2025. december 24. szerda
  • Impresszum
  • Médiaajánlat
  • Szerzői jogok
  • Felhasználói feltételek
  • Adatkezelés
hajdupress.hu
  • Régió
  • Belföld
  • Külföld
  • Sport
  • Kult
  • Üzlet
  • DíszUDvar
  • TrendFórum
  • ALFÖLD TV
  • English
  • Deutsch
  • Română
Nincs találat
Összes találat
hajdupress.hu
  • Régió
  • Belföld
  • Külföld
  • Sport
  • Kult
  • Üzlet
  • DíszUDvar
  • TrendFórum
  • ALFÖLD TV
  • English
  • Deutsch
  • Română
Nincs találat
Összes találat
hajdupress.hu
Home Kult

Hangsúlytologatások – A Rómeó és Júlia premierje a Csokonai Színházban

HajduPress Szerző HajduPress
2016/02/20
kategória: Kult
2 1
0
FacebookTwitterE-mail

Másképp. Shakespeare szellemiségét semmiképp se megtagadva, mégis másképp. Szikszai Rémusz debreceni Rómeó és Júlia-rendezése láttán végig ez a másképp-érzet hatotta át a lelkemet, s ennek az érzetnek az oka a többszörös hangsúlyeltolásban keresendő.

Szikszai darabja Shakespeare klasszikus feldolgozásaihoz képest ugyanis alapvető pontokon láttatja máshogy a több évszázados történetet. Ezért a dráma legfontosabbnak vélt eleme: a feudális értékrendet képviselő szülők, és a reneszánsz életszemlélet szerint élő (élni akaró) gyerekek ellentéte sem marad meg ilyen tisztán kivehető, egyértelmű konfliktusnak. S ez azért következhet be, mert Szikszainál a hangsúly nem ezen a konfliktuson, hanem a két család közötti gyűlöletet továbbhagyományozni „kénytelenek”, és az ebből a gyűlöletből kilépni, ezzel szemben másik világot felépíteni szándékozók ellentétén van. Hiszen – mutat rá a darab a két világháború közötti időszakot megidéző díszleteivel és jelmezeivel, a Mussolini kinézetű herceggel és kíséretével, s főleg a Hitler-kinézetű Tybalt alakjával, akit Mercs János játszik – a gyűlölet, a megmagyarázni lehetetlen gyűlölet fenntartása nem életkor függvénye. Nem kell hozzá idősnek, a szülők generációját képviselőnek lenni. A Rómeótól alig idősebb Tybalt is ezt képviseli, ezt „kénytelen” továbbvinni, hisz ebbe nőtt bele, ezt a hagyományt élteti. A gyűlölet világából pedig, ha ki akar belőle valaki lépni, azt csak radikális úton, meneküléssel teheti meg, mégpedig a szintén megmagyarázhatatlan, mert az itt megcsontosodott gyűlölethez hasonlóan szintén irracionális szerelemhez „futhat”. Vagy az egyik világ működik, vagy a másik, átmenet közöttük nincs, gondolhatnánk, ám ezzel – s ezt tudta Shakespeare, s nagyon is jól tudja Szikszai Rémusz – még semmi sincs megoldva. A dolog ennél jóval bonyolultabb, hisz a gyűlölet világa nem engedi el megtorlás nélkül az ellene szerelemmel lázadókat. Mindig benyújtja a számlát.

Ám a számla benyújtása se ennyire egyszerű, amit ismét a rendező hangsúlyáthelyezései igazolnak: végig azt tapasztaljuk, hogy hiába nem megengedett a gyűlölet világában élő szülők szemében a szerelem, annak működésére „testközelből” nem tudnak hatni. A két világ képtelen találkozni egymással, mert találkozásukhoz nincs meg a közös nyelv. Ezt leginkább a Capulet-család „működése” bizonyítja. Szikszai rendezésében a Capulet-szülőket nem úgy látjuk, mint a gyermekük akaratát egyként elnyomó szülőpárt, hanem egy hatalmi mechanizmus részeként, ahol a hatalom csak és kizárólag a férj, Capulet kezében van. Szalma Tamás játéka kiválóan érzékelteti, „ki az úr a háznál”: hol teljesen ignorálja a feleségét, hol megalázza, hol a szexuális tárgy mivoltát érzékelteti, akit akkor és úgy használ, amikor és ahogy épp a kedve tartja, sőt, az is előfordul, hogy a lánya engedetlenségéért is a feleségét okolja. Így nem véletlen, hogy Capuletné is egy maga építette világba menekül: folyamatosan csúszik bele az alkoholizmusba, így tiltakozván férje erőszakos magatartása ellen. (Zeck Juli remek alakítása). De Capulet úrként, hatalmi pozícióját maximálisan érvényesítendő bánik a dadussal is, akinek a karaktere Oláh Zsuzsa lebilincselő játékának köszönhetően az egyik legerősebb a színpadon. Capulet verésig fajuló őrjöngése, dühkitörése azonban egy helyütt nem működik: Júliával nem tud mit kezdeni. Gyűlölet-nyelve annyira távol áll a fiatal, szerelmes, s szerelmében naiv kislány nyelvezetétől, hogy – akár egy Csehov-drámában – szó szerint elbeszélnek egymás mellett. Ezért nem lehet közöttük igazi konfliktus sem. Mert a lány apjától való félelme nem egyenlő, nem keverendő össze a konfliktussal.

De ha a szülőknek nincs a gyermekeik világát megfékezni képes „nyelvük” – ilyen értelemben nem véletlen, hogy a Montague-szülők egy szót se beszélnek fiukkal, Rómeóval –, lesz rá „nyelvezete” a tőlük eggyel fiatalabb generációnak. S itt lesz ismét fontos Tybalt szerepe: ő fogja a Rómeóékéhoz közelálló generáció tagjaként elsőként benyújtani a „lázadásért” a számlát: mégpedig Mercutio, a Rómeó világához elvileg közel álló Mercutio meggyilkolásával. Elvileg – jelzem -, mert Szikszai e ponton is jócskán megcsavarja az eredeti történetet. Mercutio ugyanis – aki az eredeti darabban Benvolióval (Papp István) együtt a teljes odaadást képviseli afelé, aki Rómeó – itt kifigurázza, folyamatosan karikírozza barátja szerelmi érzéseit, romantikus beállítottságát. Mercutio személyében egy igazi tesztoszteronbombát látunk a színpadon, akinek fiatal felnőttként sokkal inkább a szexualitáson, mint az éteri szerelmen jár az esze. S Szikszainál a vesztét is ez a commedia dell’ arte jegyeit magán viselő „alakítása”, ez a bohém életszemlélete okozza: annyira nem veszi komolyan a Tybalttal való párbajt, annyira abban is csak a kalandot, az izgalmas, de túlélhető veszélyforrást látja, amit „meg kell lovagolni”, hogy arra az utolsó pillanatig nem gondol, hogy ebbe bele is lehet halni. Szikszai rendezésében Mercutiónak ez a rendkívül erős jelenléte, nagyon erős személyisége (Kiss Gergely Máté zseniális ebben a szerepben) már-már elfeledteti velünk azt, hogy itt Rómeó és Tybalt szólalkozott először össze. Úgy érezzük, hogy nem Rómeó és Tybalt ellentéte, hanem a Mercutio és Tybalt konfliktusa erősebb: mintha a bohém világ még a szerelem világánál is jobban bőszítené a gyűlölet áthatotta Tybaltot, ezért a számlát Mercutiónak nyújtja be, s ez fog katalizátorként hatni Rómeó, Paris és Júlia további sorsára. S bár a katalizátorral elindított folyamat próbál „gellert kapni” a dadus és Lőrinc barát tevékenységével, már nincs visszaút. Pedig a dada a maga sokszor naiv (vagy inkább álnaiv, s ezért annyira összetett) alakjával, s Lőrinc barát a Mészáros Tibor megformálta szintén feledhetetlen karakterével minden tőlük telhetőt megtesznek.

Mészáros Tibor játéka azért is kiváló, mert az ember és a hivatása iránt elkötelezett pap belső konfliktusát rendkívül hitelesen érzékelteti. Emberként – s ezt képtelen titkolni – imádja a fiatalokat, s mindent megtenne Rómeó és Júlia boldogságáért, ugyanakkor papként „meg van kötve” a keze. Ezt a kettősségét szimbolizálja, hogy a templom előtt – amely a díszlet forgószínpados megoldásnak köszönhetően egyként kiváló Júlia-erkély, hercegi palotához vezető lépcső vagy a Capulet-család házának egy része – emberként ülteti a virágait, de abba a földbe, amely a virágai éltető közegét jelenti, tudja, hogy papként embereket kell temetnie. S remek fogás, ötlet, hogy bárki, aki meghal, a halála előtt markol egy keveset ebből a földből…
Rómeó és Júlia is. De vajon ők hol vannak? A hangsúlyeltolások eredményeképp azt kell mondjam, hogy nagyon a háttérben. Az egész olyan, mintha nem is igazán róluk, nem az ő szerelmükről szólna a történet. Ha valamit, akkor az ő jelenlétüket, az ő „hangsúlyukat” hiányolom a darabból. Mintha ők is, s a szerelmük is eszközzé válna ahhoz, hogy észrevegyük: a gyűlölet világa örök, megdönthetetlen, s ők kevesek ahhoz, hogy ezt megdöntsék. Félreértés ne essék, nem a Rómeót alakító Vecsei Miklós, s a Júliát alakító Szakács Hajnalka játéka kevés. A szerepük lesz kevés ebben a rendezői koncepcióban. S hogy mennyire kevés, azt Mercutio és a dada mellett Lőrinc barát előtérbe helyezése mutatja a leginkább: Szikszai olyasfajta keretet ad Lőrinc barát „prológusával” és „epilógusával” a történetnek, ami Shakespeare-nél végképp nem szerepel. A két család ősi gyűlölködésének itt ő is konkrét áldozatává válik, de a halála előtt kimondja a fiatalok holtteste felett látszólag egymással békét kötő Capulet- és Montague-család tagjairól, hogy HAZUDNAK, hogy SOHA NEM FOGNAK KIBÉKÜLNI. Mert itt a gyűlölet az úr, az ok nélküli gyűlölködés képviselői kezében van a hatalom – szerelem, Rómeó és Júlia szerelme ide vagy oda.

Gyürky Katalin

Fotó: MTI

Megosztás:

  • Click to share on X (Opens in new window) X
  • Click to share on Facebook (Opens in new window) Facebook
  • More
  • Click to share on Reddit (Opens in new window) Reddit
  • Click to share on Telegram (Opens in new window) Telegram
  • Click to share on WhatsApp (Opens in new window) WhatsApp

Like this:

Like Loading...

Related

Előző Cikk

Orbán Viktor: a kitűzött célokat elértük

Következő Cikk

Gyász: meghalt A rózsa neve írója

KapcsolódóCikk

130 kortárs és klasszikus magyar film látható ingyen öt héten át a Filmión
Belföld

130 kortárs és klasszikus magyar film látható ingyen öt héten át a Filmión

2025.12.24.
Kapibarák születtek a debreceni állatkertben
Belföld

Kapibarák születtek a debreceni állatkertben

2025.12.23.
Harrison Ford életműdíjat kap
Külföld

Harrison Ford életműdíjat kap

2025.12.22.
Következő Cikk

Gyász: meghalt A rózsa neve írója

Hozzászólások

CIKKAJÁNLÓ

Veszélyessé vált a levegő minősége Debrecenben

Veszélyessé vált a levegő minősége Debrecenben

2025.12.18.
Halálos közúti baleset történt az M4-esen

Halálos közúti baleset történt az M4-esen

2025.12.21.
Budapest után Debrecenben is lehet ország- és vármegyebérlettel utazni

Budapest után Debrecenben is lehet ország- és vármegyebérlettel utazni

2025.12.16.
Kigyulladt egy családi ház Mikepércsen

Kigyulladt egy családi ház Mikepércsen

2025.12.19.

ROVATOK

  • AlföldTv
  • Életmód
  • Üzlet
  • Belföld
  • DíszUDvar
  • Deutsch
  • Egyéb kategória
  • English
  • gazdaság
  • Könyvespolc.On
  • Külföld
  • Kult
  • Régió
  • Română
  • Sport
  • Színes
  • Tech
  • TrendFórum
  • Tudomány

KÖVESS MINKET

NÉPSZERŰ

  • Elhunyt Babik Barbara televíziós szerkesztő-műsorvezető

    Elhunyt Babik Barbara televíziós szerkesztő-műsorvezető

    9390 Megosztás
    Share 3756 Tweet 2348
  • Lángolt egy hotel Nyíradony- Tamásipusztában

    8844 Megosztás
    Share 3538 Tweet 2211
  • Húsevő baktérium végezhetett Vadász Zsolttal

    3274 Megosztás
    Share 1310 Tweet 819
  • Meghalt Varga Zita, a Debreceni Egyetem GDPR Központ vezetője

    3219 Megosztás
    Share 1288 Tweet 805
  • Tizenketten tűntek el Debrecenben a múlt héten

    3144 Megosztás
    Share 1258 Tweet 786
hajdupress.hu

HajduPress - Lapozz a Hírekben!

Kövessen minket a közösségi médiában:

Legfrissebb hírek

  • Víz alatt állítottak karácsonyfát a jótékonykodó búvárok az Ohridi-tóban – Videóval
  • 130 kortárs és klasszikus magyar film látható ingyen öt héten át a Filmión
  • Már 46 ezren fordultak orvoshoz influenzaszerű tünetekkel
  • A TEK segítségével fogták el azt a nyírlugosi orvvadászt, aki rálőtt egy mezőőrre
  • Műszaki mentésekhez riasztották a hajdú-bihari katasztrófavédelem munkatársait
  • Földimogyorót és bryndzát hívott vissza a forgalomból az NKFH
  • A meteorológusok szerint kicsi az esély a fehér karácsonyra

Rovatok

  • AlföldTv
  • Életmód
  • Üzlet
  • Belföld
  • DíszUDvar
  • Deutsch
  • Egyéb kategória
  • English
  • gazdaság
  • Könyvespolc.On
  • Külföld
  • Kult
  • Régió
  • Română
  • Sport
  • Színes
  • Tech
  • TrendFórum
  • Tudomány

Iratkozzon fel hírlevelünkre!

Iratkozzon fel levelezőlistánkra, hogy elsőként értesüljön legfrissebb híreinkről!

  • Impresszum
  • Médiaajánlat
  • Szerzői jogok
  • Felhasználói feltételek
  • Adatkezelés

HajduPress © 2025 Minden jog fenntartva.

Nincs találat
Összes találat
  • Régió
  • Belföld
  • Külföld
  • Sport
  • Kult
  • Üzlet
  • Díszudvar
  • Trendfórum
  • ALFÖLD TV
  • English
  • Deutsch
  • Română

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In

Add New Playlist

Discover more from hajdupress.hu

Subscribe now to keep reading and get access to the full archive.

Continue reading

%d