Mint arról korábban már beszámoltunk, a városi mobilitási kihívásokra nyújtott megoldások gyors kidolgozásának és tesztelésének a színtere a nemzetközi RAPTOR program, melybe idén 11 európai várossal együtt került be Debrecen. A cívisvárosi kihívásra 18 pályázat érkezett, európai startupoktól. Az első helyezett a norvég Asistobe startup lett.
A nyertest az Európai Innovációs és Technológiai Intézet (EIT) és a DKV Debreceni Közlekedési Zrt. közösen választotta ki. Az Asistobe tevékenysége kiterjed az optimalizált, fenntartható közlekedési hálózatok létrehozására, amely a ritkábban lakott területek elérhetőbbé válásában nyújt segítséget, ezzel javítva a közösségi közlekedés hatékonyságát Debrecenben. A mobilhálózati, történelmi-tömegközlekedési és demográfiai adatok felhasználásával az Asistobe egy előrejelző modellt készít a közlekedési igényekre vonatkozóan. Ennek eredményeként az Asistobe mesterséges intelligencia és gépi tanulás algoritmusai optimális többféle módot kombináló közlekedési rendszereket javasolnak, beleértve a szervezetet, a kapacitást, az útvonalakat és a menetrendeket.
A kidolgozást követően a norvég startup számára egy néhány hetes tesztidőszak áll rendelkezésére, hogy kipróbálja, majd bemutassa megoldását a Cívisvárosban. A közös munka augusztusban kezdődik és várhatóan év végéig tart.
Az Európai Innovációs és Technológiai Intézet (EIT) városi mobilitási programjában, már harmadjára rendezik meg a RAPTOR (Rapid Applications for Transport) elnevezésű versenyt, amely a városi mobilitási kihívásokra nyújtott megoldások gyors kidolgozásának és tesztelésének a színtere. A kezdeményezés legfőbb törekvése a városok, az ipar, a tudományos élet, a kutatás és az innovációs területek közötti együttműködés elősegítése. A széttagoltság megszüntetésével felgyorsíthatók a legsürgetőbb városi mobilitási problémák megoldásai.
2023-ban tizenkét európai város került be a programba, köztük Debrecen. A pályázók közül minden város megfogalmazott egy egyedi kihívást, amelyhez a startupok és kkv-k hatékony megoldás-tervezeteket javasolhatnak az adott probléma megszüntetésére. A győztesek 35 ezer euró értékű finanszírozást és személyre szabott tanácsadást kapnak az EIT-től megoldásaik fejlesztéséhez, majd kipróbálásához az adott városokban, egy öt hónapos projektidőszak alatt.
Városunkban elsődleges célként a fenntarthatóbb, közösségi közlekedésre való átállás elősegítését határozták meg.
A debreceni projekt oldala:
Forrás: DKV Zrt.
Hozzászólások