Hogy éleződjön a verseny, benzinkutakon, drogériákban, sőt még élelmiszerboltokban is megjelenhetnek ezek az eszközök.
Gyorsított vizsgálat keretében monitorozta a koronavírus-gyorstesztek hazai piacát a Gazdasági Versenyhivatal. Az átvilágítás december 23-án indult, mára pedig közzétették az eredményeket is. A hivatal kifejti, hogy
A Versenyhivatal bírói engedély alapján helyszíni kutatásokat tartott, számos piaci szereplőt hívott fel adatszolgáltatásra, egyeztetéseket folytatott az Országos Gyógyszerészeti és Élelmezés-egészségügyi Intézettel (OGYÉI), illetve információkéréssel fordult valamennyi uniós versenyhatósághoz és az Európai Bizottság Versenypolitikai Főigazgatóságához. A GVH egy fogyasztóvédelmi szempontú online gyorsvizsgálatot (ún.sweep-et) is elvégzett azért, hogy pontosabb képet kapjon az antigén gyorstesztek online értékesítése során tapasztalható kereskedelmi gyakorlatokról.A nemzeti versenyhatóság szakemberei a magas árak mellett számos más problémát is feltártak, melyek orvoslására a GVH több, a versenyt serkentő javaslattal élt a társhatóságok, a jogalkotó és a piaci szereplők felé. Az ágazat szereplőinek nyolc napjuk van a vizsgálat nyilvános eredményeinek véleményezésére.
Melyek ezek a problémák?
A COVID-19 antigén gyorstesztek értékesítésével összefüggésben a kiskereskedelmi árverseny nem elég intenzív Magyarországon. Azért, hogy ezt orvosolják a GVH ideiglenesen javasolja
a gyorstesztek kiskereskedelmi láncoknál, drogériáknál és benzinkutaknál történő értékesítésének engedélyezését.
A vizsgálat arra is rávilágított, hogy nagy árréssel kalkulálnak az értékesítéskor, ezért
a hatóság rövidebb értékláncok kialakítására, például közvetlenül a hazai importőröktől való beszerzésre ösztönzi a piac szereplőit.
Ha ezeket a javaslatokat nem fogják alkalmazni a gyakorlatban a teszteket értékesítő cégek, abban az esetben
a GVH megfontolásra javasolja a Kormány beavatkozását a gyorstesztek maximális árszintjének meghatározására.
világít rá a közlemény.
Az ármaximalizálásra tett javaslat elméletben nem korlátozza majd a kínálatot, sem mennyiségben, sem minőségben. Kiderült az is, hogy több esetben nem volt megfelelő a fogyasztók tájékoztatása a tesztekkel kapcsolatban. A GVH az OGYÉI felé is javaslattal élt, mely szerint
közzé kell tenni a forgalomban lévő tesztek termék-összefoglalóit a fogyasztók számára, a piaci szereplőknek pedig tegye lehetővé a tájékoztatók átvételét.
A GVH a konkrétan azonosított, kifogásolható gyakorlatok javítására február 14-ig adott haladékot az érintett kereskedelmi egységeknek. Ezt követően a nemzeti versenyhatóság újra ellenőrzi az online kereskedelmet, és ha továbbra is fennállnak a problémák, akkor koordinált hatósági fellépést fog kezdeményezni az OGYÉI és az ITM bevonásával.
Hozzászólások