Levelet kaptam, lájf – We only use electronic communication, Juhász Nóra egyéni kiállítása megtekinthető a MODEM Modern és Kortárs Művészeti Központban 2025. június 21. és szeptember 21. között.
A MODEM vár mindenkit a Levelet kaptam, lájf – We only use electronic communication című kiállítás megnyitójára június 21-én 17 órától. A kiállításmegnyitó a Múzeumok Éjszakája programjának része, ezért a látogatóknak belépőjegy váltása szükséges.
A megnyitó programja:
A tárlatot megnyitja és bemutatja: Juhász Nóra képzőművész, a MODEM-díj 2024 nyertese és Török Krisztián Gábor, a kiállítás kurátora.
Juhász Nóra új projektje egy fiktív postamúzeum nevében folytatott levelezésen keresztül vizsgálja a kommunikáció hitelességét, a múzeumok identitását és a levélkultúra eltűnő világát. Az ebből kiinduló, sokrétű installáció egyszerre ironikus és érzelmes kutatásként reflektál a posta történeti jelentőségére, valamint a digitális korszak személytelenségére. A projekt eredetileg rendhagyó performanszként indult, amely a mail-art hagyományaira és a „catfishing” – vagyis megtévesztő online identitás – gyakorlatára épült. A művész fiktív intézményi szerep mögé bújva lépett kapcsolatba múzeumokkal, hogy feltérképezze a hiteles kommunikáció határait és a bizalom törékenységét a digitális korban.
A „Levelet kaptam, lájf – We only use electronic communication” cím frappánsan összefoglalja a projekt alapgondolatát: a félreértés, a megtévesztés és az újrakódolás esztétikáját. A cím első fele az OPUS együttes 1984-es slágerének magyar félrehallásából született – egy ironikus, nosztalgikus mém, amely a levélkultúra eltűnésére játszik rá. A második fele ezzel szemben egy hivatalos, gépies válasz, amelyet egy postamúzeum küldött vissza a művész kérdőívére. A két idézet ellentéte érzékletesen világít rá arra a törésvonalra, amely a személyes, bizalmi kapcsolatok és a digitális, intézményi kommunikáció között húzódik – és amelyet a kiállítás érzékenyen tematizál.
A projekt egy Juhász Nóra által létrehozott fiktív intézmény, a berlini Kulturpostamt Grünau nevében zajlott, amely az online térben „működik”. A művész – egy mesterséges intelligencia-alak, Diana Pfeiffer „kurátor” nevében – húsz európai postamúzeumnak küldött kérdőívet. A válaszok olyan témákat érintettek, mint az írott kommunikáció jövője, a kézzel írt levelek mai szerepe, vagy a múzeumi szakemberek mint a levélkultúra utolsó tanúi. A gyakran megszűnés előtt álló intézmények így akaratlan résztvevőivé váltak egy performatív kísérletnek, melynek végén Juhász kézzel írott levelekben felfedte valódi identitását, és bocsánatot kért a megtévesztésért. A projekt így lassan egy szellemidéző, melankolikus emlékművé alakult: egy eltűnőben lévő intézménytípus dokumentációjává.
A MODEM-ben bemutatott kiállítás a projekt legújabb állomása. A megvalósítás az Országos Postamúzeum közreműködésével jött létre, összekapcsolva a postatörténeti múlt emlékeit a digitális korszak személytelenségével és bizonytalanságával.
A kiállítás fókuszba állítja a postai eskü egykori szellemiségét is: a pontosság, titoktartás, hűség és közjó szolgálatának eszméit. Bár ezek ma már csupán történelmi dokumentumokban élnek tovább, a bennük rejlő idealizmus – a megbízható, emberi kapcsolatokba vetett hit – különösen erősen rezonál napjaink információval túlterhelt, személytelen világában.
A kiállítás egy összetett installációként ötvözi a digitális és az analóg elemeket: levélrészleteket, videódokumentációt, egy stilizált postásfigurát különböző európai egyenruhákból, annak holografikus vetítését, valamint egy immerzív teret, amelyet a berlini Museum für Kommunikation csőposta-rendszere inspirált. A kommunikáció története ebben a közegben új értelmet nyer. A kiállítás egyik központi eleme Juhász Nóra újraértelmezése Molnár C. Pál 1955-ös A hírközlés története című freskótervének, amely a személyes történetmeséléstől a digitális korszak személytelenségéig ível, és külön figyelmet fordít a posta történetének gyakran láthatatlan női szereplőire.
Juhász Nóra kiállítása egyszerre csalóka játék és őszinte emlékmű. Egy performatív kísérlet, amely a hitelesség, az identitás és a kommunikáció határvidékén mozog, miközben a múlt eszméit idézve szembesít bennünket a jelen valóságával.
Forrás: MODEM










Hozzászólások