Újabb mérföldkövéhez érkezett a debreceni főpályaudvar korszerűsítésének megvalósítása. Papp László polgármester szerdán ünnepélyes keretek között írt alá együttműködési megállapodást a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. vezérigazgatójával, Nagy Róbert Attilával.
A város történetének legnagyobb beruházása előtt áll, amely nemcsak a közösségi közlekedés szempontjából lesz jelentős, hanem urbanisztikailag is. Debrecen polgármestere elmondta, az új főpályaudvar megépítése érdemben alakítja át a Petőfi tér környékét. Általánosságban elmondható, hogy a városokban a pályaudvar körüli rész nem a legfrekventáltabb helyre esik, ez azonban Debrecenben másként lesz.
Papp László a város története egyik legnagyobb beruházásának nevezte a 21 milliárd forint támogatottságú fejlesztést, amelynek során a vasúti pályaudvarnál föld alatt vezetik át a 4-es számú főút nyomvonalát, és föld alá helyezik a 20 ezer négyzetméteres autóbusz pályaudvart.
Tasó László, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM) közlekedéspolitikáért felelős államtitkára elmondta: a budapesti Kelenföldi pályaudvar fejlesztése után a debreceni főpályaudvar a második kezdődő intermodális közlekedési beruházás az országban, de előkészületben vannak hasonló fejlesztések Nyíregyházán, Kaposváron, Miskolcon, Tatabányán, Egerben és Székesfehérváron is, amelyekhez a kormány biztosítja a forrásokat.
Jelenleg a Nagyállomás a város legforgalmasabb területe, több mint 1150 autóbusz fordul meg naponta az épület előtt. Itt húzódik a 4-es főútnak a városon átvezető szakasza is jelentős személygépjármű és kamionforgalommal. Mindez kiegészül a villamos, a trolibusz valamint a helyi és helyközi autóbuszok forgalmával. Az ünnepélyesen aláírt szerződés egy nagyon szoros együttműködést irányoz elő a NIF Zrt. és a város között. Legfontosabb eleme, hogy a stratégiainak minősített kérdésekben, például a beruházással kapcsolatos tervek esetleges módosítása csak a város egyetértésével történhet meg.
A vezérigazgató hozzátette, a jóváhagyási folyamatokat követően a közbeszerzési eljárások megjelenhetnek, az ajánlatok januárban beérkezhetnek és tavasszal elkezdődhet a munka. A sajtótájékozatón Tasó László államtitkár elmondta, a magyar kormány 2014 augusztusában fogadta el a nemzeti közlekedésfejlesztési stratégiát. Ebben megfogalmazták azt, hogy össze kell hangolni a közösségi közlekedés rendszereit, és lehetőség szerint ennek úgynevezett intermodális központokban kell megvalósulnia. A debreceni főpályaudvar elképzelése illeszkedik ebbe a stratégiába, legjobban előkészítettként pedig meg is kapta az állam támogatását.
A debreceni főpályaudvar a tervek szerint 2019 tavaszára készül el 21 milliárd forintos uniós támogatással.
Jó ütemben haladnak az M35 autópálya első ütemének kivitelezési munkálatai is Debrecen határában – hangott el a terület szerdai megtekintésekor.
Kósa Lajos, a Fidesz országgyűlési frakcióvezetője nemzetstratégiai célnak nevezte, hogy a magyar gyorsforgalmi úthálózat mielőbb elérje a magyar-román határt.
Az M35 autópálya Berettyóújfalu térségében csatlakozik majd az M4 autópályába, ami jelentős mértékben hozzájárul a bihari térség gazdasági fejlődéséhez – tette hozzá.
Papp László (Fidesz-KDNP) polgármester kiemelte: a most épülő autópálya-szakasz Debrecen déli elkerülő útja lesz, és gyorsforgalmi összeköttetést biztosít majd a város nemzetközi repülőterére és déli ipari övezetébe. Ezzel megvalósul a 4-es és a 47-es főutak teljes összeköttetése, aminek eredményeként Debrecen belvárosa mentesül a Romániába tartó átmenő forgalomtól – jelezte.
Tasó László, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM) közlekedéspolitikáért felelős államtitkára elmondta: a Berettyóújfaluig tartó teljes autópálya-szakasz összesen 69 milliárd forintba kerül, és 2018 végére készül el.
Hozzátette: a kormány döntése értelmében 2016 és 2022 között csaknem 2500 milliárd forintot fordítanak az országban közútfejlesztése. A fejlesztési pénzek nagyobb része hazai forrás – mutatott rá Tasó László.
(MTI, HP)
Fotók: Pénzes László (hajdupress.hu, Czeglédi Zsolt (MTI)
Hozzászólások