Az Ericsson friss kutatásában a megkérdezettek 64%-a több stresszre számít a jövőben, azonban ezzel együtt is 70% azt gondolja, hogy egészségesebben fog élni. S míg a megkérdezettek több mint fele arra számít, hogy a kikapcsolódás fő színtere az online tér lesz, már most egyharmaduknak fenntartásaik vannak az online biztonság és adatvédelem miatt. A kutatás egy érdekes ellentmondásra is rámutatott az utazással kapcsolatban.
Talán közhelyszámba megy, de a Covid-járvány a digitalizáció felgyorsulását hozta magával, a mindennapok jó része az internetre helyeződött át. Ennek jó példája, hogy a járvány előtt a vásárlások 34%-a történt online, míg a járvány idején ez az arány 53%-ra nőtt. A megkérdezettek szerint a vásárlások 42%-a online fog történni a jövőben.
A járvány idején nemcsak a vásárlás, hanem a munka is az interneten folyt sok szektorban. Ahol lehetséges volt, a diákok tanulással töltött óráik 85%-át online teljesítették, míg az alkalmazottak több mint 50%-a online dolgozott. 4-ből 1 megkérdezett arra számít, hogy a COVID után is otthonról fog dolgozni. A járvány alatti tapasztaltokból kiindulva a megkérdezettek 50%-a véli úgy, hogy 2025-re a felsőoktatás és a szakmai továbbképzések is nagyrészt online felületeken fognak zajlani.

Ellentmondásos kilátások, több stressz és munka
Világszerte a megkérdezettek 64%-a vélte úgy, hogy az országuk általános stresszszintje magasabb lesz a jelenleginél. Ötből pedig több, mint hárman azt gondolták, hogy a többségnek egy második vagy harmadik munkahellyel is kell majd rendelkeznie ahhoz, hogy megfelelő életszínvonalon élhessen. Ezzel ellentmondásban áll azonban, hogy 10-ből 7-en arra számítanak, hogy egészségesebben fognak élni, míg 60% arra, hogy tudatosabban.
A kutatás egy érdekes ellentmondásra is rámutatott. A válaszadók fele aggódik a klímaváltozás miatt, és a fogyasztók egyharmada szeretné 2025-ig visszafogni a repülős utazásait a légi közlekedés karbonlábnyoma miatt. Ezzel párhuzamosan azonban a fogyasztók 20%-a azt mondta, kifejezetten többet szeretne utazni, ha végre véget ér a járvány. Azok között pedig, akik nem aggódnak az utazás klímalábnyoma miatt, 25% ez az arány.
A nagyvárosokban élők az online biztonság és az egészséges életvitel, míg a kisebb városokban élők inkább a megnövekedett stressz miatt aggódnak. A munkával kapcsolatos kilátások is vészterhesnek tűnnek: világszerte 60% véli úgy, hogy még fontosabb lesz a biztos munkahely. Ezt a gondolatot a már dolgozók és a munkaerőpiacra hamarosan belépők is osztják.

Teret nyer az online szórakozás, azonban az adatvédelem érzékeny pont
A megkérdezettek több mint fele arra számít, hogy a kikapcsolódás, a kultúra, de még a társasági élet nagy része is át fog helyeződni az online térbe, így olyanok is hozzáférhetnek majd kulturális javakhoz, akik korábban nem. A válaszadók 48%-a szerint a legtöbb szórakozási mód, például a zenehallgatás, vagy éppen a különböző rendezvények is inkább online fognak zajlani. Az 1980 után születettek körében ez az arány még magasabb, 65%.
A felhasználók egyharmadának már vannak fenntartásai a személyes adatok védelmével kapcsolatban, ez főként a húszas éveik közepén járókra jellemző, és főként azokra, akik dolgoznak és a technológia iránt is érdeklődnek. Azonban az összes megkérdezett közül is 10-ből 7-en arra számítanak, hogy 2025-re több figyelmet fognak fordítani adataik védelmére és az online biztonságra.
A digitális szolgáltatások elterjedésével párhuzamosan a felhasználok 75%-a gondolja úgy, hogy életük még a jelenleginél is több döntését a kényelemre való törekvés fogja irányítani. Azonban az, hogy ezért a kényelemért fel kell-e áldozniuk biztonságukat az online térben, nem csak rajtuk, hanem a kormányokon, a különböző szabályozó szervezeteken is múlik.
Az Ericsson tanulmánya azt vizsgálta, miként változtatta meg életünket a COVID és hogyan képzeljük el életünket a járványt követő új valóságban, különös tekintettel a városi életre. A 2,3 milliárd felhasználóra nézve reprezentatív kutatást 6 kontinens 31 országában végezték el, mindenhol 1000–2000 internethasználó megkérdezésével.
Forrás: ericsson.com
Hozzászólások