Az Új Főnix Terv közlekedésfejlesztési programjában kiemelt szerep jut a lakossági kezdeményezésre induló útépítéseknek. Ebben az évben ilyen fejlesztésekre csaknem 930 millió forintot különített el költségvetésében a debreceni önkormányzat. Fontos megjegyezni, hogy a Fidesz-KDNP frakció kezdeményezésére 2016 óta a debrecenieknek nem kell anyagilag hozzájárulni a beruházáshoz, azt teljes egészében az önkormányzat finanszírozza.
Az elmúlt 4 évben a debreceni úthálózat fejlesztése során 3 fő területre fókuszáltak:
– csomópontok kapacitásnövelő átépítése,
– új utak építése (lakossági utak, Mandolás, 33-354 összekötő, Nyugati kis körút)
– meglévő utak felújítása.
2015-2018 a befejezett megépült és elkezdett útfejlesztések:
Új utak építése (lakossági kezdeményezésű útépítés): 29 utcában, 35 szakasz építése valósult meg bruttó 1,358 milliárd forint értékben.
Útfelújítás: 55 utcában történt bruttó 1,787 milliárd forint értékben.
Csomópont átépítések bruttó 1,367 milliárd forint értékben valósultak meg. A csomópont-fejlesztési projektek tartalmaztak útfelújítási munkálatokat is, például a Gázvezeték utca fejlesztése vagy a Belváros forgalomtechnikai átalakítása.
Folyamatban lévő csomópont és útépítések költsége bruttó 1,095 milliárd forint (Bartók jobbra sáv, 33-354 összekötő út és a Nagyerdei-Pallagi csomópont kialakítása) Előkészítés alatt áll, de még ebben az évben elkezdődik a Galamb-Vécsey-Gizella kereszteződés átépítése.
Ipari parkokhoz kapcsolódó útépítések költsége bruttó 3,514 milliárd forint. (Mandolás-Dobogó bruttó 784 millió, Déli ipari park útépítése bruttó 2,73 milliárd forint)
A városi fejlesztéseken kívül Debrecent érintően megvalósult a 481-es főút fejlesztése (déli elkerülő szakasz), az M35 autópálya folytatása, a 4-es főút teljes felújítása, a Balmazújvárosi út, és a Mikepércsi út részleges felújítása.
2015 és 2018 között a debreceni városi úthálózat fejlesztésére mindösszesen 9, 121 Mrd forintot fordított Debrecen önkormányzata, amelyet kiegészítenek a Debrecent érintő állami beruházásban megvalósuló útfejlesztési beruházások.
Lakossági kezdeményezésre induló útépítés
2019-ben három út megépítésére már vállalkozói szerződéssel rendelkezünk, tehát hamarosan indulhat a kivitelezés:
- Eper utca (322 méter út- és csapadékvízelvezetés építés, a kivitelezés költsége: bruttó 79.905.766,- Ft, várható kezdés 2019. április 22-i hét)
- Pajtás utca (215 méter út- és csapadékvízelvezetés építés), a kivitelezés költsége: bruttó 54.484.108,- Ft, várható kezdés 2019. május 13-i hét)
- Kertekalja utca III. ütem (355 méter út- és csapadékvízelvezetés építés), a kivitelezés költsége: bruttó 59.363.661,- Ft, várható kezdés 2019. június 17-i hét)
Az alábbi utcák esetében a szükséges közbeszerzési eljárás elindult, de még nem zárult le, ezek a következők:
- Cimbalom utca (197 méter útépítés),
- Kadarcs utca (220 méter útépítés),
- Síp-Lant-Dob utcák (517 méter útépítés),
- Nádsíp utca (300 méter útépítés),
- Gohér utca II. ütem (303 méter út- és csapadékvízelvezetés építés),
- Gönczy Pál utca II. ütem (23 db parkoló létesítése)
A következő, 2019-ben megépítendő utcák esetében az építési engedélyek beszerzése, illetve a közbeszerzési eljárás előkészítése van folyamatban.
- Fokos utca II. ütem (115 méter út- és csapadékvízelvezetés építés),
- Felsőpércsi utca II. ütem (256 méter út- és csapadékvízelvezetés építés),
- Gyűrű utca (396 méter út- és csapadékvízelvezetés építés)
- Könyvkötő utca (300 méter út- és csapadékvízelvezetés építés),
- Keresszegi utca (194 méter út- és csapadékvízelvezetés építés),
- Jámbor Lajos utca I. ütem (288 méter út- és csapadékvízelvezetés építés),
- Kistelek utca (187 méter út- és csapadékvízelvezetés építés),
- Csárda utca III. ütem (150 méter út- és szennyvízépítés),
- Diófa utca (80 méter út- és csapadékvízelvezetés építés)
Nagyfelületű aszfaltozás
Az útépítés mellett 500 millió forintot fordítunk nagyfelületű aszfaltozásra 2019-ben. Eddig 3 utca felújítása vonatkozásában született döntés, mely szerint a következő hetekben az alábbi területeken indulhat el a munka:
- Mester utca (238 méter, a kivitelezés költsége: bruttó 32.961.382,- Ft, várható kezdés 2019. április 22-i hét)
- Napraforgó utca I. ütem (a kivitelezés költsége: bruttó 72.000.000,- Ft, várható kezdés 2019. május 13-i hét)
- Kádár dűlő II. ütem (a kivitelezés költsége: bruttó 38.342.570,- Ft, várható kezdés 2019. június 17-i hét)
A keretösszeg további felhasználásáról április folyamán születik döntés.
Júlia-telepi útépítés
Debrecen önkormányzata 2016-ban hozta meg azt a döntését, amely alapján elkülönített 800 millió forintot annak érdekében, hogy a Júlia-telep városrész 7 utcájában szilárd burkolatú utak épüljenek és elkezdte a kiépítéséhez szükséges feltételek kialakítását. 2017-ben lakossági fórumot tartottunk a városrészben és kértük, hogy az érintett ingatlantulajdonosok működjenek együtt az Önkormányzattal az engedélyek megszerzése és az utak megépítése miatt szükséges nyomvonalak kialakítása érdekében. Kértük a beruházásba bevont utcák mentén élő tulajdonosokat, hogy adják az Önkormányzat tulajdonába azokat az utcafronti telekrészeket, amelyek szükségesek a nyomvonal kialakításához, ennek fejében az önkormányzat áthelyezi az új telekhatárra a kerítést és átépíti megfelelő helyre a közműaknát is.
Összesen, a 7 utcában 165 ingatlant és 339 tulajdonost vagy haszonélvezeti jogosultat érint a fejlesztés. Ebből 24 ingatlan tulajdonosával sikerült úgy megállapodni, hogy ezen tulajdonosok – segítve a város munkáját – önszántukból adták át a szükséges telekrészeket az önkormányzatnak. Itt a kerítés és a közműaknák átépítése megtörtént. Emellett 81 ingatlan esetében adásvételi szerződéssel sikerült területet szerezni, amelyből jelenleg 5 van folyamatban, 76 lezárult. Összességében tehát 105 ingatlan esetében sikerült megállapodni a tulajdonosokkal az átadásban.
65 ingatlan tulajdonosa nem fogadta el a szakértői véleményben meghatározott önkormányzati vételi ajánlatot, mert nagyobb összeget kívánt kapni a telekrészért, így kénytelenek voltunk kisajátítási eljárást indítani ezen ingatlanrészekre vonatkozóan.
Ezidáig 64 kisajátítási eljárást fejeztünk be, 1 kisajátítási eljárás van folyamatban. 2 tulajdonos pedig a kisajátítási határozatot sem fogadta el és beperelte az önkormányzatot.
Az adásvételi szerződések és a kisajátítások számában 5 ingatlan esetében átfedések vannak, mert ezen ingatlanok tulajdonosainak egy része adásvételi szerződést kötött az Önkormányzattal, míg tulajdonostársaik nem voltak hajlandóak a megegyezésre.
Az összefüggő közműhálózat miatt a 7 utcában csak azt követően tudjuk elindítani a beruházást, ha a teljes nyomvonal önkormányzati tulajdonba került.
Debrecen városa eddig 231.590.788,-Ft összeget fizetett ki vételárként vagy kisajátítási kártalanításként az ingatlan-tulajdonosoknak annak érdekében, hogy szilárd burkolatú utakat építhessen a városrészben, ezáltal jobb életminőséget tudjon biztosítani a Júlia-telepen.
A beruházás megkezdését akadályozó jogi, kisajátítási eljárások, a beruházás elkezdésének késedelme, nemcsak a városrészben élőknek jelent hátrányt, hanem Debrecen önkormányzatának is tetemes kárt okoz, hiszen az elmúlt három évben jelentős áremelkedés ment végbe az építőiparban, amely meg fog jelenni az útépítések költségében is. A mellékelt ábrán láthatják piros színnel, hogy mely ingatlanok esetében nem tudtuk ezidáig lezárni a tulajdonszerzést.
A nehézségek ellenére – 3 év küzdelem után – a jogi eljárásokat rövidesen le tudjuk zárni, amelyet követően lesz lehetőség az építési engedély megszerzésére, majd a kivitelezés pályáztatására. A programban szereplő 7 utcán túl további egy utca aszfaltozásáról döntöttünk: a Gyűrű utcában indítjuk el a júlia-telepi útépítési programot 2019 májusában.
Fotók: Miskolczi János
Hozzászólások