Válságálló vállalkozás. A kifejezés az elmúlt 20 évben újra komoly szerepet kapott. A XXI. század éveit sújtó pénzügyi, egészségügyi, háborús, energia és erkölcsi krízisekben a gazdasági társaságok kénytelenek voltak alkalmazkodni, áttervezni és új utakat keresni. Ezek az időszakok ugyanis akár ösztönözhetik is új technológiák, üzleti modellek bevezetését. A krízisek korszakában ezzel együtt megmutatta erejét még egy fontos érték a reziliens vállalkozásokban: a hit ereje, amely a körülményektől függetlenül is megtartja a jó célokat kitűző vállalkozót és szervezetét. A megváltozott körülményekhez igazodva már nemcsak a keresztény vállalkozásokban, hanem a gazdasági élet szélesebb spektrumán is tapasztalható egyfajta paradigmaváltás, amely az egyház tanításaiból indul ki.
A PAX TV az ország egyetlen, ökumenikus szemléletű, keresztény televíziója. A csatorna feladatának érzi foglalkozni az egész társadalmat érintő kérdésekkel. A PAX TV vezérigazgatója, Gere Lilla szerint a gazdasági ügyek sem kerülhetők meg, hiszen függetlenül attól, hogy keresztények vagyunk, vagy sem, a családban és a közösségekben is jó sáfároknak kell lennünk, vagyis felelősnek a pénzügyeinkért.
A csatornán futó Áldás és Átok. Őszintén a pénzről című műsor közgazdászokat, egyetemi szakembereket és hívő vállalkozókat ültet egy asztalhoz, hogy segítsenek megérteni a mindennapjainkat befolyásoló gazdasági folyamatokat.
A televízió 2024. május 29-én, a VI. Keresztény Vállalkozói Konferencián, az adás címével egyező, Áldás és Átok című kerekasztal-beszélgetésen neves közgazdászok, vállalatvezetők és egy csúcsmenedzserből lett jezsuita szerzetes segítségével indított párbeszédet arról: a jelen válságait hogyan élik meg és tapasztalataik szerint hogyan lehet tartósan válságálló egy vállalat?
Simon-Palov Judit, szerkesztő-műsorvezető úgy gondolja: ma talán mindennél fontosabb azt megmutatni, hogy a válságoknak nem kell törvényszerűen összeomláshoz vezetni. Ha megfelelő alapra építkezünk, jó irányba nézünk és a megoldásokat hittel, felelősséggel keressük, akkor jó esély van meg is találni azokat. A műsorba meghívott vállalkozók és szakemberek mindezt a saját tapasztalataikon és tudásukon keresztül tudják jól képviselni.
„Cégünk egyik üzenete: mi egzisztenciát szeretnénk nyújtani a kollégáknak. Ehhez erős immunrendszerrel felvértezett, válságálló munkahelyre van szükség. Egy egészséges cég folyamatos mozgásban van, követi a piaci trendeket, alkalmazkodik, fegyelmezett cashflowal rendelkezik. Megfelelő profitot (vitamint) termel a nehéz időkre. A munkatársaim nagyon fontosak, bajtársakként, csapattagokként tekintek rájuk. Felelősséggel tartozom a cégcsoportban dolgozó emberekért, családokért. Fontos a tiszteletük, a véleményük, az, hogy a munkanapok jó hangulatban teljenek. Ha van egy jó csapat, azzal mindent lehet. Ha bejön egy válság, nem a kollégák elbocsátása lesz az első döntésem”
fejtette ki a konferencián Hadnagy Ernő, aki feleségével közös cégük, a Daniella Villamosság ügyvezető igazgatója.
„A 2007-2008-as válság óta mindig arra készültünk, hogy a következő is ugyanolyan lesz. Nem így történt. A mostani nem egy nagy általános gazdasági válság, hanem bizonyos területeket érintő krízis, amelyekre speciális válaszokat kell adni. Ennek az időszaknak a jellemzője, hogy mindig vannak iparágak, vállalkozások, melyek jól járnak”
kezdte a beszélgetést Hadnagy Ernő.
H. Kovács Judit, szakközgazdász szerint jelenleg a válság nem gazdasági szempontból erős. Sokkal nagyobb baj az, hogy nehéz eligazodni a rengeteg információ között. Nincs „tűzfal”, amely segítene tájékozódni a források hitelességében. Ebből adódóan szerinte most inkább bizalmi válság van, ami kihat a gazdaságra is.
„Véleményem szerint a válságból való kilábalás időszakát éljük. A fontosabb mutatószámokban már javulás látható: az infláció mértéke lecsökkent, a kiskereskedelmi forgalom nő, a reálbérek emelkednek, a belföldi vendégéjszakák száma emelkedik és megindultak a lakossági hitelszerződések is. Növekszik az építőipari termelés volumene is. Azért van még teendő bőven: a költségvetés hiányát csökkenteni kell és a beruházások aktivitása is növelhető még”
fejtette ki Szabados Richárd, közgazdász, korábbi banki felsővezető, aki jelenleg a Magyar Gazdaságfejlesztési Ügynökség (MGFÜ Közhasznú Nonprofit Kft.) ügyvezetői feladatait látja el.
Kiss Ulrich S.J. jezsuita szerzetes, közgazdász, a Management by Jesus vezetői szemináriumsorozat és lelkigyakorlat alapítója így fogalmazott:
„Ez egy szolgáló iparág, aminek az a dolga, hogy biztosítsa az emberiség, egy nemzet, egy család számára a megélhetéshez szükséges anyagi javakat: eszközöket, energiát, lelki és kulturális muníciót. A gazdaság tehát szolgálat, amelyben mindig egy csapat, egy közösség oldja meg a feladatokat. A vezetőnek pedig az a dolga, hogy motiválja a csapatot, hogy ugyanaz hajtsa a közösséget, mint magát a vállalkozót. A válságálló cégnek kell egy jó cél, a minőség pedig abban is megmutatkozik, ha ez a cél akár generációkat is képes motiválni. Még egy elhivatott vezető is képes elfáradni, de egy csapat végképp, ha nem kapja meg a hajtóerőt. Jézus sem csinált semmit, amíg létre nem jött a csapata. Válsághoz vezethet a motivációhiány mellett az is, ha elfogy az energia, és ezt okozhat a céltévesztés is.”
Az üzleti jóhírnév sohasem eleve adott és magától nem marad fenn. Az alapvető etikai elveknek nem megfelelő magatartás következtében súlyosan sérülhet a finanszírozó hírneve. Mindez kihathat az üzleti teljesítményre és a tulajdonosok megítélésére is.
A nyereség és a felelős vezetés nem feltétlenül zárják ki egymást, sőt, összefüggés van a tudatos vezetés és a jobb pénzügyi teljesítmény között.
A keresztény közgazdaságtan azt hirdeti: a profit célja nem az önös érdek, egyéni gazdagodás. A pénz az eszköz, amellyel a közjót szolgálhatjuk, segíthetünk másoknak. Téved, aki azt hiszi, ez ráfizetés. Nemzetközi tőzsdei vizsgálatok kimutatták: az etikus üzleti magatartás hosszabb távon anyagilag is megtérül. De legfőbb „hozadéka” egy élhetőbb, emberségesebb társadalom.
„A profit számomra oxigént jelent, mely a következő cél eléréséhez szükséges. A pénz egy eszköz, hogy a következő mérföldkövet el tudjuk érni. Hívő vállalkozóként úgy gondolom, amim van, azt Istentől kaptam, abból pedig kötelességem adni, hiszen a jókedvű adakozót áldja meg az Úr. Ezért vannak jelentős ügyek, melyeket támogatunk. Ilyen a Cigánymisszió Alapítvány, illetve a PAX TV, ami mögé beálltunk, hiszen az evangéliumot terjeszti a képernyőn, internetes felületeken keresztül”
emelte ki hozzászólásában Hadnagy Ernő, a Daniella Villamosság ügyvezető igazgatója.
A vezetés szempontjából talán legfontosabb eleme a működést meghatározó valóságnak, hogy a látható világunk mellett létezik egy szellemi tér is, amely folyamatosan hatással van életünkre és emberi kapcsolatainkra. A keresztény vezető így nemcsak saját erejében, hanem a kegyelemben, a támogató hit erejében is bízik. Ez segít legyőzni a válságos pillanatokat, erőt, motivációt és célt adhat a nehéz pillanatokban.
Forrás: PResstonPR










Hozzászólások