A Debreceni Regionális Közlekedési Egyesület (DERKE) szerint biztosan nem olyan körjáratra gondoltak a józsaiak, mint ami bevezetésre kerül március 4-től J1 jelzéssel, mivel kevesebb idő a Szordasi úton végig gyalogolni és Józsán belüli utazásra sem igazán használható az új vonal a hosszú várakozási idők miatt. Hasznosságát tekintve vetekszik az 52E vonallal.
Akár Debrecen felé szeretnénk utazni, akár Józsa felé, az átszállás – a reggeli első járat kivételével – oda-vissza irányban 9-11 perc között alakul. Ez ahhoz képest is sok, hogy egy átlagos utas 5-6 percet utazik a J1-en. Fontos tudni, hogy a vonalvezetésből és a többi józsai vonal menetrendjéből következően, fél órás követésnél sehogy sem jön ki jól a csatlakozás. 5 perc alatti csatlakozást a rossz menetrendszerűség miatt nem vállalna be a szolgáltató. Bármerre is toljuk el az indulást, vagy az oda, vagy a vissza irány nem jön ki jól. Vagy rizikós (5 perc alatti) csatlakozások jönnek ki, vagy 15-20 perces várakozások.
A busz az Alsójózsai utcán 16 percet vár, ezért még Józsán belüli utazásra sem igazán használható így.
Megoldási javaslatok:
Az sokat segítene, ha a buszok végállomása nem az Alsójózsai utca lenne, hanem a Rózsás Csárda. Ezáltal a 34, 35, 35Y, 36 buszokhoz kevesebb várakozási idővel lehetne a csatlakozást biztosítani. Ennek hátránya, hogy a busz várakozását a megállóhely nagy forgalma miatt valahol máshol kell megoldani, vagy a Szentgyörgyfalvi úton külön megállóhelyet kell kijelölni a parkolóhely rovására.
A második lehetőség, ha nem egyenletes félórás követést alkalmaznak, hanem 20-40 percet. Ezzel azt meg lehetne oldani, hogy egyszer az egyik, egyszer a másik irányba biztosított a csatlakozás. A hátránya viszont az, hogy így csak óránként egyszer lenne jó csatlakozás. Habár az jól használható lenne.
Harmadik lehetőség, hogy a busz hosszabb útvonalon más utcákat is érintene. Viszont a több utca bevonása nagyobb utasforgalommal is jár. Például egy reggeli iskolajárat számára egy 20 fős midibusz nagyon kevés lenne. Ezért ebben az esetben a midi buszok alkalmazása nem lenne célszerű.
Mindent összevetve ez a J1 vonal nem segítség sem a Józsán belül utazóknak, sem a Debrecen és Józsa között közlekedőknek. Azonnali megoldásként az nyújtana érdemi segítséget, ha a 36R buszok útvonala úgy módosulna, hogy azok a Meszesi utcán át közlekednek az Alsójózsai utca felé. A midibusz naponta több mint 120-130 km-t tesz meg úgy, hogy a telephelyről naponta kétszer üresen megy ki Józsára, majd üresen megy vissza Debrecenbe és alig néhány utassal köröz Józsán belül. Ezen járműkilométer helyett a meglévő két 36R járatpárt további kilenc 36R járatpárral lehetne kiegészíteni. Ez csak a Doberdó utcáig biztosít átszállásmentes kapcsolatot, de még mindig használhatóbb változat, mint az Alsójózsai utcai átszállás.
Forrás: DERKE










Hozzászólások