Pénteken mutatja be Tracy Letts Augusztus Oklahomában című fekete komédiáját a Csokonai Színház. A kortárs amerikai szerző drámája egyszerre modern és hagyománytisztelő, O’Neill, Miller és Williams útját követi. A fanyar humorú, sziporkázó párbeszédekkel teletűzdelt, Tony-és Pulitzer-díjas színművet Deres Péter és Maros András fordításában, Keszég László rendezésében mutatja be a debreceni színház. A főbb szerepekben Ráckevei Annát és Varga Klárit láthatja közönség.
Tracy Letts nem csak drámaíró, de forgatókönyvíró (Gyilkos Joe), illetve színész (Homeland) is. Az augusztus Oklahomában erős karakterekkel, fordulatokkal és titkokkal teli kamaradarab.
Tracy Letts: Augusztus Oklahomában
A valaha nagy tehetségnek számító költő idős korára csendes alkoholistaként tengeti életét gyógyszerfüggő feleségével egy szigetelőszalaggal összeragasztgatott reluxákkal állandó sötétségben tartott, elhanyagolt házban, majd egyszercsak eltűnik. Holttestét napokkal később találják meg a halászok.
A tragikus esemény rákényszeríti a temetésre összegyűlő családtagokat: anyát és három lányát, hogy szembenézzenek múltjukkal: tönkrement házasságok, reménytelen, titkos szerelmi kapcsolatok, válságba jutott szülő-gyermek viszonyok generációkon keresztül. Jószándék és önzés, támadó szeretet és agresszív önvédelem váltakozása. Káros titkolózás és bántó őszinteség. Fájdalmasan abszurd, mégis ismerős helyzetek. Az omladozó házat rendbe hozni könnyebb, mint egymást segítve elfogadni a jelent és új életet kezdeni.
Egy remek kortárs dráma, mely egyszerre modern és hagyománytisztelő. O’Neill, Miller, Williams útját követi Tracy Letts az elmúlt évek egyik legnagyobb Broadway-sikerét hozó, többszörös Tony-és Pulitzer-díjas tragikomédiájában. A fanyar humorú, sziporkázó párbeszédekkel teletűzdelt színművet Deres Péter és Maros András fordításában mutatta be a Vígszínház, azóta számos előadásban találkozhatott vele a magyar közönség. A debreceni nézők Keszég László rendezésében láthatják majd.
A tragédia nem nagystílű, nem katartikus
Arra a kérdésre, hogy miben tér el a nagy amerikai íróelődöktől Letts, a rendező, Keszég László így válaszolt: „A huszadik századi amerikai drámairodalom fantasztikus, hatalmas kincs. Mindig ugyanaz a séma: a múltból a jelenbe hoznak egy hatalmas bűnt, az a jelenben felrobban, kibeszélik és valami történik ez után az atomrobbanás után. Letts erre épít, és abban más, hogy tudja: a televízió a legfőbb csatorna, ebből kifolyólag rövidebbek a konfliktusok és több van belőlük. Még azt is tudja ez a darab a korábbi amerikai, vagy a pár évtizeddel ezelőtt megírt drámákhoz képest, hogy az élet megy tovább. Nem úgy fejeződik be, hogy mindenki meghal és eltűnnek a borzalmak tengerében, hanem az összes szereplő cipeli tovább a maga keresztjét. A tragédia nem nagystílű, nem katartikus."
A ház szinte folyamatosan zajos a családi vitáktól, a konfrontációktól és a viharos kapcsolatoktól. Violet (Ráckevei Anna) ugyanúgy, mint a legidősebb lánya, Barbara (Varga Klári), erős személyiség. Viszonyukat keserűség itatja át, mely állandó és elkerülhetetlen összeütközésekhez vezet. A történet előrehaladtával az őszinteség kíméletlen, így sorra kerülnek felszínre a régóta elfojtott sérelmek és titok.
"Olyan sűrítménye ez a darab azoknak az egymásnak okozott sérüléseknek, amiket egy család mint közösség művelhet a tagjaival, hogy szinte alig hihető"- mondta Ráckevei Anna. „Mindig kiderül egy újabb, romboló titok, még egy újabb őrület, az elviselhetőség határáig, már-már azon is túl. Van egy generáció, amelyik számára borzasztóan fontos lesz az anyagi biztonság megteremtése, központi életcél a pénzszerzés. Éppen ezért nem marad energia arra, hogy érzelmi támogatást is tudjanak biztosítani a gyerekeiknek, hogy ők ne csak anyagilag, de érzelmileg is stabil lábakon állhassanak meg az életben. Így ez a következő generáció, bár megvan mindene, érzelmi létbizonytalansággal küzd. Így bukdácsolnak a nemzedékeket a két állapot között."
Varga Klári szerint a szerző, aki amerikai színészekre írta színészként a darabot tökéletesen tisztában volt a jelenetek hatásával. „Két évaddal ezelőtt játszottam a Nyolc nőben. Úgy érzem, a két darab erősen kapcsolódik egymáshoz. Mindkettő mély drámai szituációkkal dolgozó, egyszerre szívet facsaró és nevettető. Mintha ugyanannak a darabnak két felvonása lenne a kettő. Emiatt nem csak magánemberként, színészként is közelinek érzem Barbara figuráját. Az Augusztus Oklahomában az emberi szeretetet nem a gyengédségen keresztül láttatja. Azt mutatja meg, hogy van olyan szeretet, amikor egymás gyomrába könyökölve kell harcolunk egymásért. "
Szereposztás
fekete komédia
Fordította: Deres Péter és Maros András
Beverly Weston
Garay Nagy Tamás
Violet Weston
Ráckevei Anna Jászai-díjas, Kíváló Művész
Barbara Fordham
Varga Klári Jászai-díjas
Bill Fordham
Mészáros Tibor
Jean Fordham
Wessely Zsófia
Ivy Weston
Tolnai Hella
Karen Weston
Zeck Juli
Steve Huberbrecht
Mercs János
Mattie Aiken
Majzik Edit Jászai-díjas
Charlie Aiken
Bakota Árpád
Kicsi Charles Aiken
Papp István
Johnna Monevata
Hajdu Imelda
Deon Gilbeau
Vranyecz Artúr
Díszlettervező
Árvai György
Jelmeztervező
Szűcs Edit
Dramaturg
Enyedi Éva
Zeneszerző
Márkos Albert
Ügyelő
Karl József
Súgó
Góz Adrienn
Rendezőasszisztens
Sóvágó Csaba
Rendező
Keszég László
A fotókat Matey István készítette.
Hozzászólások