A látás hatalmas kincs. A legfontosabb információs csatornánk, ami révén folyamatosan tanulhatunk a minket körülvevő világról. Mégsem becsüljük eléggé ahhoz, hogy az ajánlott gyakorisággal eljárjunk szakemberhez ellenőriztetni. Nem véletlenül szentelt a Magyar Látszerészek Szövetsége prevenciós világnap helyett egy teljes hónapot a szemünk világának: azért, hogy érezzük, erre a hatalmas kincsre igenis vigyáznunk kell. Vajon érezzük? A digitalizáció okozta információs szökőár korában hamarabb megyünk el látszerészhez, vagy Pató Pál urasan csak ráérősen, kétévente? Móricz Mikeás látszerész válaszolt a kérdéseinkre. Interjú.
Október a látás hónapja. Tökéletes hónapot választott a Magyar Látszerészek Szövetsége erre az egészségügyi akcióra, hiszen a nyár már a bőrünkről is eltűnt, beleszoktunk ismét a mókuskerék okozta konstans stresszbe, és a napsütés is egyre ritkábban tereli el figyelmünket szabadba csalogatással a fontos teendőinkről.

16 évvel ezelőtt nevezték ki októbert a szakemberek hazánkban a Látás hónapjának. A programnak idén Pataki Zita időjós a nagykövete, országszerte pedig csaknem 300 optika csatlakozott a kezdeményezéshez.
A céldátum jó, de vajon mennyire egészségtudatos a magyar, ha a szeméről van szó– tettem fel a kérdést az OptiMarkt Optika látszerészének, Móricz Mikeásnak.
Magyarország sajnos az „egy szemüvegesek” országa.
Az emberek körülbelül 2-3 évente csináltatnak új szemüveget, vagy keresnek fel egy optikust ellenőrzés céljából. Ez alól kivételt képeznek a kontaktlencsések, hiszen a lencse idegen testnek számít a szemgolyó felszínén, nekik félévente kell kontrollvizsgálatra járniuk, de mindenki másnak is évente lenne javasolt, a gyakorlat azonban sajnos más. A Magyar Látszerész Szövetség pár évvel ezelőtt kinevezte októbert a Látás hónapjának, hogy propagálja az éves szűrés fontosságát, legfontosabb érzékszervünk esetében is, aminek köszönhetően az információink 70 százalékát kapjuk.
- Miért járnak ilyen ritkán az emberek optikushoz?
Sajnos időbe telik észrevenni, hogy megromlott a látásunk, emiatt is csúszik a kontroll az optikusnál. Vannak olyan szemromlások, amiket az agy igyekszik kompenzálni, javít a látott képen, vagy kiegészíti azt, így sokszor csak késve, vagy más tünetekből érzékeli az ember, hogy a látásával van gond. Például fáradékonyabb lesz, dörzsöli a szemét vagy sokszor fáj a feje.

- Korosztály tekintetében van esetleg tendencia, hogy kik a legtudatosabbak?
Nincs kimondottan különbség a korosztályok között, inkább azokat látjuk évenkénti rendszerességgel, akik az egészség többi terén is fogékonyabbak a prevenciókra. A fiataloknál azonban egy üdítő változás, hogy a szemüveg egyre trendibb lett,
az önkifejezés tökéletes eszközévé vált.
Míg a 80-as években csúfolta a közösség azt, aki szemüveget viselt, manapság a leginkább szembetűnőbb személyiségjegyünk, ami a széles keretválasztéknak köszönhetően kiválóan prezentálhatja az általunk követett stílust.
- És ha már trendi, több szemüveget is tartanak az emberek talonban?
Sajnos – ahogy említettem- “egy szemüveges” ország vagyunk, pedig optikusként kifejezetten ajánlom, hogy egy szemüvegesnek legyen több darabja otthon.
Hiszen a különböző alkalmakra is különböző stílusú ruhákat, kiegészítőket választunk, nem ugyanabban a ruhában megyünk sportolni és esküvőre. Nem azt mondom, hogy minden szabadidős tevékenységhez vagy rendezvényhez legyen egy-egy szemüvegünk a fiókban, de például sportoláshoz nem biztos, hogy az a legalkalmasabb darab, amit munkához is használunk.

- Mi a helyzet a napszemüvegek terén? Még mindig a fényre sötétedő lencse a divat?
A fényre sötétedő lencse -bár kecsegtető a 2 az 1-ben jellege miatt, de- nem való mindenkinek. Ez a lencse UV-fényre sötétedik, az autók szélvédője pedig UV-szűrős, így vezetés során nem fog besötétedni. Ez a lencsetípus inkább azoknak ajánlott, akik az idejük nagy részét a szabadban töltik. A napszemüveg viszont azoknak passzol és tökéletes választás, akik autóval közlekednek. Egyre többen választanak például a szemüvegük mellé dioptriás napszemüveget.
- A környezeti ártalmakat illetően milyen extráktól tudnak megvédeni manapság a szemüvegek?
Az egyik leginkább ismert, az ilyen extrák közül manapság a kékfény szűrő. A kékfény olyan nem természetes fény, ami irritálja a szemet. A kékfény szűrőt extra tartalomként azért szokták kérni, mert ezek a nem természetes fények szempirosodást okoznak, hiszen a szem mikromozgásokat végez, vérbő lesz, könnyezhet.
A kékfény szűrőnek azonban megvan a helye és az ideje, mert egyáltalán nem jó mindenkinek.

Az emberek 95%-nak igen, de van egy kis százalék, akinek a látszerész – alapos kikérdezés után- nem fogja javasolni. Például egy fogtechnikusnak, akinek a fehér különböző árnyalatait kell megkülönböztetni napi szinten a munkája során biztos, hogy nem megfelelő a kékfény szűrős szemüveg, ami picit színezi a látott képet. A látszerész dolga, hogy a konzultáció során a legtesthezállóbb lencsét javasolja a vásárlónak.
- Mennyire tudnak vigyázni a magyarok a szemüvegükre?
Nagyon. Ha mégsem, akkor is gyakrabban hagyják el, minthogy baleset érné a szemüveget. Az elhagyás is főleg a nyári szezon egyik problémája, amikor lekerül a vízparton, buliban, szabadtéri főzéskor a szemüveg, a következő pillanatban pedig már nincs sehol.
- Gyerekek esetében mennyire tudatosak a szülők?
A gyerekeket hamarabb viszik látásvizsgálatra a szülők, mint amilyen hamar ők saját maguk miatt megjelennének az optikusnál, ami teljesen természetes, hiszen a gyerekéért mindig hamarabb mozdul az ember, mint önmagáért.
A gyerekeknek is javasolt évente egyszer elmenni látásvizsgálatra, azonban mégis iskolás kor körül derül ki általánosságban, hogy szemüvegre van szükség.
Ennek oka, hogy egy kicsi gyereknek még nincs viszonyítási alapja, hogy milyen az, amikor rosszul lát, vagy épp még nem tudja maga sem megfogalmazni, hogy mi az, ami nem jó. Főként az élethelyzetek hozzák ki a gyerekek látásproblémáját, amikor mondjuk a terem egyik hátsó padjából nem látják a táblát.

Az OptiMarkt Optika októbere
Az OptiMarkt Optika a FÓRUM Bevásárlóközpontban is várja azokat, akik a látás hónapja alkalmából szeretnének szemvizsgálatot, vagy épp új szemüveget. Szlogenjük igaz az általuk képviselt gyakorlatra is: a látásvizsgálattól az első szemüvegig kísérik a vásárlót szakértelmükkel. Hogy milyen akciókkal várják a látogatókat a prevenciós hónap alkalmából, arról bővebben IDE kattintva olvashat.
Októberben tehát a látásunké a főszerep. Ha évente csupán egy alkalmat szentelünk szemünk egészségének, akkor az ősz legszínesebb hónapja tökéletes időzítés a szűrésre. A látás az egyik legélesebb kapocs agyunk és a külvilág között, aminek romlásával értékes dolgokról maradhatunk le. Becsüljük meg!
Köszönöm az interjút.
Hozzászólások