2025. december 28. vasárnap
  • Impresszum
  • Médiaajánlat
  • Szerzői jogok
  • Felhasználói feltételek
  • Adatkezelés
hajdupress.hu
  • Régió
  • Belföld
  • Külföld
  • Sport
  • Kult
  • Üzlet
  • DíszUDvar
  • TrendFórum
  • ALFÖLD TV
  • English
  • Deutsch
  • Română
Nincs találat
Összes találat
hajdupress.hu
  • Régió
  • Belföld
  • Külföld
  • Sport
  • Kult
  • Üzlet
  • DíszUDvar
  • TrendFórum
  • ALFÖLD TV
  • English
  • Deutsch
  • Română
Nincs találat
Összes találat
hajdupress.hu
Home Kult

Hobó: A Gulag virágai

HajduPress Szerző HajduPress
2017/01/26
kategória: Kult
2 0
0
FacebookTwitterE-mail

A debreceni Csokonai Színház 2016/17-es évadának egyik sorozata, a Nemzeti Pódium-estek keretében Földes László Hobó zenés dokumentum-drámáját, A Gulag virágait tekinthették meg az érdeklődők január 24-én a Horváth Árpád Stúdiószínházban.

A szovjet lágerekben tartózkodók életét feldolgozó előadás azt a hiányt kívánja pótolni, amely a történelemnek ezzel a szegmensével kapcsolatban mind a mai napig fennáll. Amíg a náci haláltáborokban történteket és az 1956-os eseményeket jó néhányan feldolgozták, a szerző véleménye szerint a politikai megtorlásnak ezzel a válfajával kapcsolatban jócskán akad még tennivaló. Hobót a múlt e szegmensének minél szélesebb körű feltárására egy, az előadásban elhangzó orosz közmondás is buzdítja: „Ki a régit emlegeti, fusson ki a fél szeme, aki pedig elfelejti, annak mind a kettő”. A minél tényszerűbb és élethűbb feldolgozás érdekében a szerző és előadóművész pár évvel ezelőtt személyesen is ellátogatott a lágerrendszer egyik helyszínére, a Perm melletti 36-os táborba.

A Perm-36-ban átélt élmények közül talán a legmeghatározóbb az alkotóművész számára az volt, hogy a borzalmas körülmények, a hó, fagy, hideg, a kevés élelmiszer, az aranybányában kemény munkával töltött hosszú napok, hetek, hónapok ellenére, vagy tán épp ezek miatt a lágerben virágzott a művészet. Versek, dalok, történetek százai-ezrei keletkeztek, s sokszor csodával határos módon jutottak ki a táborokból, s maradtak fenn az utókor számára a leghitelesebb dokumentumokként: „a vers volt az az éltető erő, ami életben tartotta az odahurcoltakat”. Ezért nyilván nem véletlen, hogy Hobó ebben az előadásban szintén egy költőt testesít meg. Azt a Vladiszlav Hobót, aki árvagyerekként nőtt fel, intézetben nevelkedett, majd Moszkvába kerülve elvégezte a színművészeti főiskolát. Az 1960-as években járunk, a Brezsnyev-érában, amikor ezt a költő-színészt az egyik moszkvai metrómegállónál letartóztatják, s így kerül az egész Szovjetuniót behálózó lágerrendszer Perm mellett található táborába.

Az előadás kezdetén a költő-színművész már a táborban tartózkodik. Itt meséli el, hogyan lett a szovjet rendszernek ő is az áldozatává. A hol prózában, hol dalban, hol pedig versben előadott, teljes mértékben valóságosnak ható élettörténetet a hangulatában nagyon is hozzáillő tangóharmonika kíséri. (Pál Lajos a harmonikájával végig jelen van a színen, s játszik, rendületlenül.) Vidnyánszky Attila rendezése egyik fő érdemének éppen azt tartom, hogy a teljesen élethű körülményeket sugalló díszlet: a kaszárnya, a priccsek, a félhomály, a földön szétszórt, rokonoknak küldendő levelek, valamint a különböző hangeffektusok: a hátborzongató hatású kutyaugatás, a géppuskarecsegés, és a rabokat ideszállító vonat zakatolásának fel-felmorajlása ellenére a darab mégis egyre abszurdabbá válik, a léthelyzet abszurditását egyre erőteljesebben képes a tudtunkra adni. Miközben minden továbbra is a valós, megtörtént tényeken alapul. A valóságost az abszurditással ötvöző eljárást pedig az előadás szüzséjének zsenialitása adja: a magasságával és énekhangjával a többiek közül kiemelkedő bárdot a lágerparancsnok kulturális felelőssé teszi, s megbízza a november 7-ei ünnepség műsorának összeállításával. Azaz olyan abszurd feladat elé állítja, melyben az őt és a rabtársait elítélő rendszert kell, egy kultúrműsor keretében, éltetnie.

A kultúrfelelős így hozzákezd a lehetséges szereplők válogatásához, illetve „bekéri” azokat a szövegeket, verseket, amiket a rabtársai a fogságban alkotnak. Így kerülnek elő azok a Hobó által a Gulag virágaiként aposztrofált művek, amelyeket azonban már nem a kultúrfelelőst megtestesítő Hobó, hanem színésztársa, Rácz József fog elénk tárni. A valóságos és az abszurd sajátságos keverékének köszönhetően a szövegek, amelyeket a színművész elmond, elszaval, elénekel, vagy épp tánccal is illusztrál, egytől-egyig valóságos, a lágerből kikerült, kulturális örökséget képező emlékek és kordokumentumok. S az előadásnak ezen a pontján szembesülünk azzal, hogy a lágerrendszernek nem kevés, mintegy 800 000 magyar fogvatartottja is volt, s bizony őközülük is sokan fogtak tollat a túlélés, a megmaradás érdekében. Nagy Jenő Fekete patak, vagy Dr. Szőlősi Tibor: Kárpátaljai miatyánk valószínűleg eddig sokunk számára teljesen ismeretlen versei mellett Eörsi István versidézetei is helyet kapnak az előadásbéli „szövegválogatás” során, hogy azután a lágert járt nagy orosz szerzők, Vaszilij Grosszman vagy Varlam Salamov egy-egy szövegrészlete is el- illetve felhangozzék.

S ha eddig a valóságos, és dokumentumként is szolgáló szövegek által a lágerlét valóságának abszurd bemutatásában volt részünk, a kultúrműsor készítésének következő fázisában már teljesen átcsúszunk az abszurditásba. Mind a szüzsé, mind pedig a színpadi megformálás és jelenlét tekintetében. Az ünnepség előkészületei közben ugyanis egyszer csak ki más léphetne színre, mint „Lenin elvtárs személyesen”. Rácz József lebilincselő játékának köszönhetően pedig már nem tudjuk eldönteni: még mindig a lágerben fogvatartottak közötti szereplőválogatáson tartózkodunk, amelynek során valaki Leninnek öltözik, s őt akarja eljátszani, vagy a vezér tényleg visszajön kísérteni a lágerbe, amikor bebalzsamozott állapotban, egyenesen a mauzóleumából, az átlátszó üvegkoporsójából lép elénk. A színművész itt eléri, hogy az érzékelés határai a nézőkben teljesen elmosódnak: hol Lenint látjuk, aki még csokoládét is oszt az őt hallgató „népének”, hol egy szerencsétlen alakot, aki lehet Lenin is a maga raccsolásával és csetlés-botlásaival, de lehet az a színészi képességek híján lévő fogvatartott is, aki őt akarja eljátszani. Rácz Józsefnek ebben a jelenetsorban nyújtott fergeteges alakítása, azt hiszem, a színházi szakma teljes odafigyelésére számot kéne, hogy tartson.

S ha a valósból, a valóságosból indultunk, s csaptunk át az abszurdba, az előadás végén – Vidnyánszky kiváló arányérzékének köszönhetően – ismét visszacsúszunk a valóságba, a valóságosba. A költő lágerbéli halálával ugyanis még nincs vége a produkciónak. Hobó visszatér, s elmondja a lágerrendszer egyik központját képező térségben, Kolimában termő vörösfenyő ágának a történetét. Amelyet valaki légipostával a lágerből Moszkvába küldött, ahol az, miután vízbe tették, újjáéledt. Azaz ez a fenyőág Moszkvába „befutva” a rengeteg haláleset és a borzalmak utáni továbbélést, a továbbélés lehetőségét szimbolizálja. Ahogy a Hobó szerezte és Vidnyánszky rendezte est is eléri a célját: az emlékezés többé meg nem kérdőjelezhető jogosságára és létjogosultságára, valamint a múltbéli események feldolgozására, mint túlélési, továbbélési lehetőségre mindenképp felhívja a figyelmet.
 
Gyürky Katalin

Megosztás:

  • Click to share on X (Opens in new window) X
  • Click to share on Facebook (Opens in new window) Facebook
  • More
  • Click to share on Reddit (Opens in new window) Reddit
  • Click to share on Telegram (Opens in new window) Telegram
  • Click to share on WhatsApp (Opens in new window) WhatsApp

Like this:

Like Loading...

Related

Előző Cikk

Súlyos baleset, teljes útzár volt Ebesnél

Következő Cikk

Az anyja küldte lopni a 4 éves gyereket a strandon

KapcsolódóCikk

A szerelem arcai – A Feledi Project Márai Sándor inspirálta új előadása
Belföld

A szerelem arcai – A Feledi Project Márai Sándor inspirálta új előadása

2025.12.28.
Elhunyt Brigitte Bardot legendás francia filmszínésznő
Külföld

Elhunyt Brigitte Bardot legendás francia filmszínésznő

2025.12.28.
A Magyar Filmakadémia kiemelkedő életműveket díjaz
Belföld

A Magyar Filmakadémia kiemelkedő életműveket díjaz

2025.12.28.
Következő Cikk

Az anyja küldte lopni a 4 éves gyereket a strandon

Hozzászólások

CIKKAJÁNLÓ

Halálos közúti baleset történt az M4-esen

Halálos közúti baleset történt az M4-esen

2025.12.21.
Fának csapódott egy személyautó Berettyóújfaluban, a mentőket is riasztották a helyszínre

Fának csapódott egy személyautó Berettyóújfaluban, a mentőket is riasztották a helyszínre

2025.12.22.
Rendőrség – „ébresztő” ellenőrzések a 42-es főúton

Rendőrség – „ébresztő” ellenőrzések a 42-es főúton

2025.12.26.
Kigyulladt egy családi ház Mikepércsen

Kigyulladt egy családi ház Mikepércsen

2025.12.19.

ROVATOK

  • AlföldTv
  • Életmód
  • Üzlet
  • Belföld
  • DíszUDvar
  • Deutsch
  • Egyéb kategória
  • English
  • gazdaság
  • Könyvespolc.On
  • Külföld
  • Kult
  • Régió
  • Română
  • Sport
  • Színes
  • Tech
  • TrendFórum
  • Tudomány

KÖVESS MINKET

NÉPSZERŰ

  • Elhunyt Babik Barbara televíziós szerkesztő-műsorvezető

    Elhunyt Babik Barbara televíziós szerkesztő-műsorvezető

    9390 Megosztás
    Share 3756 Tweet 2348
  • Lángolt egy hotel Nyíradony- Tamásipusztában

    8844 Megosztás
    Share 3538 Tweet 2211
  • Húsevő baktérium végezhetett Vadász Zsolttal

    3274 Megosztás
    Share 1310 Tweet 819
  • Meghalt Varga Zita, a Debreceni Egyetem GDPR Központ vezetője

    3219 Megosztás
    Share 1288 Tweet 805
  • Tizenketten tűntek el Debrecenben a múlt héten

    3144 Megosztás
    Share 1258 Tweet 786
hajdupress.hu

HajduPress - Lapozz a Hírekben!

Kövessen minket a közösségi médiában:

Legfrissebb hírek

  • A szerelem arcai – A Feledi Project Márai Sándor inspirálta új előadása
  • A debreceni jégkorcsolyapálya január 11-ig várja a korizni vágyókat
  • Fagyos, szeles idővel búcsúzunk 2025-től
  • 101 új mentőautóval bővül az Országos Mentőszolgálat flottája 2026 elejéig
  • Turisták rekedtek a Fogarasi-havasokban az erős szél miatt
  • Figyeljünk az év végi biztosítási határidőkre!
  • Elhunyt Brigitte Bardot legendás francia filmszínésznő

Rovatok

  • AlföldTv
  • Életmód
  • Üzlet
  • Belföld
  • DíszUDvar
  • Deutsch
  • Egyéb kategória
  • English
  • gazdaság
  • Könyvespolc.On
  • Külföld
  • Kult
  • Régió
  • Română
  • Sport
  • Színes
  • Tech
  • TrendFórum
  • Tudomány

Iratkozzon fel hírlevelünkre!

Iratkozzon fel levelezőlistánkra, hogy elsőként értesüljön legfrissebb híreinkről!

  • Impresszum
  • Médiaajánlat
  • Szerzői jogok
  • Felhasználói feltételek
  • Adatkezelés

HajduPress © 2025 Minden jog fenntartva.

Nincs találat
Összes találat
  • Régió
  • Belföld
  • Külföld
  • Sport
  • Kult
  • Üzlet
  • Díszudvar
  • Trendfórum
  • ALFÖLD TV
  • English
  • Deutsch
  • Română

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In

Add New Playlist

Discover more from hajdupress.hu

Subscribe now to keep reading and get access to the full archive.

Continue reading

%d