okozott az idők alatt az üzemeltetőknek. A mozdonyokhoz, kocsikhoz az átlagosnál nehezebb volt az alkatrészeket beszerezni, az új járműveket mindig át kellett alakítani, ezért a MÁV 1961-ben átépítette 760 milliméteres nyomközűre az egész vasutat. Ekkor selejtezték le a régi kocsikat és mozdonyokat, így az eredeti Zsuzsit is.

    A kisvasút – sok társához hasonlóan – 1977-ben a korabeli közlekedéspolitikai koncepció áldozata lett. A pálya nagy részét felszedték, csak nagy társadalmi nyomásra hagytak meg egy 16,6 kilométeres szakaszt. Ezt 1978-ban a Debreceni Közlekedési Vállalat vette át, és üzemeltette úttörővasútként. A rendszerváltáskor újra átkeresztelték a vasutat: erdei vasútként működött tovább 1994-ig, majd gazdasági okokból leállították, de az aláírásgyűjtés és a tiltakozás ismét megmentette a pusztulástól.

    A kisvasút megmentésére összefogott a Zsuzsi Kisvasútért Baráti Kör, civil kezdeményezők és iskolák. Sikerült az önkormányzatot is a kisvasút megmentése mellé állítani. 1996. július 13-án az akkor már nevében is hivatalosan „Zsuzsi” kisvasút újra elindult.

    2006 végén érkezett Nyíregyházáról a Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum tulajdonát képező műemlék, működő, 394.023 pályaszámú gőzmozdony, melyet később az első gőzös nyomán Zsuzsi névre kereszteltek. A jármű azóta is a vasútüzem éke, a gyermekek és felnőttek kedvence. A mozdonyt 1923-ban – idén 100 éve – kezdték építeni a budapesti MÁV Gépgyárban. Számos iparvasúton üzemelt, majd a nagycenki Széchenyi Múzeumvasút megőrzött gépe volt évtizedekig.
    A Zsuzsi Erdei Vasút Magyarország legrégebben épült, működő kisvasútja. Amikor felmerült, hogy útszélesítés és városrendezési tervek miatt ki kellene helyezni a végállomást a város határába, a Debreceni Városvédő és -szépítő Egyesület alapos szakmai és jogi előkészítő munka után 2003-ban műemléki védettségre terjesztette fel a Zsuzsi Erdei Vasút fűtőházát és a teljes vasúti pályaszakaszt, s az egyéb létesítményeket.

    A megszüntetés elkerülése érdekében az egyesület azonnali, ideiglenes védettség alá helyezést is javasolt, amelyet meg is adtak. Ennek többszöri meghosszabbítása után végül 2005-ben a nemzeti kulturális örökség miniszterének rendelete értelmében végleges országos műemléki védettség alá kerültek az 1882 óta működő kisvasút ingatlanai és épületei, valamint a Debrecen és Hármashegyalja állomások közötti pályaszakasz.

    Megosztás:

    • Click to share on X (Opens in new window) X
    • Click to share on Facebook (Opens in new window) Facebook
    • More
    • Click to share on Reddit (Opens in new window) Reddit
    • Click to share on Telegram (Opens in new window) Telegram
    • Click to share on WhatsApp (Opens in new window) WhatsApp

    Like this:

    Like Loading...

    Related

    Tags: Új VárosházadebrecenGútkiállításvezetoZsuzsi Erdei Vasút
    Előző Cikk

    Ilyen lesz a közlekedési rend a Tavaszi Nagyvásár idején

    Következő Cikk

    Holnap látványos vonulást nézhetünk Debrecenben, következik a Sárgulás

    KapcsolódóCikk

    Hamarosan már kaphatók tűzijátékok
    Belföld

    Hamarosan már kaphatók tűzijátékok

    2025.12.27.
    Ragadozómadarak fészkeit térképezik fel a Nagyerdőben
    Régió

    Ragadozómadarak fészkeit térképezik fel a Nagyerdőben

    2025.12.27.
    413 tűzoltói beavatkozás történt karácsony három napja alatt
    Belföld

    413 tűzoltói beavatkozás történt karácsony három napja alatt

    2025.12.27.
    Következő Cikk
    Holnap látványos vonulást nézhetünk Debrecenben, következik a Sárgulás

    Holnap látványos vonulást nézhetünk Debrecenben, következik a Sárgulás

    Hozzászólások

    CIKKAJÁNLÓ

    Halálos közúti baleset történt az M4-esen

    Halálos közúti baleset történt az M4-esen

    2025.12.21.
    Fának csapódott egy személyautó Berettyóújfaluban, a mentőket is riasztották a helyszínre

    Fának csapódott egy személyautó Berettyóújfaluban, a mentőket is riasztották a helyszínre

    2025.12.22.
    Kigyulladt egy családi ház Mikepércsen

    Kigyulladt egy családi ház Mikepércsen

    2025.12.19.
    Rendőrség – „ébresztő” ellenőrzések a 42-es főúton

    Rendőrség – „ébresztő” ellenőrzések a 42-es főúton

    2025.12.26.

    ROVATOK

    • AlföldTv
    • Életmód
    • Üzlet
    • Belföld
    • DíszUDvar
    • Deutsch
    • Egyéb kategória
    • English
    • gazdaság
    • Könyvespolc.On
    • Külföld
    • Kult
    • Régió
    • Română
    • Sport
    • Színes
    • Tech
    • TrendFórum
    • Tudomány

    KÖVESS MINKET

    NÉPSZERŰ

    • Elhunyt Babik Barbara televíziós szerkesztő-műsorvezető

      Elhunyt Babik Barbara televíziós szerkesztő-műsorvezető

      9390 Megosztás
      Share 3756 Tweet 2348
    • Lángolt egy hotel Nyíradony- Tamásipusztában

      8844 Megosztás
      Share 3538 Tweet 2211
    • Húsevő baktérium végezhetett Vadász Zsolttal

      3274 Megosztás
      Share 1310 Tweet 819
    • Meghalt Varga Zita, a Debreceni Egyetem GDPR Központ vezetője

      3219 Megosztás
      Share 1288 Tweet 805
    • Tizenketten tűntek el Debrecenben a múlt héten

      3144 Megosztás
      Share 1258 Tweet 786
    hajdupress.hu

    HajduPress - Lapozz a Hírekben!

    Kövessen minket a közösségi médiában:

    Legfrissebb hírek

    • A Revolut után a CoinCash is leállította kriptovalutás szolgáltatásait Magyarországon
    • Meghalt Perry Bamonte, a The Cure gitárosa
    • A 2025-ös év szuperhősfilmes szempontból
    • Petike visszatért
    • Hamarosan már kaphatók tűzijátékok
    • Ragadozómadarak fészkeit térképezik fel a Nagyerdőben
    • A Google új funkciót vezet be, amely lehetővé teszi a felhasználók számára, hogy megváltoztassák Gmail-címüket

    Rovatok

    • AlföldTv
    • Életmód
    • Üzlet
    • Belföld
    • DíszUDvar
    • Deutsch
    • Egyéb kategória
    • English
    • gazdaság
    • Könyvespolc.On
    • Külföld
    • Kult
    • Régió
    • Română
    • Sport
    • Színes
    • Tech
    • TrendFórum
    • Tudomány

    Iratkozzon fel hírlevelünkre!

    Iratkozzon fel levelezőlistánkra, hogy elsőként értesüljön legfrissebb híreinkről!

    • Impresszum
    • Médiaajánlat
    • Szerzői jogok
    • Felhasználói feltételek
    • Adatkezelés

    HajduPress © 2025 Minden jog fenntartva.

    Nincs találat
    Összes találat
    • Régió
    • Belföld
    • Külföld
    • Sport
    • Kult
    • Üzlet
    • Díszudvar
    • Trendfórum
    • ALFÖLD TV
    • English
    • Deutsch
    • Română

    Welcome Back!

    Login to your account below

    Forgotten Password?

    Create New Account!

    Fill the forms bellow to register

    All fields are required. Log In

    Retrieve your password

    Please enter your username or email address to reset your password.

    Log In

    Add New Playlist

    Discover more from hajdupress.hu

    Subscribe now to keep reading and get access to the full archive.

    Continue reading

     

    Loading Comments...
     

      %d