A téli útviszonyokat a csökkent tapadású útfelületek jellemzik. Csapadékos, havas, latyakos, letaposott havas és jeges útfelületek mind csúszósabbak az esős, vagy száraz útfelületekhez képest.
Hófúvás
Síkvidéken a Nyírség, Hajdúság hófödte tájain a viharossá fokozódó szél a kialakult hóréteg átmeneti olvadása, kérgesedése ellenére is okozhat gyenge (esetleg közepes) hófúvást. A friss hóval fedett területeken a szél alacsony hótorlaszokat emelhet. Elsősorban Szabolcsban a havazásból délelőtt pár cm-rel (ált. lepel-3 cm) gyarapodhat helyenként a hótakaró.
Az Országos Rendőr-főkapitányság az időjárási prognózisra való tekintettel az alábbi közlekedési tanácsokkal szolgál:
- Viharos szélben csökkentse a sebességét, fokozott figyelemmel közlekedjen és tartson nagyobb követési távolságot!
- Nagy szélben nem tanácsos olyan pótkocsit és utánfutót vontatni, amely könnyű és nagy az oldalfelülete, mert az erős szél könnyen felboríthatja!
- A viharos széllökések kiszámíthatatlanok. Két kézzel, erősen tartva fogja a kormányt, főként erdős részről nyílt területre közlekedve! Óvakodjon a hirtelen kormánymozdulatoktól!
- Magas építésű járművek, teherautók, kamionok előzésekor a szél irányától függően számítson hirtelen fellépő oldalszélre vagy annak megszűnésére!
- A gyalogosoknak, kerékpárosoknak hagyjon a szokásosnál nagyobb oldaltávolságot!
- A havas, csúszós úton tartson a szokásosnál nagyobb követési távolságot, az út- és látási viszonyoknak megfelelően, lassabban közlekedjen! Kerülje a hirtelen fékezést!
További tanácsok:
- Takarítsuk le az autót! Kapcsoljuk be az első és hátsó ablakfűtést, hogy tisztán tartsuk az ablakokat!
- Friss hóesés esetén használjuk inkább a főútvonalakat, amelyeket előbb letisztítanak. Legelőbb azokon az útvonalakon jelennek meg a hókotrók és síkosságmentesítők, ahol közösségi közlekedés is folyik. Ha ez kerülőt jelent, az se baj, de ezek az útvonalak kevésbé csúsznak.
- Autópályán, ha a havazás miatt feltorlódik a forgalom, libasorban vonatozás helyett kicsit a sáv belső-külső szélét megközelítve javíthatjuk a kilátást az előttünk haladó autótól. Ez mindig hasznos, de különösen igaz, ha még havazás is rontja a látási viszonyokat.
- A havas burkolat nem egyforma. A friss hó valamivel jobban tapad, mint a keményre járt. Próbáljuk felismerni a jeges foltokat, csíkokat, mert ezeken rosszabbul tapad a gumiabroncs.
- Száraz úton a modern autók rengeteg vezetési hibát elviselnek, amit havas aszfalton csúnyán megbosszulhatnak. Ne fékezzünk bele a kanyarba a kormányzással egyszerre, mert a guminak épp elég az oldalirányú erőket átvinni, nemhogy még hosszirányúakkal (fékezés-gyorsítás) küzdjön! A forduló előtt fékezve vegyük fel azt a sebességet, amivel biztonságosan átjutunk a kanyaron!
- Ha az első kerekek elindulnak keresztbe az úton, ne akarj rögtön fékezni! Finoman szállj le a gázról, egyenesítsd ki a kormányt, hogy a kerekek visszanyerjék a tapadásukat!
- Amikor az autók kijárt nyomokban haladnak, az előzés hatványozottan veszélyes.
Forrás: Országos Meteorológiai Szolgálat, ORFK Kommunikációs Szolgálat, Vezess.hu, alapjarat.hu és kreszvaltozas.hu
Hozzászólások