Autizmus, spektrumzavar, hiperaktivitás – csak néhány azok közül a gyermekkori fejlődési zavarok közül, melyeket nehezen ismernek fel, így megfelelő ellátást is későn vagy egyáltalán nem kapnak az érintettek. Ebben segít a Debreceni Egyetem Gyermeknevelési és Gyógypedagógiai Kar részvételével készült szakmai kiadvány.
A legutóbbi adatok alapján hazánkban a gyerekek 10-15 százaléka küzd valamilyen fejlődési zavarral vagy érzékszervi fogyatékossággal. Az érintett gyerekek 40 százaléka azonban nem kerül értő kezek közé, mert sok esetben nem ismerik fel a szülők vagy a bölcsődei, óvodai nevelők a tüneteket, illetve nem tudják, kihez lehet segítségért fordulni.
A Debreceni Egyetem Gyermeknevelési és Gyógypedagógiai Kar 2017 óta vesz részt a Gyermekút elnevezésű projektben, melynek célja olyan szakmai, módszertani anyagok kidolgozása, amely 25 sérültségi csoport szerint segít azonosítani az ilyen problémákkal küzdő gyerekeket. “Karunk valamennyi szakja bekapcsolódott a munkába, melynek eredményeképpen több mint tíz szakmai anyag készült el a kora gyermekkori intervenció témakörében” – mondta Gortka-Rákó Erzsébet dékán azon a rendezvényen, melyen a szakmai anyagokat összegző könyveket mutatták be és adták át.
A kiadványok a Családbarát Magyarország Központ által működtetett Gyermekút Módszertani Központ programja keretében készültek el.
A Gyermekút Módszertani Központ szakmai vezetője, Kereki Judit elmondta: komoly áttörést ért el a központ azzal, hogy több mint 30 felsőoktatási intézményt sikerült bevonni a munkába, mely révén 88 módszertani anyagot dolgoztak ki és csaknem 12 ezer szakembert képeztek ki. A programban létrehozott úgynevezett komplex mozgó szolgáltatás segítségével pedig a hátrányos helyzetű családokban élő gyerekek is könnyebben ellátásba kerülhetnek.
(Sajtóközpont/HP)
Fotó: unideb.hu
Hozzászólások