Tegye fel a kezét, aki idén még nem találkozott Black Friday reklámmal! Senki? Bizony, mindenhol villognak a gigakedvezményekről szóló hirdetések, a kihagyhatatlan ajánlatokat harsogó reklámok és a „musthave” kategóriás termékek képei. Szerintem kevés olyan ember van, aki nem veszi ezek hallatára nyakába a várost- a mostani előírásoknak megfelelően, kellő távolságtartással természetesen- és használja ki ezeket a lehetőségeket a szeretet ünnepe előtt. De vajon mindenki tudja, honnan jött a fekete péntek hagyománya? Hány Black Friday nap van egy évben, hol vezették be elsőként, és mennyi buktatója lehet ennek a pár éve szerzett kereskedelmi „ünnepnapnak”?
Black Friday történelem
Bevallom őszintén én is tervezgetem már napok óta, hogy kinek-mit-hol-mennyi lecsípett kedvezménnyel tudok megvenni karácsonyra, a Fekete Péntek árfaragó égisze alatt. Pedig még csak holnap érkezünk el az esemény eredeti dátumához. Merthogy Amerikából származik ez a vásárlásra ösztönző szokás, és a hálaadást követő első péntekre datálják (azaz november 23-29. között), ami idén november 27-ét jelenti. Ettől függetlenül nem ez az egyetlen nap, amikor kihagyhatatlan árakkal csalogatják be a vevőket a boltokba, ugyanis a hivatalos dátumot megelőző két pénteken is egyre nagyobb divat fekete akciót villantani.
1966-ban született meg a kifejezés, elterjedéséig azonban 2009-ig várni kellett, onnantól kezdve viszont már nem volt megállás, minden bolt, legyen kicsi vagy nagy, de átvette ezt a „vásárlómágnes” szokást. Egy hazai akciófigyelő oldal szerint eleinte nem a kedvezményekről és a lefaragott különbözetekről szólt a dolog, hanem abszolút negatív felhanggal, a karácsonyi bevásárló-láz miatt kialakult forgalmi dugókra használták a fekete péntek kifejezést. Erre persze rávághatnánk, hogy karácsony előtt minden péntek fekete a nagyvárosok útjain, de a hatvanas évek Amerikájában mégis fájó pontja volt ez az érezhető változás a közlekedés résztvevőinek.
Magyarország viszonylag sokáig igyekezett kivonni magát a kedvezmény világnapjának bűvköréből, de 2014 novemberében a hazai kereskedelem is engedett a kísértésnek, és bevetette a pénztárcabarát jolly jokert. Hogy mi lett az eredménye? Az, hogy manapság talán még a kozmetikus is ad Black Friday akciót szemöldök szedésre! A boltokban hömpölyögnek a vásárlók, kevesebbet költünk, több marad a pénztárcánkban, mindenki boldog. Kell ennél több?
Nemzetközi kitekintő
Amerikában, a hagyomány bölcsőjében tényleg igaz, hogy a végletekig kiaknázzák a Black Friday adta kedvezmény lehetőségeit. Ott ugyanis valóban gigászi árakkal várják a boltokat megrohamozó vásárlókat. A nyitva tartás hajnalban kezdődik és éjszakába nyúlóan végződik, a termékeket pedig szó szerint aprópénzért kínálják. Ennek hátulütője, hogy ezeken a napokon nem ritkák a tettlegességig fajuló viták a „jóárasított” árucikkek fölött. Talán mindannyian láttunk már üzletbe Zrínyiként berontó vásárlókról videókat, vagy lapos tévén összeverekedő embereket. Ha esetleg mégsem, úgy álljon itt egy példa:
Magyarországon nem lehet okos órát kapni egy ezresért, de talán ennek köszönhetően a fentihez hasonló jeleneteket sem kell látnunk és átélnünk soha. A Black Friday hazai „szolid” kedvezményeit egyébként évről évre sok kritika éri, sőt, több esetben buktak le üzletek, ahol emelt árra húzták rá a kedvezmény köntösét, megvezetve a vásárlóikat. A Gazdasági Versenyhivatal két éve közkinccsé tett egy fekete pénteki összesítőt, ami a vásárló kezébe helyezi a bölcsek kövét, mielőtt a kasszához járulna. Ebben szerepel, hogy nem árt tájékozódni az akciót megelőző árról, merthogy hazánkban ott talált már több esetben is „csúsztatást” a hivatal, illetve érdemes figyelni, hogy szerepel-e az ajánlatban az „akár” szó, ami sokszor kibúvót ad a hatalmas kedvezmények alól és a reklámozotthoz képest magasabb áron vihető a termék.
A fogyasztóvédelem évente listázza például a Black Friday „vétkeseit” is, azaz azokat a webáruházakat, akik tisztességtelen ajánlattal kecsegtették vásárlóikat a különös nap alkalmából. Ha esetleg már kész az útvonalterv, hogy melyik üzletben és melyik sorban kezdi a bevásárlást, előtte nem árt megnézni, hogy mennyi volt az annyi korábban, mert később fájdalmas lehet a jó árnak tűnő összeg.
Egy szó mint száz: a Black Friday jó dolog, hiszen nem mindegy, hogy a kiszemelt terméket kétszer vagy épp fele annyiért tudjuk beszerezni. Idén szerintem nincs olyan ember, akinek a pénztárcája ne érezte volna meg a koronavírus járványt, úgyhogy Fekete Péntekre fel, de csakis szemfülesen!
Hozzászólások