A Hajdú-Bihar Megyei Önkormányzatnak a 2014–2020 programozási időszakban az egyes európai uniós alapokból származó támogatások felhasználásának egyik fontos feladata az integrált területi programot összeállítása, valamint módosításának kezdeményezése. Az integrált területi program dokumentumát a Nemzeti Fejlesztési Kormánybizottság fogadja el az alábbi tartalmak vonatkozásában:
– az elfogadott ITP megnevezése,
– az ITP-t végrehajtó területi szereplő megnevezése,
– az ITP teljes 7 éves forráskerete
– az ITP-ben megtett indikátorvállalások
– az intézkedés, valamint tematikus célkitűzés szerinti forrásallokáció
A Nemzetgazdasági Minisztériumon belül működő Regionális Fejlesztési Programok Irányító Hatóságának tájékoztatása alapján az integrált területi program végleges verziójának elfogadásának határideje 2015. május 11. Az ITP a 2014–2020 közötti programozási időszakban a Hajdú-Bihar megyére meghatározott forráskeret 49,62 milliárd forint.
Az ITP az alábbi főbb témaköröket tartalmazza, melyek alapvetően meghatározzák a rendelkezésre álló forrás felhasználását, a kiválasztási folyamatokat, a források fókuszáltságát, ütemezését:
- területi kiválasztási kritériumrendszer
- célrendszer és integráltság
- fejlesztési források fókuszai
- indikátorvállalások
- forráskeretek felhasználásának ütemezése
Az ITP készítését a következő dokumentumok alapozták meg:
– Megyei szintű helyzetfeltáró dokumentumok elkészítése, amely a stratégia-alkotás előkészítését a megye gazdasági, társadalmi és környezeti állapotának feltérképezése jelentette.
– Megyei területfejlesztési koncepció elkészítése
– Megyei területfejlesztési program elkészítése
Az elkészült Területfejlesztési Koncepció alapján megkezdődött a Hajdú-Bihar megyei Területfejlesztési Stratégiai Program és Operatív Program kidolgozása.
II, Önkormányzatok fejlesztési lehetőségei 2014-2020 között
Az Országos Fejlesztési és Területfejlesztési Koncepció, az EU 2020 Stratégia és a Nemzeti Reformprogramban meghatározott fejlesztési szükségletek alapján 5 fő nemzeti fejlesztési prioritás került kijelölésre:
1. A gazdasági szereplők versenyképességének javítása és a nemzetközi szerepvállalásuk fokozása
2. A foglalkoztatás növelése (gazdaságfejlesztési, foglalkoztatási, oktatási, társadalmi felzárkózási szakpolitikák által, tekintettel a területi különbségekre)
3. Az energia és erőforrás hatékonyság növelése
4. A társadalmi felzárkózási és népesedési kihívások kezelése
5. A gazdasági növekedést segítő helyi és térségi fejlesztések megvalósítása
A gazdasági növekedést segítő helyi és térségi fejlesztések megvalósítását az önkormányzatok jelentős szerepvállalásával elsődlegesen a Terület-és Településfejlesztési Program (TOP) támogatja.
Az ágazati operatív programok az önkormányzatok számára a következő intézkedésekkel támogatják a TOP-ban szereplő fejlesztési területeket, valamint a fentebb ismertetett 5 fő nemzeti fejlesztési prioritásokat.
A Gazdaságfejlesztési és Innovációs, valamint az Integrált Közlekedésfejlesztési Operatív Programok esetében, mindkét programban egy-egy intézkedésben van csak lehetőség az önkormányzatok számára források elnyerésére:
• Gazdaságfejlesztési és Innovációs Operatív Program: „A természeti és kulturális örökség megőrzése, védelme, elősegítése és fejlesztése” intézkedésen keresztül a gyógyhely minősítéssel rendelkező települések, vagy településrészek turisztikai jellegű fejlesztése lehetséges.
• Integrált Közlekedésfejlesztési Operatív Program: „Fenntartható városi közlekedés fejlesztése és elővárosi elérhetőség javítása”
• A Környezeti és Energiahatékonysági Operatív Program esetében valamennyi prioritáshoz kapcsolódik olyan intézkedés, ahol van lehetőség önkormányzatok részére pályázni.
• Az Emberi Erőforrás Fejlesztési Operatív Program 5 prioritása közül az első két prioritáshoz tartozó intézkedések esetében van lehetőség az önkormányzatok számára források elnyerésére, melyek a „Társadalmi együttműködés erősítése” valamint az „Infrastrukturális beruházások a társadalmi együttműködés erősítése érdekében” prioritások megvalósítását támogatják.
A Vidékfejlesztési Program (VP) tervezése jelenleg is folyik. Magyarország Kormánya társadalmi egyeztetés után hivatalos tárgyalásra nyújtotta be a VP-t az Európai Unió számára, tartalma kapcsán folyamatosan zajlanak az egyeztetések az Európai Bizottsággal. A VP elfogadása 2015. májusra várható.
A VP-ben csak a 10 000 fő lakos alatti települések/önkormányzatok lehetnek kedvezményezettek. Az önkormányzatok számára az előző fejlesztési ciklushoz hasonlóan a 2014-2020-as időszakban is rendelkezésre fog állni a LEADER, mint helyi szintű fejlesztéspolitikai eszköz.
III, A Hajdú-Bihar Megyei Önkormányzat nemzetközi tevékenysége
A Hajdú-Bihar Megyei önkormányzat számos nemzetközi partnerségben megvalósuló projektben vesz részt. Ezek a közül a legfontosabbak az Interreg Europe, Central Europe, ezen belül pedig a Spice, a Sentence, az Ebidta, a Pro-fit 50+, és az Inspire.
A 2014 és 2020 között megvalósuló INTERREG EUROPE program a 2000 és 2006 közötti INTERREG IIIC és a 2007 és 2013 közötti INTERREG IVC programok folytatása. A program általános célnak tekinti a résztvevő országok és régiók regionális politikái hatékonyságának javítását, továbbá a regionális politikák végrehajtásában érdekelt partnerek közötti tudás– és tapasztalatcsere elősegítését. Az INTERREG EUROPE program együttműködési lehetőséget biztosít arra, hogy a résztvevő országok intézményei tapasztalatcserét és hálózatfejlesztési projekteket valósítsanak meg a program prioritásaihoz illeszkedő témákban.
Az program területe: valamennyi EU tagország részt vesz, emellett Norvégia és Svájc is.
A program prioritásai:
– Kutatás, technológiai fejlesztés és innováció
– A kis- és közepes méretű vállalkozások versenyképessége
– Alacsony szén-dioxid-kibocsátású gazdaság
– Környezet- és erőforrás-hatékonyság
CENTRAL EUROPE transznacionális program
A CENTRAL EUROPE program területe: kilenc EU tagország (Lengyelország, Németország (nem teljes területével), Ausztria, Csehország, Szlovákia, Magyarország, Szlovénia, Olaszország (nem teljes területével), Horvátország
A program prioritásai és azok forrásai:
1. prioritás: intelligens növekedés, tőkebefektetések és külföldi beruházások célterületét képező technológia orientált potenciálok hasznosítása, innovációs rendszer fejlesztése, K+F eredmények közvetítése, együttműködési formák támogatása,
Forrás: 68,5 millió Euró
Támogatott projektek tervezett száma: 30
Kedvezményezettek: regionális és nemzeti hatóság, regionális fejlesztési ügynökségek, kereskedelmi és iparkamarák, KKV-k, egyetemek, egyesületek, technológia transzfer intézetek, innovációs ügynökségek, inkubátorok, klaszterek, finanszírozó szervezetek, társadalmi szereplők, munkaügyi központok
2. prioritás: megújuló energia hasznosítása, energiahatékonyság fejlesztése, közintézmények hatékony energia menedzsmentje, alacsony CO2 kibocsátású stratégiák kidolgozása,
Forrás: 44 millió Euró
Támogatott projektek tervezett száma: 19
Kedvezményezettek: regionális és nemzeti hatóság, regionális fejlesztési ügynökségek, energia szolgáltatók, energetikai vállalkozások és intézetek, építési vállalkozások, regionális egyesületek, innovációs ügynökségek, egyetemek kutató intézetek, finanszírozó szervezetek
3. prioritás: természeti és kulturális örökség megőrzése, környezet fejlesztése városi területen,
Forrás: 88 millió Euró
Támogatott projektek tervezett száma: 38
Kedvezményezettek: regionális és nemzeti hatóság, regionális fejlesztési ügynökségek, KKV-k, egyesületek, innovációs ügynökségek, egyetemek kutató intézetek, finanszírozó szervezetek
A Hajdú-Bihar Megyei Önkormányzat részvétele a CENTRAL EUROPE első fordulós pályázati felhívásaiban
A megyei önkormányzat célul tűzte ki, hogy minél több transznacionális, valamint interregionális programban részt vegyen. Jelenleg a megyei önkormányzat számára a legfontosabb az első körös pályázati felhívás a CENTRAL EUROPE programban került meghirdetésre, így a továbbiakban ezen felhívásra benyújtott projektek kerülnek bemutatásra.
SPICE: innovációs kapacitások közbeszerzéseinek megerősítése a közszféra szervezetkben
A SPICE projekt a Central Europe programterület szereplői vonatkozásában szeretné megerősíteni az innovatív közbeszerzések alkalmazását, népszerűsítését (kereskedelmet megelőző közbeszerzés, innovatív közbeszerzés). A megnevezett eszközök alkalmazására jelenleg kevés gyakorlat létezik, azonban az eszközök alkalmazhatóságát már régóta vizsgálják, és eljött az idő minta projektek keretében történő alkalmazásukra. A SPICE projekt előmozdítja az innovatív közbeszerzési gyakorlatokra vonatkozó stratégiák és szakpolitikák kidolgozását. A projekt keretében kézikönyv kerül kidolgozásra, melyben az Európai Unió Közbeszerzési Platformja részére javaslatok kerülnek megfogalmazásra.
SENTENCE: Energiahatékonysági stratégiák Közép-Európában
A klíma és környezet változásának következtében szükség van olyan stratégiák kidolgozására, mely a fűtés-hűtés kapcsán felmerülő igények megfelelő kielégítését célozzák. Ennek keretében elsősorban a középületek energiahatékonyságára fókuszál a projekt. A cél olyan módszer kidolgozása, melynek eredményeképpen javul a középületek energiahatékonysága, megújuló energiák alkalmazása. A projekt a résztvevő épületek vonatkozásában épületekre lebontott energetikai stratégiák kidolgozását célozza, illetve adatbázisok létrehozását.
Pro-fit 50+: az idősödő társadalom kihívásaira reagáló proaktív web alapú rendszerek kidolgozása, különös tekintettel a munkaerőpiacra
A projekt az 50 év feletti dolgozó emberek témakörével foglalkozik, a dolgozók egészségügyi állapotának javításával, erőnlétük fejlesztésével. Egy információs e-platform kerül létrehozásra, mely a célcsoport problémáinak rendszerezésével, kezelésével kíván foglalkozni. A platform segítséget nyújt az idősebb dolgozók egészségügyi állapotának fejlesztésében, szinten tartásában, például virtuális agytorna platform létrehozásával. További eszközök kerülnek kifejlesztésre annak érdekében, hogy feltérképezésre kerüljenek az 50+ korosztály munkában való maradásának akadályozó tényezőit, problémáit. A közszféra, a munkáltatók és egészségügyi szolgáltatók közötti társadalmi együttműködési modell is kidolgozásra kerül. A projekt erősíteni kívánja az egészségügy területén kialakult együttműködéseket, kezdeményezőleg lép fel ilyenek létrehozásában.
EBIDTA: Keleti régiók kezdeményezése az üzleti aktivitás fejlesztése érdekében
A projekt fő célja fenntartható kapcsolatok létrehozása az innováció és üzleti élet szereplői között az Európai Unió, valamint Ukrajna nyugati területei között. A programterület jelenlegi helyzete azt mutatja, hogy strukturális akadályok vannak a tudásalapú gazdaság létrehozásának útjában. Az Európai Unió, valamint Ukrajna határterülete szembesülni fog azzal a problémával, hogy Ukrajna irányából gazdasági migráció indul. A projekt célja egy fogadó környezet létrehozása ukrán vállalkozások számára tanácsadás, szakértői támogatás, vagy akár pénzügyi szolgáltatások keretében (magvető tőke programok, mikrohitelek).
Tevékenységek:
– határmenti térség gazdasági elemzése
– transznacionális pénzügyi eszközök
– befektetésösztönző kézikönyvek kidolgozása
– start-up vállalkozások finanszírozása
– 100 munkahely teremtése ukrán munkavállalók részére
InSpIRE: Élelmiszeripari vállalkozások képességeinek, innovációs kapacitásainak fejlesztése
A mezőgazdasági és élelmiszeripari ágazat elsősorban vidéki térségekben domináns. Családi gazdaságként gyakran nincs meg a lehetősége e vállalkozásoknak a hálózatosodásra, egyéb együttműködésekre. menedzsment kapacitásaik végesek, közszféra irányában kapcsolataik gyengék. A projekt erre reagálva a vidéki térségek innovációs kapacitásának javítását tűzte ki célul. Fő cél a közszférával való kapcsolat megteremtése, képességeik, kapacitásaik fejlesztése, hálózatosodásuk, vidéki stratégiák kidolgozásában való részvételük.
Tervek között szerepel egy regionális értékelés kidolgozása a gazdasági innovációs tevékenységek támogatása érdekében, 6 regionális mintaprojekt életre hívása, egy transznacionális stratégia létrehozása a vidéki térségek fejlesztésére vonatkozóan.
(Fotók, videó: hajdupress.hu, Miskolczi János)










Hozzászólások