Ötödik alkalommal küzdenek meg a magyarországi webáruházak Az Év Webshopja címért. A verseny résztvevőit kizárólag szakmai szempontok alapján értékeli a zsűri, így nemcsak a nagy múlttal rendelkező, „óriás” webáruházak, hanem az újonnan piacra lépő, „kisebb” oldalak is jó eséllyel pályázhatnak a 2021-es Az Év Webshopja címre.
A pandémia jelentős fellendülést hozott az online kereskedelem terén. Ez a folyamat pedig olykor egyszerű és hatékony, de bizony van, hogy bosszúságot okoz. Most viszont a webáruházak Az Év Webshopja versenyen kideríthetik, mennyire felhasználóbarát a felületük. A megmérettetésen nemcsak az impozáns címet nyerhetik el, hanem rengeteg tapasztalattal és szakmai segítséggel is gazdagabbak lehetnek.
Így versenyeznek a webshopok
Az ingyenes verseny elbírálásának lényege, hogy egy kilenc főből álló zsűri a saját szakterülete alapján, ugyanakkor vásárlói szemmel is megvizsgálja a webshopokat.
Megvizsgálják például, hogy mennyire egyértelműek a lépések a vásárlási folyamat során, vagy vevőként ütköznek-e nehézségbe, azaz, hogy milyen a felhasználói élmény. Nézik azt is, hogy milyen a szoftveres háttere a webshopnak, és az mennyire működik jól, milyenek a fizetési lehetőségek, és azok könnyen kezelhetőek-e. Vizsgálják, hogy a legkülönbözőbb elvárásoknak mennyire felelnek meg az áruházak. Például, hogy megtalálható-e az oldalon az adatvédelmi nyilatkozat, és hogy mennyire könnyű folytatni a vásárlási folyamatot vagy visszalépni adott esetben a kosárba tett termékekhez. Természetesen a Google szempontrendszerét is figyelembe veszi a zsűri, így például azt, hogy reszponzív (mobilbarát) az oldal, vagy sem, illetve azt is, hogy milyen gyorsan tölt be a különböző eszközökön – mondja Rácz Péter, a verseny ötletgazdája.

Szigorúan szakmai értékelés, algoritmus alapján
A független szakmai zsűri tagjai különböző szakterületekről érkeznek. Van köztük webdizájner, tartalommarketinges szakember, webergonómiai specialista, illetve keresőoptimalizálással foglalkozó szakértő is. Ki-ki a saját területe szempontjából értékeli a webshopokat, és hogy igazságos legyen a rendszer, a verseny szervezői kidolgoztak egy speciális, titkos algoritmust a pontozásra.
Nem az számít, hogy milyen múlttal rendelkezik a versenyző cég, mekkora tőkeerő van mögötte, vagy hány követője van, és hány szavazatot tud összeszedni a közösségi oldalakon, hanem kizárólag szakmai szempontok alapján értékeli a zsűri a versenyző oldalakat, hogy szakmai szemmel milyen az adott webshop. Így fordulhatott elő, hogy tavaly például egy féléves áruház is bejutott a döntőbe, ami óriási dicsőség.

Nemcsak verseny, hanem szakmai fejlődés is
A versenyzők alanyi jogon láthatják az elért pontszámaikat, és ez önmagában mutatja, hol érdemes az áruházat fejleszteni. Akik pedig ennél is többet akarnak kapni, igényelhetnek egy mélyelemzést is. Így a résztvevők – amellett, hogy nagyobb publicitást is kapnak – rengeteget tanulhatnak a szakértőktől. – számol be Rácz Péter, a Complexpress Kft. ügyvezető igazgatója, akinek szintén nagy tapasztalata van a webshopok üzemeltetésében, hiszen azáltal, hogy ők maguk webshoplogisztikával foglalkoznak, a webáruház-üzemeltetés minden csínját-bínját ismerik.
A verseny záróakkordjaként pedig minden évben egy exkluzív gálát szerveznek, ahol a döntősök, a szervezők és a zsűritagok találkozhatnak, és gyakran komoly üzleti kapcsolatok is szövődnek. Lassan az is hagyomány, hogy Gundel Takács Gábor műsorvezetésével hirdetik ki és adják át Az Év Webshopja díjat.
Forrás: Az év webshopja
Hozzászólások