A többszintű veszély ellenére is még mindig letarolják a piacot az olcsó kínai weboldalak, mint amilyen a Temu is. Bár az elővigyázatosság és a tudatosság mindegyik esetében szükséges lenne, a vásárlókat gyakran elvakítja a szinte ingyen beszerezhető termékek fénye.
Minél kevesebb pénzért minél többet kapni – ezt szeretné igazán a jelen embere, amit bizonyít az újonnan elterjedt Temu népszerűsége. A webáruház olyan alacsony árú termékekkel kecsegtet, hogy annak csak kevesen tudnak ellenállni. A megnyert vásárlók azonban már nemigen gondolnak arra, hogy az olcsó készítmények előállítása milyen veszélyeket hordoz rájuk, valamint a környezetre nézve.
Az, hogy a portékák minősége alapvető kétségeket von maga után, szinte említésre sem méltó, hiszen az emberek többsége már a megrendelés pillanatában tudatában van annak, hogy vásárlásuk nem lesz egy életre szóló befektetés. Mégis megteszik, mert olcsó, így annyira kidobni sem sajnálják. Ha tönkremegy, majd beszerzik a termék egy újabb silány változatát. Ez a gondolkodásmód nem jelent túlzottan szép jövőt ránk nézve, hiszen a sok-sok eldobott termék mind szemétként végzi, ezt pedig a Föld egy idő után már nem fogja elbírni.

A termelés szempontjából is felvetődnek olyan etikai kérdések, amelyekre a fogyasztók úgyszintén nem szívesen gondolnak, bár elméjük rejtett zugában biztosan fellelhetőek ezzel kapcsolatos információk. Na de ki is viselné újonnan beszerzett ruhadarabját mosollyal az arcán, ha közben a fejükben az jár, vajon annak létrehozása során milyen körülményekkel kellett megküzdenie a készítőnek. Természetesen a kényszer- és gyermekmunka tiltva van az árusítók etikai kódexében, mégis erősen megkérdőjelezhető ennek betartása, ha már a sokadik ellenkező állítással találjuk szemben magunkat.
De ha mindettől sikerül is eltekintenie a vásárlónak, az már tényleg nagyobb figyelmet érdemelne, hogy az adatait mennyire és milyen formában osztja meg. Hiszen lehet, hogy az adott árucikket potom pénzért sikerült beszereznie, de később nem szívesen látná kártyájának egyenlegét egy jókora összeggel csökkenni. De ha ez ilyen formában nem is történne meg, a korábbi vásárlások monitorozásával megalkotott célzott reklámok ráveszik a vásárlókat, hogy önként és dalolva adják pénzüket egy újabb – bár a legtöbb esetben felesleges – termékért.
Ezen a ponton már nincs is mit tovább taglalni – mindenki saját belátása szerint döntsön arról, megéri-e neki vagy sem ilyen oldalakat támogatni. Persze sok esetben előfordul, hogy nincs más út, csak a legolcsóbb és a legegyszerűbb, de azért mégis jót tenne társadalmunknak, ha vásárlási szokásainkat a jövőnk miatt tudatosan alakítanánk.
Orosz Emese Laura
A Debreceni Egyetem kommunikáció- és médiatudomány mesterszak elsőéves hallgatója
Mi a DEpublik?
A DEpublik egy, a Debreceni Egyetem hallgatóinak publikációiból álló cikksorozat, melyben az egyetemisták perspektíváján keresztül kerülnek terítékre az őket foglalkoztató témák.










Hozzászólások