A moziba járó, egyben a képzőművészetet is kedvelő nézők körében a jó pár éve hazánkban is óriási népszerűségnek örvendő Exhibition On Screen című sorozat legújabb állomásaként sokak nagy kedvencéről, Pablo Picasso művészi indulásáról lehet a Phil Grabsky írta és rendezte film megtekintése közben még többet megtudni. A született zseni lázadó, formabontó festővé válásának útját szakmai pontossággal és hitelességgel adja vissza az Az ifjú Picasso című dokumentumfilm, amelyet a debreceni Apolló moziban tekintettünk meg.
Phil Grabsky filmje nem véletlenül fókuszál az 1881. október 25-én született festőművész életének és életművének első, 1907-ig tartó szakaszára. Ez a viszonylag rövid idő kellett ugyanis ahhoz, hogy a Málagában született, Barcelona és Madrid művészeti iskoláiban nevelkedett, és művésztanár apja tradicionális szemlélete befolyásolta Picasso olyasfajta úton, szemléletváltáson menjen keresztül, amelynek végállomásaként a ma oly sokak által ismert, jellegzetes, egyszerűn megismételhetetlen és páratlan alkotó módszere, festői világa kialakult.
A rendező ifjú Picassóra való fókuszálása azért is lényeges, mert hiánypótló: hiszen az érett Picasso geometrikus formákra, maszkos arcábrázolásra, azon belül is jellegzetes, sajtszelet-szerű orr-ábrázolásra épülő festményeit látva talán sokan nem is gondolnák, hogy a Málagában megélt mindennapok, majd a nyüzsgőbb Barcelona hétköznapjai: a bikaviadalok, az éjszakai élet, a lokálok ábrázolására Picasso sokáig hagyományos művészi eszközöket használt. Az apjától hamar, tízévesen elsajátított olajfesték-használat olyan portrékat és emberábrázolásokat eredményezett nála, amelyek gyönyörű kivitelezésűek ugyan, és csodálatos ecsetkezelésről árulkodnak – gondoljunk csak a Férfi svájcisapkában vagy az Önarckép című festményekre –, csak épp semmi formabontó, semmi „picassós” nincs bennük.
A barcelonai művészeti képzés, majd a madridi Szépművészeti Nemzeti Akadémia „tananyaga” azonban – mutat rá a film ̶ egy idő után kevésnek bizonyult Picasso számára, mert megszólalt benne a lázadó, a hagyományokat megtörni igyekvő énje. A dokumentumfilmből megtudhatjuk, hogy ennek első, konkrétan manifesztálódó állomása 1900-ban jött el, amikor egy barcelonai kávéház mélyén a még mindig csak tizenkilenc éves Picasso megtartotta első kiállítását, ahol találkozott Párizst járt kollégáival. Az ő hatásukra kezdett el érdeklődni ez a rendkívül erős spanyol gyökerekkel rendelkező művész Párizs után, ahol először 1901-ben fordult meg, hogy azután 1904-től végleg itt élje az életét. Az 1901 és 1904 közötti, Barcelona és Párizs közötti ingázás, a francia élmények: Toulouse-Lautrec, az impresszionisták és a posztimpresszionisták hatása nem maradtak nyom nélkül a művész ecsetkezelésében sem.
De nemcsak a művészi benyomások formálták Picassót azzá, amivé lett. A film kitér arra a magánéleti szálra is, amelynek eredménye a híres Kék korszaka lett. Hogy milyen szerelmi háromszög, s ennek micsoda tragikus fordulata hozta el az életében ezt a kiforrott Picasso szempontjából mérföldkőnek számító periódust, direkt nem árulom el, mert talán ez a leghatásosabb része ennek a művészettörténeti dokumentumfilmnek. Ehhez képest az ezután következő, Rózsaszín korszakba való átmenet jóval „lightosabb”, még akkor is, ha olyan halhatatlan festményeket eredményez, mint például A Saltimbanques család.
Ezt követően pedig egy újabb rövid ideig tartó helyváltoztatás, a múzsájával és párjával, Fernande Olivier-vel egy katalán faluba, Gósolba tett látogatás viszi el Picassót végleg abba az irányba, melynek eredményeként felhagy az addigi, az irodalom, vagy épp a párizsi éjszakék hangulata ihlette témáival, és a test különös, különleges megformálása felé fordul. Ennek eredménye lesz az a – már a negrista korszakába tartozó – Avignoni kisasszonyok című, egy kuplerájban öt prostituáltat formabontó módon ábrázoló, a hagyományos festészettel szembemenő, primitív rajzolási technikán alapuló, Gauguin inspirálta alkotás, amelynek láttán először még Picasso barátai is elszörnyedtek. Ám a kép végül a modern művészet eredőjévé vált.
E pár évtized történésein jeles művészettörténészek, műkritikusok és nem mellesleg Picasso unokája kalauzolja végig a nézőt, így Az ifjú Picasso című filmből az ő hitelességüknek hála valóban minden lényegeset megtudhatunk erről az összes lépésével a halhatatlanság felé menetelő festőművészről.
Gyürky Katalin










Hozzászólások