A Londoni Film Schoolban végzett, s azóta kisfilmek rendezésében jeleskedő Nagypál Orsi első nagyjátékfilmje, a Nyitva, miközben az egyre kevésbé működő párkapcsolatok feltérképezésére vállalkozik, véleményem szerint a vígjáték műfaját is új alapokra helyezi. Az Apolló moziban a film közönségtalálkozóval egybekötött vetítésén jártunk.
A műfaj új alapokra helyezésére egyfajta, a filmet végig meghatározó „fordított logika” ad lehetőséget. Ebben az első nagyjátékfilmjében ugyanis Nagypál Orsi a megszokott vígjátéki szüzsével ellentétben nem egy pár összejövését, kezdeti boldogságát helyezi a középpontba, hanem épp fordítva: egy harmincas, már több éve egymással élő pár kapcsolati, főleg, szexuális kapcsolati krízisét, amikor a két ember ugyan szereti egymást, s kötődik is egymáshoz, de közöttük a megismerkedésükkor tomboló szenvedély már jócskán lanyhulni látszik. Ebbe a „fordított helyzetbe” belekapaszkodva Nagypál Orsi filmjében az orvos Bálint (Kovács Lehel) és az anyakönyvvezető Fanni (Radnay Csilla) krízishelyzetből történő kilábalási kísérletének, megoldáskeresésének lehetünk a tanúi. Vajon ki tudja-e nyitni szexuális értelemben a kapcsolatát a két ember? Megvan-e a kellő bizalom bennük a másik iránt ahhoz, hogy ezt „nyugodt” szívvel megtegyék? Beleférhet-e egy-két „édeshármas” a kapcsolatba?
Ennek a nagyon erős bizalmat feltételező nyitásnak pedig nem csak az elejét – a krízis felvázolását –, hanem a történetét is a „fordított logika” szervezi a filmben. Mert amikor a fiatalok úgy döntenek, hogy – szigorúan az őszinteség érvényesítése mellett – de kalandozhatnak másokkal is, azt várnánk, hogy ebben a férfi, Bálint lesz az első. De tévedünk. Érdekes módon – nem árulom el, hogy milyen körülmények között – de Fanni „csalja meg” ilyen értelemben először a párját, s a „fordított logika” miatt azt tapasztaljuk, hogy az aktus idején Bálintnak mint férfinak kezd el működni a sokkal inkább nőkre jellemző hetedik érzéke, olyannyira, hogy ez idejekorán haza is vezérli őt az orvosi konferenciáról.
Fanni tette után pedig már nincs megállás – egészen a párkapcsolatuk végéig. Ez a két ember ugyanis – szemben a filmben bemutatott másik párral, ahol az asszonyt Péterfy Bori alakítja – ahogyan ezzel kapcsolatban a közönségtalálkozón Nagypál Orsi fogalmazott – „nem túl ügyes” ebben a nyitásban, s mindketten meglehetősen nagyot sérülnek benne. Mígnem rövid szünet után az élet újra össze nem hozza őket, hogy itt a „fordított logika” miatt a film végén lássuk az (újabb) kezdeti boldogságukat és harmóniájukat.
A rendező a „fordított logikát” a szereplőkkel kapcsolatban is érvényesíti a filmjében: számtalan olyan mellék- vagy esetleg néma, meg sem szólaló epizódszereplővel találkozunk az alkotásban, akiket befutott, rengeteg filmben szerepeltetett magyar színművészek alakítanak. Gondolok itt Ónodi Eszter egyetlen jelenetére, Elek Ferenc, Mucsi Zoltán néma jelenlétére vagy Tenki Réka, Jordán Adél, Ötvös András pusztán a főszereplőket kísérő szerepére. Ezzel szemben a két főszerepet olyan ember kapta meg Nagypál Orsitól, akik filmben eddig ekkora súllyal még nem voltak jelen. Mint azt a közönségtalálkozón a rendezőtől megtudhattuk, ez abszolút tudatos döntés volt a részéről: hiszen Kovács Lehelben véleménye szerint igenis benne van nem is egy, hanem jó néhány filmfőszerep, Radnay Csilla elragadó személyiségéről, s ennek a filmvásznon átsütő mivoltáról nem is beszélve.
A két színész főszereplővé tétele azért is bizonyult remek döntésnek, mert a film sajátos humorához is rendkívül sokat képesek hozzátenni. Ahhoz a humorhoz, amellyel kapcsolatban, a „fordított logika” érvényesítésével ismét nem a „könnyebb utat” választották az alkotók. Az urulógus Bálint foglalkozása miatt ugyanis elvihették volna a poénokat „altesti" irányba is, de szerencsére nem ez történik. Igényes, és a kellő dramaturgiai pontokon bevetett „móka-kacagásról” van itt szó, amely, ha jobban belegondolunk, sokszor a „nyitás” okozta szánalmas és szomorú helyzetek feloldásának eszközévé is válik a filmben. Hogy hogyan, arról győződjenek meg Önök Nagypál Orsi Nyitva című filmjének megtekintése közben.
Gyürky Katalin
Hozzászólások