2025. december 24. szerda
  • Impresszum
  • Médiaajánlat
  • Szerzői jogok
  • Felhasználói feltételek
  • Adatkezelés
hajdupress.hu
  • Régió
  • Belföld
  • Külföld
  • Sport
  • Kult
  • Üzlet
  • DíszUDvar
  • TrendFórum
  • ALFÖLD TV
  • English
  • Deutsch
  • Română
Nincs találat
Összes találat
hajdupress.hu
  • Régió
  • Belföld
  • Külföld
  • Sport
  • Kult
  • Üzlet
  • DíszUDvar
  • TrendFórum
  • ALFÖLD TV
  • English
  • Deutsch
  • Română
Nincs találat
Összes találat
hajdupress.hu
Home Kult

A személytelenség útvesztőjében: a Traviata a nagyerdei szabadtéri színpadon

HajduPress Szerző HajduPress
2016/06/25
kategória: Kult
1 0
0
FacebookTwitterE-mail

A debreceni színházkedvelő közönség idén nem szűkölködött Traviata-előadásokban. Hiszen az ifj. Alexandre Dumas A kaméliás hölgy című regénye ihlette Verdi-operának 2016-ban már három, s három egymástól teljesen eltérő színpadi adaptációját volt alkalma megtekinteni. Ez év februárjában az Apolló mozi vetítése a londoni Royal Opera House-ból egy klasszikus balett-előadásban mutatta be a 19. századi tragikus sorsú kurtizán életét, április elején a Csokonai Színházban Nadine Duffaut rendezése szokatlan közegbe, a II. világháború történései közé helyezte opera formájában Verdi halhatatlan klasszikusát, június 24-én pedig az egri Gárdonyi Géza Színház, az Inversedance Fodor Zoltán Társulat, valamint a Nemzeti Táncszínház koprodukciójában – a debreceni szabadtéri színpadon először képviselve ezt a műfajt – egy opera-táncátiratot láthatott a Traviátáért rajongó közönség.

S ahogy a saját műfajában a korábbi két előadásról, így erről az adaptációról is csak szuperlatívuszokban lehet beszélni. A két részre osztott táncelőadást már önmagában az unikálissá teszi, hogy a két felvonást nem ugyanaz a koreográfus álmodta színpadra. Az I. rész Topolánszky Tamás, a 2. rész Fodor Zoltán nevéhez köthető, ám a két alkotó egymástól eltérő elképzelései, művészi látásmódja, táncnyelve itt nemhogy „ütötte” volna egymást, hanem – a sajátos, egyedi koncepciót mindvégig megőrizve – gyönyörűen kiegészítette egymást.
A klasszikus történet táncnyelvre fordítása során itt ugyanis mindkét részben az egyén és a tömeg viszonyát, konfliktusát, az egyén tömeggel szembeni tehetetlenségét, kiszolgáltatottságát látjuk, ez a motívum határozza meg az előadást. Így – szokatlan s szintén unikális módon – Violetta élettörténetét is aszerint követhetjük végig, hogy épp milyen a viszonya az őt körülvevő tömeghez.

Az első rész elején Topolánszky Tamás koreográfiája Violetta tömeghez idomulását sejteti: a tisztaságot, illetve a tisztaságra vágyást szimbolizáló fehér ruhájában egymással azonos fekete ruhát viselő férfiak körében pillantjuk meg, akiknek a személytelensége, az ugyanolyansága, a tucat-jellege Violetta „munkájára” utal: a számtalan férfival való kapcsolatára, akik közül egyik se tűnik fel vagy tűnik ki neki a többiek közül. S miután ezek a férfiak – szintén a pénzkeresetére utalva – levetkőztetik, s megkapja lila báli ruháját, azzal már ő nem fog kitűnni a színpadra érkező nőtársai közül: ezek a ruhák, egyenöltözetek, színek azt jelzik tehát, hogy Violetta itt még a tömeg része, s nem ő, hanem az őt kiszemelő Alfredo az, aki kilóg ebből a talmi élvezetekbe menekülő báli forgatagból. Annyira kilóg, hogy Violetta maga se akarja elhinni, hogy épp ő, a tömeg egy része/részlete kell ennek a férfinak…

Az első rész koreográfiáját, a kizárólag fiatalokból álló társulat csodálatos táncát, a tömeg és az egyéniség ellentétét tükröző mondanivalót a puritán, ám annál „beszédesebb” díszlet is segíti. A Mira János készítette díszlet itt az 1.részben mindössze egy nagy, szürke és kopott falból és kapukra osztott oldalfalakból áll. A szürke, kopott fal egyértelműen Violetta szégyenletes életvitelére, tömeghez tartozására utal, ám szimbolikus, hogy ezt a falat rögtön az első jelenetben eltolja magától. Ez a gesztus vetíti előre, hogy az Alfredóval való kapcsolata új életet, tiszta érzelmeket, s tegyük hozzá, a személytelensége után személyiséget kölcsönöz majd neki, csak hátra kell hagynia az eddigi – a cím is sugallta – téves életútját, s be kell lépnie valamelyik kapun, amely az új/újfajta élet lehetőségének szimbólumaként hívogatja. S ez még ebben az első részben meg is történik: a szürke fal szétnyílik, s megérkezik a színre Alfredo és Violetta közös, új és boldog életét jelképező hitvesi ágya, az erotikusan odaterített vörös kendőjével.

A kendő megjelenése csak megerősíti addigi érzetünket: ebben az előadásban bizony minden a helyén van. A legapróbb díszletelemek is jelentenek valamit, a legapróbb, legfinomabb mozdulatok is tele vannak érzelemmel. Az 1. felvonás végén a tömegből kiváló Violetta és Alfredo szerelmi jelenete után az Alfredo apja, Geroges Germont és Violetta közötti „párharc” is minden érzelmi húrt megpendít: azt a szeretettel és gyűlölettel teli tiszteletet tükrözi, ami a fiatalokat szétválasztó apai kérés ellenére mind a lányban, mind Georges-ben ott munkál a másik iránt.

A II. felvonás jelmezei Fodor Zoltán koreográfiájának köszönhetően az I. felvonás színes ruhái után döbbenetes hatást keltenek: mindenki fekete ruhás, fehér maszkos alakként jelenik meg a színen. Ám a két felvonás közötti erős kontraszt valójában folytonosságot jelez: az itteni teljesen egységes jelmezek, melyek Zeke Edit munkáját dicsérik, ismét a személytelen tömeget jelzik, illetve az ugyanilyen ruhában felakasztott embernagyságú bábuk a személytelenségbe való belepusztulás lehetőségét is előrevetítik. S Violetta szintén fekete ruhája azt mutatja, hogy az Alfredo szerelme által személyiséggé vált, tömegből kivált lány az apa kérésének megfelelően ismét visszatért a tömegbe, ismét egy lett a sok közül Douphol báró oldalán, s megint Alfredo az, aki egyéniségéként – a helyzetet nem értve – harcol Violetta elveszített szerelméért.

S hogy a személytelenség mennyire pusztító, lélekölő, gyilkos bír lenni, azt nemcsak a felakasztott bábuk jelzik, hanem az is, hogy épp ezek az Alfredo szerelmén s odaadásán jót szórakozó „egyenruhás” fekete alakok fogják az ekkor már nagybeteg Violettát a halálos ágyára fektetni…

Ebben a feldolgozásban tehát nemcsak a szerelmükért harcoló egyéniségek tragédiáját, hanem ezzel együtt az újra meg újra esélyes tucattá válás, személyiségvesztés tragédiáját, a tömeg lehúzó erejét is ábrázolják az alkotók. S talán az a legfélelmetesebb, hogy amikor Violetta haláltusája közben azon a bizonyos falon túlról megjelennek – ismét rendkívül találó elemként – a túlvilági szellemek, akik alig várják a lány megérkeztét – mivel megint egyforma öltözékben vannak, ismét személytelen létet, még a túlvilágon is tucathoz idomuló szellemlétet ígérnek Violettának. Ezért sem véletlen, hogy Violetta nem akar túl hamar közéjük tartozni, főleg, hogy közben megérkezik hozzá Alfredo, aki már mindent megértett, s megbocsátott mind a lánynak, mind pedig az apjának.

De már késő. Az életében is jórészt a személytelen tömeghez tartozó, mert a sorsa odairányította Violettának távoznia kell a tucatszellemek közé.
Kivitelezés tekintetében pedig a távozása az addig is lenyűgöző est fénypontja: ahogy a csupa fekete közegbe halálakor fentről fehér kamélia-virágszirmok hullanak rá, s ahogy ezekből a virágszirmokból a végén összeáll a fehér szoknyája, az minden szempontból páratlan megoldás. Főleg, hogy az eddigiek ismeretében tudjuk: a fehér szoknya, ahogy az elején, itt és most is a tisztaságra törekvést, a sorból való kilógás vágyát jelképezi, s annak tragédiáját, hogy Violettának ezt az igaz szerelem csak ideig-óráig tette lehetővé, s hiába a fehér ruhája, a túlvilágon sem részesülhet benne.
 
Gyürky Katalin

Megosztás:

  • Click to share on X (Opens in new window) X
  • Click to share on Facebook (Opens in new window) Facebook
  • More
  • Click to share on Reddit (Opens in new window) Reddit
  • Click to share on Telegram (Opens in new window) Telegram
  • Click to share on WhatsApp (Opens in new window) WhatsApp

Like this:

Like Loading...

Related

Előző Cikk

Baleset történt a Petőfi téren

Következő Cikk

Pörkölt 500 birikából – Karcagon ma nem éheznek

KapcsolódóCikk

Karácsonyi mese: A gombamanó csodája
Kult

Karácsonyi mese: A gombamanó csodája

2025.12.24.
130 kortárs és klasszikus magyar film látható ingyen öt héten át a Filmión
Belföld

130 kortárs és klasszikus magyar film látható ingyen öt héten át a Filmión

2025.12.24.
Kapibarák születtek a debreceni állatkertben
Belföld

Kapibarák születtek a debreceni állatkertben

2025.12.23.
Következő Cikk

Pörkölt 500 birikából - Karcagon ma nem éheznek

Hozzászólások

CIKKAJÁNLÓ

Veszélyessé vált a levegő minősége Debrecenben

Veszélyessé vált a levegő minősége Debrecenben

2025.12.18.
Halálos közúti baleset történt az M4-esen

Halálos közúti baleset történt az M4-esen

2025.12.21.
Budapest után Debrecenben is lehet ország- és vármegyebérlettel utazni

Budapest után Debrecenben is lehet ország- és vármegyebérlettel utazni

2025.12.16.
Kigyulladt egy családi ház Mikepércsen

Kigyulladt egy családi ház Mikepércsen

2025.12.19.

ROVATOK

  • AlföldTv
  • Életmód
  • Üzlet
  • Belföld
  • DíszUDvar
  • Deutsch
  • Egyéb kategória
  • English
  • gazdaság
  • Könyvespolc.On
  • Külföld
  • Kult
  • Régió
  • Română
  • Sport
  • Színes
  • Tech
  • TrendFórum
  • Tudomány

KÖVESS MINKET

NÉPSZERŰ

  • Elhunyt Babik Barbara televíziós szerkesztő-műsorvezető

    Elhunyt Babik Barbara televíziós szerkesztő-műsorvezető

    9390 Megosztás
    Share 3756 Tweet 2348
  • Lángolt egy hotel Nyíradony- Tamásipusztában

    8844 Megosztás
    Share 3538 Tweet 2211
  • Húsevő baktérium végezhetett Vadász Zsolttal

    3274 Megosztás
    Share 1310 Tweet 819
  • Meghalt Varga Zita, a Debreceni Egyetem GDPR Központ vezetője

    3219 Megosztás
    Share 1288 Tweet 805
  • Tizenketten tűntek el Debrecenben a múlt héten

    3144 Megosztás
    Share 1258 Tweet 786
hajdupress.hu

HajduPress - Lapozz a Hírekben!

Kövessen minket a közösségi médiában:

Legfrissebb hírek

  • Innovatív megoldások a konyhában: modern felnyíló vasalatok
  • Karácsonyi mese: A gombamanó csodája
  • Víz alatt állítottak karácsonyfát a jótékonykodó búvárok az Ohridi-tóban – Videóval
  • 130 kortárs és klasszikus magyar film látható ingyen öt héten át a Filmión
  • Már 46 ezren fordultak orvoshoz influenzaszerű tünetekkel
  • A TEK segítségével fogták el azt a nyírlugosi orvvadászt, aki rálőtt egy mezőőrre
  • Műszaki mentésekhez riasztották a hajdú-bihari katasztrófavédelem munkatársait

Rovatok

  • AlföldTv
  • Életmód
  • Üzlet
  • Belföld
  • DíszUDvar
  • Deutsch
  • Egyéb kategória
  • English
  • gazdaság
  • Könyvespolc.On
  • Külföld
  • Kult
  • Régió
  • Română
  • Sport
  • Színes
  • Tech
  • TrendFórum
  • Tudomány

Iratkozzon fel hírlevelünkre!

Iratkozzon fel levelezőlistánkra, hogy elsőként értesüljön legfrissebb híreinkről!

  • Impresszum
  • Médiaajánlat
  • Szerzői jogok
  • Felhasználói feltételek
  • Adatkezelés

HajduPress © 2025 Minden jog fenntartva.

Nincs találat
Összes találat
  • Régió
  • Belföld
  • Külföld
  • Sport
  • Kult
  • Üzlet
  • Díszudvar
  • Trendfórum
  • ALFÖLD TV
  • English
  • Deutsch
  • Română

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In

Add New Playlist

Discover more from hajdupress.hu

Subscribe now to keep reading and get access to the full archive.

Continue reading

%d