Az Alstom által gyártott Coradia iLint a világ első hidrogénvonata. Csak vízgőzt és kondenzvizet bocsát ki, miközben alacsony zajszint mellett üzemel – olvasható az Alstom oldalán. A legfontosabb alkatrészét hazánkban gyártják.
Az iLint-et az Alstom csapatai tervezték Németországban, a regionális vonatok kiválósági központjában, és Franciaország, amely a vontatási rendszerek kiválósági központja. A projekt a Német Gazdasági és Mobilitási Minisztérium támogatását élvezi. A Coradia iLint fejlesztését a német kormány finanszírozta a Hidrogén- és Üzemanyagcellás Technológiai Nemzeti Innovációs Program (NIP) részeként.
A Cuxhaven, Bremerhaven, Bremervörde és Buxtehude közötti vonalon az Elbe-Weser (evb) vasúti és közlekedési vállalat a Landesnahverkehrsgesellschaft Niedersachsen (LNVG) megbízásából 14 hidrogénüzemű Alstom regionális vonatot üzemeltet majd, amelyek fokozatosan felváltják a 15 dízelvonatot – közölte az Alstom. Az 1000 kilométeres hatótávolságnak köszönhetően az Alstom Coradia iLint típusú modelljei egész nap egyetlen hidrogéntartállyal tudnak közlekedni az evb hálózatán.
Az Alstom közleményében emlékeztet, számos ország számos villamosítási projektje ellenére az európai vasúthálózat jelentős része hosszú távon nem lesz villamosított. Sok országban még mindig számos dízelüzemű vonat van forgalomban.
A Coradia iLint a világ első olyan személyvonata, amely hidrogén üzemanyagcellával működik és elektromos energiát termel a meghajtáshoz. Ez a teljesen emissziómentes vonat csendes, és csak vízgőzt és kondenzvizet bocsát ki.
Kifejezetten a nem villamosított vonalakon való használatra fejlesztették ki.
Az evb hálózatán a vonat 80 és 120 kilométer/óra közötti sebességgel közlekedik, a maximális sebessége pedig 140 kilométer/óra.
A hidrogén mint üzemanyag jelentősen csökkenti a környezetterhelést, mivel egy kilogramm hidrogén körülbelül 4,5 liter dízel üzemanyagot helyettesít – közölte az Alstom.
A Coradia iLint németországi premierjének magyar vonatkozása, hogy a vonat forgóvázkeretét az Alstom mátranováki gyárában készítik, ahol több mint 1,3 milliárd forintos beruházás zajlik, és száz új munkatárs felvételét tervezik. A Magyarországon készülő forgóvázkeret a vasúti kocsik egyik legfontosabb része, arra szerelik fel a tengelyeket, a rugókat és a fékeket – olvasható a Portfolión.
A vállalat emlékeztet: múlt héten éppen a MÁV-Start indított egy hidrogén üzemanyagcellás motorvonat beszerzéséhez szükséges nyilvános, előzetes piaci konzultációt.
Forrás: iLint, Portfólió és HVG










Hozzászólások