“Te is alig vártad kiskorodban, hogy visszavidd a kiürült üdítős üvegeket a boltba?” – teszi fel a kérdést a Greenpeace Magyarország egy környezettudatos petíció kapcsán.
2022-t írunk és egy “szuper érzékeny” évtizedet kezdtük meg nemrég, ennek ellenére úgy tűnik, a világ még mindig nem ébredt rá arra, hogy milyen mértékben pusztítjuk bolygónkat. Enyhén szólva is érdekes, hiszen nemcsak globálisan, hanem országos szinten tekintve, hazánkban is működnek kisebb-nagyobb szervezetek, melyek a környezettudatos életmód perspektíváját követik és hirdetik, azonban az emberek fittyet hányva az egyre nagyobb problémára, élik tovább az életüket, mintha mi sem történne. Mintha nem lenne valós a globális felmelegedés, a környezetszennyezés és a Föld pusztulása. Elszomorító, hogy vezetőink inkább foglalkoznak a több ezer kilóméterre lévő világűrrel, mint az emberiség pusztítása mellett lélegezni és élni próbáló Földünkkel.

A Greenpeace hazánkban is próbál a legtöbb lehetőséget kihasználva buzdítani minden generációt a körültekintőbb életvitelre, sajnos azonban sokakhoz nem jut el megfelelően a kínált üzenet. Fontos megemlíteni, hogy nem a mi jövőnket, hanem gyermekeink, unokáink elkövetkezendő gyermek- és felnőttkorát kockáztatjuk a saját önzőségünk miatt.
Milyen önzőségről beszélek?
Lássuk néhány alapvető használaticikk mennyi ideig szennyezi a Földet, miközben az ember már el is felejtette, hogy eldobta a szemetét – ha esetleg még nem telt el több emberöltő is a cselekedet óta:

Követeld velünk együtt, hogy az egyszeri használat után kidobásra ítélt PET-palackok, eldobható ital-csomagolóanyagok helyett legyenek visszaváltható palackok! – írja a Greenpeace Magyarország a honlapján.
Senki nem gondol bele igazán, hogy egy PET-palack sokszor kevesebb, mint egy perc alatt beteljesíti a célját: kiürül, majd hasztalanná válik, előállításához azonban a Föld mélyéből származó kőolajat használnak, melynek kitermelését és a környezetbarát szót lehetetlen egy lapon említeni.

Te sem értesz egyet a pazarló, egyszer használatos, eldobható kultúrával? Te is a megoldás és nem a probléma része akarsz lenni? – teszi fel a kérdést ismét a Greenpeace csapata. Nem csak kérdeznek, megoldást is kínálnak.
A magyar kormány törvényileg kötelezze a gyártókat és forgalmazókat, hogy:
- minden eldobható italcsomagolást hasznosítsanak újra legkésőbb 2024-re;
- az italcsomagolások legalább 70%-a legyen újratölthető legkésőbb 2026-ra.
Nem akarjuk tovább szennyezni vásárlásainkkal a környezetet. A gyártóknak és a kormánynak elérhetővé kell tenniük számunkra a tiszta, környezet- és klímabarát alternatívákat!
Mindennapokban használt termékek lebomlási idejének táblázata:
Anyag megnevezése | Lebomlási idő |
---|---|
Papírtörlő | 2-4 hét |
Banánhéj | 3-4 hét |
Papírtáska | 1 hónap |
Újságpapír | 1,5 hónap |
Almamag | 2 hónap |
Karton papír | 2 hónap |
Pamut kesztyű | 3 hónap |
Narancshéj | 6 hónap |
Tejes doboz | 5 év |
Cigaretta csikk | 10-12 év |
Bőr cipő | 25-40 év |
Ónozott acél konzervdoboz | 50 év |
Habosított műanyag pohár | 50 év |
Gumi csizma | 50-80 év |
Alumínium konzervdoboz | 200-500 év |
Műanyag palack | 450 év |
Eldobható pelenka | 550 év |
Műanyag szatyrok | 200-1000 év |
Műanyag doboz | 1 millió év |
Üveg | 1-2 millió év |
Hungarocell | minimum 1 millió év |
“A videó, amit @cocacola, @nestle és @pepsi nem akar, hogy lásson. 👀 Ha az ipar engedi, 2030-ra megduplázódhat a műanyaggyártás. Írja alá petíciónkat és vegye rá a nagy márkákat, hogy térjenek át az utántöltésre és újrafelhasználásra.”
A petíciót ITT tudja aláírni.
Hozzászólások