A tavalyi, X. DESZKA Fesztiválon való debütálása után Kiss Gergely Máté tragikus körülmények között elhunyt színészbarátjára, Nagy László Zsoltra emlékező monodrámája, A jegesmedve négy estén keresztül ismét látható a debreceni Csokonai Színházban. Az érdeklődők január 13-án, 14-én, 17-én és 18-án este 19 órai kezdettel tekinthetik meg az előadást a teátrum Horváth Árpád Stúdiószínházában.
Kiss Gergely Máté ezzel az elmondhatatlan jelleggel szintén tökéletesen tisztában van. Ezért az előadását több vonatkozásban is elemeli a konkrét, a közös darabjuk szegedi bemutatóján történt tragédiától: így lesz a F.A.L. című darabjuk Lacikájából Bandika, a színészbarát Laciból Bandi, s így fog az előadás sokkal inkább a szörnyű halálesethez vezető út, az ő közös útjuk elbeszélésévé válni. A tűzön-vízen át való barátságuk elbeszélésévé, ahol a barátságot konkrét síkon a közös albérletük kávéfőzője okozta tüze, és a víz nélküli teaivás rituáléja önmagában felbonthatatlanná kovácsolja, átvitt értelemben pedig még tovább erősíti az az út, a színésszé válásnak az a rögös útja, a színésszé válás vágyának az a soha fel nem adása, amely évekre meghatározta együttlétüket. Az az Artaud-nak és Grotowskinak való virtuális megfelelési kényszer, az az örökös, szimbolikus értelmű „futás”, amely le, egészen a „hónaaljszagú pince legmélyére” vezetett, ahová, ha valaki színész akar lenni, bizony le kell menni. Na meg az a menetelés az elismerésért, a szeretetért, a befogadásért, amelynek egyfajta „végállomása” a jegesmedve eljátszása, amikor a nagy, messziről, Szentpétervárról jött rendező darabjában „Bandika” egyszerűen csak bevonult meg kivonult mint jegesmedve, s mindenkinek elállt a szava tőle. Mert őrá figyelni kellett.
S ezzel az őrá figyelni kellett-gesztussal Kiss Gergely Máté barátja iránti töretlen, mai napig tartó alázata is ott van a darabban: rengeteg vonatkozásban érzékelteti velünk, hogy Bandika mennyivel jobb volt nála. S ezért csodálta. Nem irigyelte, hanem felnézett rá. A másik tehetségének maximális elismerése is része tehát annak a memento morinak, azaz a halottra, a halálra, az elmúlásra való emlékezésnek, amelyben Kiss Gergely Máté valóban nem tehet mást, minthogy a barátságuk mélységét együtt megélt élethelyzeteiken keresztül elénk tárja. Mert csak így juthat el a már nem elemelt, nem a színpadi térbe szánt valóság kimondásához. Annak a bizonyos szegedi pillanatnak az érzékeltetéséhez, amikor ez a barátság, ez a szövetség fizikai értelemben egy életre megszakadt. Amikor a „Hívjanak mentőt!” mondattal elindul a fizikai kapocs felbomlása: Bandikából vagy Lacikából itt már „mindössze” Nagy László Zsolt és a szívmegállás ténye marad, ami ráadásul egy keserves, már az örök barátság lelki, éteri szintű működését beharangozó kötelességgel tetéződik: Ica néninek, a barát édesanyjának felhívásával, a „nagyon nagy baj van” mondat telefonba sírásával, azaz annak a telefonhívásnak a lebonyolításával, amit „egy anya soha nem kaphat meg.” És mégis, de megkap.
A tragédia bekövezte után Kiss Gergely Máté egy blog elindításával már adózott a barátja emlékének, memento moriját ezzel a gesztussal már megkezdte: „ha most rákeresek Lacira az interneten másfél évvel azután, hogy igazi Angyallá változott, csak a haláláról szóló híreket találom…és érzem, sőt tudom, hogy ez nem maradhat így… ezért: ez egy szellemi tér, amely igyekszik megidézni apró momentumokban egy gazdag földi életet… (…) ha egyet gondolsz, és együtt érzel velem, akkor kérlek téged: ha van valami, ami Lacival kapcsolatos: szöveg, fénykép, hanganyag vagy videó akkor bátran küldd el erre az e-mail címre( matyko2009@gmail.com), és én igyekszem közzétenni azt” – olvashatjuk a blogindítóban.
Ezzel az egyébként vizsgaelőadásnak készült, azaz a színésszé válás rögös útjára hivatalosan is pontot tevő előadásával Kiss Gergely Máté ezt a mementót koronázta meg. Miközben ő is és a barátja is – hivatalos papír ide vagy oda – már a rögös út megkezdésekor is régen színészek voltak. SZÍNÉSZEK, így, nagybetűvel.
Gyürky Katalin
Fotó: MTI










Hozzászólások