A Magyar Közlöny május 10-i számában kihirdették a középiskolások ingyenes jogosítványszerzéséhez szükséges törvénymódosításokat. Ennek értelmében a középiskolák is oktathatják a KRESZ-t, valamint a járműkezelési és -üzemeltetési ismereteket, de az elméleti vizsgáztatásra is engedélyt kaptak, ehhez a közlekedési hatóság engedélyére sem lesz szükségük. Az új szabályokkal az autósiskolák és az ingyenes jogosítványszerzésre nem jogosultak is rosszul járhatnak. Sok részlet nem ismert még, de durva áremelkedéshez vezethet a lépés, mivel az autósiskoláknak valahol pótolni kell a bevételkiesést.
2024. március 14-én Tuzson Bence igazságügyi miniszter büszkén bejelentette, hogy „2024. szeptember 1-jétől az állam ingyenesen biztosítja a jogosítványt a középiskolásoknak” – részleteket azonban egyáltalán nem közölt. A zavart tovább fokozta, hogy a miniszter még aznap pontosította mondandóját: eszerint a tanév kezdetétől a középiskolai oktatás részévé válik a KRESZ és az egészségügyi oktatás, a program először csak „pilot jelleggel” indul el.
A jövőben a honvédség is tarthat gyakorlati oktatást, és vizsgáztathat is, azonban egyelőre ennek keretei sem ismertek.
Évente 25-30 000 fővel csökkenhet a tanulók száma, mivel sokan ki fogják használni a lehetőséget arra, hogy a középiskolai tanulmányaik végén megszerezzék a B kategóriás vezetői engedélyt.
Mennyi most egy jogsi? 305 ezer forint – a Központi Statisztikai Hivatal adatai szerint 2022 végén átlagosan ennyibe került egy B kategóriás jogosítvány megszerzése.
Pető Attila autósiskola-tulajdonos a Telex kérdésére elmondta: az ingyenesség miatt a jelenleg évi 30 ezerről néhány éven belül akár 80 ezerre is emelkedhet a jogosítványszerzésre vállalkozó középiskolások száma. Egyúttal a rendszer átalakítása miatt az idősebbek közül fokozatosan egyre kevesebben fognak pénzért tanfolyamra jelentkezni, ami az autósiskola-piac teljes átalakulásához vezethet, illetve a jelenlegi ezerből sok megszűnhet.
Forrás: Telex és Forbes










Hozzászólások