A debreceni BMW autógyár építési munkálatai megkezdődhetnek – jelentette be Palkovics László innovációs és technológiai miniszter kedden, amikor a városban aláírták az infrastrukturálisan előkészített terület adásvételi szerződését, és ezzel a beruházási terület a BMW Group tulajdonába került.
Palkovics László jelezte: a kormány 130 milliárd forinttal járult hozzá a gyárnak is helyet adó debreceni észak-nyugati ipari övezethez kapcsolódó közlekedési infrastruktúra kialakításához, további 35 milliárdot pedig a debreceni oktatási rendszer fejlesztésére fordítanak annak érdekében, hogy hosszú távon szakképzett munkaerőt biztosíthassanak a városban működő cégeknek.
Papp László, Debrecen polgármestere a város története legnagyobb fejlesztésének nevezte a BMW-beruházást, amely számos területen, a gazdaság mellett a munkahelyteremtésben, az oktatásban és a közlekedési infrastruktúrában is új távlatokat nyit a térségben.
Póser Zoltán, EDC Debrecen Város- és Gazdaságfejlesztési Központ ügyvezető igazgatója, Magyar Levente, a Külgazdasági és Külügyminisztérium parlamenti államtitkára, Palkovics László innovációs és technológiai miniszter, Michele Melchiorre, a BMW Group debreceni gyárigazgatója, Papp László (Fidesz-KDNP) polgármester és Andreas Pfleger, a BMW debreceni projektigazgatója (b-j) keddentehát aláírta a város önkormányzata és a BMW Group Manufactoring Hungary közti szerződést Debrecenben. A BMW autógyárat épít a város közelében.
Ünnepélyes keretek között írták alá az Északnyugati Gazdasági Övezetben épülő BMW-gyár telekvásárlásával kapcsolatos szerződést 2019. szeptember 24-én, Debrecenben. A világcég új üzemében évente akár 150 ezer új jármű készülhet.
Tavaly nyáron jelentette be Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter, hogy a debreceni Északnyugati Gazdasági Övezetben építi fel új európai gyárát a BMW Group. A világcég 2018 októberében Debrecenben írta alá a beruházással kapcsolatos első szerződéseket.
A 2018. októberi megállapodás után az Északnyugati Gazdasági Övezetben a debreceni önkormányzat elkezdte az ipari terület kialakítását. Az 500 hektáros fejlesztési területen a tulajdonszerzés fél évet vett igénybe, amellyel párhuzamosan elindult a lőszermentesítés és a régészeti feltárás.
Az októberi megállapodás értelmében Debrecen eddigi legnagyobb iparterületén két ütemben csaknem 400 ezer köbméter nyílt medrű árkot és 145 ezer méter hosszú zárt vízelvezető rendszert kellett megépíteni. Több mint 1 millió köbméter humuszt kellett letermelni és a területen elteríteni, majd csaknem 600 ezer köbméter talajstabilizáló anyaggal kellett tömöríteni el kellett végezni a megfelelő szintezést is. 2 millió négyzetméteren kellett talajstabilizációt végezni, valamint 1,6 millió köbméter töltést építeni. A 2018-ban, Debrecen Önkormányzata és az Innovációs és Technológiai Minisztérium között létrejött megállapodásnak megfelelően zajlanak az Északnyugati Gazdasági Övezet közlekedési és egyéb infrastruktúra fejlesztésére vonatkozó tervezési, engedélyezési és kivitelezési eljárásai.
A terület előkészítési munkálatai a terveknek megfelelően, jó ütemben haladnak. A debreceni önkormányzat és a BMW Group képviselői 2019. szeptember 24-én írták alá a gyár felépítéséhez szükséges telekvásárlással kapcsolatos szerződést. A fejlesztési terület több részletben, véglegesen jövő tavaszra kerül a cég tulajdonába. A vételárat a hitelszerződésnek megfelelően a debreceni önkormányzat hiteltörlesztésre fordítja.
Az ünnepélyes alkalmon részt vett és beszédet mondott Palkovics László innovációs és technológiai miniszter, Debrecen fejlesztéséért felelős kormánybiztos, Magyar Levente, a Külügyi és Külgazdasági Minisztérium miniszter-helyettese, Papp László, Debrecen polgármestere és Michele Melchiorre, a debreceni BMW-gyár ügyvezető igazgatója.
Papp László, Debrecen polgármestere úgy nyilatkozott: „a BMW a város történetének legnagyobb beruházását hajtja végre, amely Debrecen jövőjét formáló fejlesztés lesz. A világcég nemcsak gyárat épít a városban, de a debreceni oktatási rendszert is dinamizálja a Debreceni Szakképzési Centrummal és a Debreceni Egyetemmel együttműködésben. Debrecen a 2020-as években egy gyarapodó, erős európai járműipari centrum, Magyarország és a régió új üzleti, gazdasági központja lesz”.
Fotók: MTI/Czeglédi Zsolt
Hozzászólások