2025. december 27. szombat
  • Impresszum
  • Médiaajánlat
  • Szerzői jogok
  • Felhasználói feltételek
  • Adatkezelés
hajdupress.hu
  • Régió
  • Belföld
  • Külföld
  • Sport
  • Kult
  • Üzlet
  • DíszUDvar
  • TrendFórum
  • ALFÖLD TV
  • English
  • Deutsch
  • Română
Nincs találat
Összes találat
hajdupress.hu
  • Régió
  • Belföld
  • Külföld
  • Sport
  • Kult
  • Üzlet
  • DíszUDvar
  • TrendFórum
  • ALFÖLD TV
  • English
  • Deutsch
  • Română
Nincs találat
Összes találat
hajdupress.hu
Home Kult

Nehéz vállalás: benyomások A Mester és Margarita debreceni előadásáról

HajduPress Szerző HajduPress
2015/06/02
kategória: Kult
2 0
0
FacebookTwitterE-mail

Nehéz vállalás. Folyamatosan ez a mondat járt a fejemben, miközben – egy, a darab még kiforratlan állapotát tükröző főpróba után – immár másodjára is végignéztem a Miskolci Nemzeti Színház rendezőjének, Rusznyák Gábornak a Csokonai Színházban rendezett A Mester és Margaritáját.

A realista, mitikus és fantasztikus elemeket, valamint az 1920-as 30-as évek Moszkvájának és az ókori Jeruzsálemnek az idősíkját ötvöző Bulgakov-regény színrevitelénél merészebb vállalkozást nem nagyon tudok elképzelni. Azért, mert a zseniálisan felépített regényben sem a szereplők struktúrája, sem az idősíkok egymásba játszatása, sem a regényben szereplő regény, a Mester alkotása nem öncélú: mindegyik, együtt és külön is a szereplők választását készíti elő, azt szolgálja. A regényben nem a szereplők hierarchiája a lényeg (gyakorlatilag ilyesfajta hierarchiáról ebben a műben nem is beszélhetünk, nincs egy főszereplő, akit ki lehetne emelni), a hősök nem a személyiségükkel viszik előre a cselekményt, hanem a döntéseikkel. Minden alak egy választást, egy utat képvisel, s minden egyes alak útja a regényben próbakőhöz érkezik. Moszkvában a próbakő szerepét Woland tölti be, Jeruzsálemben pedig Jésua.

A színház viszont alapvetően a cselekedetek sorára, a cselekményre épül. Így felmerül a kérdés: hogyan lehet, lehet-e egyáltalán cselekedetek helyett, pontosabban: a színpadon látható cselekedeteken keresztül érzékeltetni a választásokat, a döntési helyzeteket? S a választások mögött azt az etikai rendszert, amelyet Bulgakov vázolt fel a művében: a törvény, a vezeklés és az alkotás etikájának hierarchiáját, ahol a legalsóbb szinten a törvény etikája áll, s ennek képviselője, Berlioz útja csak a nemlétbe vezethet, középen az alkotás etikája helyezkedik el, ahol a mű létrehozása, a Mester vállalkozása többször is megbicsaklik, s végül a legmagasabb szinten a vezeklés szerepel, amelyre a műben, más-más úton ugyan, de Pilátus és Hontalan Ivan, a költő kap lehetőséget.

Véleményem szerint Rusznyák Gábor a rendezése során végig a cselekedet és a választás közötti kapocs megtalálásával küszködött. Érezte a két „próbakő” súlyát: különösen a Woland szerepét egyébként kiválóan alakító meghívott színművész, Szalma Tamás szájába sikerült olyan mondatokat adnia, amelyek a szereplők választásait készítik elő, de úgy érzem, hogy épp annak a Hontalan Ivannak a megőrülési folyamatát nem tudta kellő mértékben érzékeltetni, aki épp Woland egyik tettétől kezdi el járni a maga kálváriáját. A színpadi cselekményből az „jön le”, hogy Ivan a zártosztályra „mindössze” Berlioz Woland által megjósolt halála miatt kerül, mert nem bírja Wolandnak ezt a beteljesült jóslatát ép elmével feldolgozni. Berlioz halála azonban Ivan életében ennél jóval többet jelent: a Berlioz-képviselte állami törvény etikája alól kilépve, a Mester hatására elindul az öntökéletesítés, az belülről fakadó alkotás útján. Ezt az utat, ezt a választást a skizofréniát egyébként kiválóan színre vivő Kiss Gergely Máté alakítása, mondatai már nem adják vissza.

A színpadon a két idősík sokáig mindössze egymást váltogatja: találkozásukat, egymásba játszásukat nem sikerül megoldani. Az, hogy az első jeruzsálemi jelenetnél, Pilátus és Ha-Nocri párbeszédénél Woland kíséretének tagjai a színpadon maradnak, még nem jelenti azt, hogy a néző érzékeli a két idősík szoros, szimbolikus kapcsolatát. Ebből a szempontból a II. felvonás vége kellemes meglepetés, ahol a két kor szereplői – a Mester regényének szövegén keresztül – tényleg együtt tudnak mozogni, működni, s itt valóban érvényesül a kölcsönhatás. Itt Pilátus gyávaságának leleplezése is remekül sikerül. Kár, hogy erre a kölcsönhatásra az előadás végéig kell várni.

Egyébként, annak ellenére, hogy a cselekvési szint sokszor nem tudja a választási, a döntési szintet képviselni, a férfi szereplők – a fent említett Wolandot és Ivant játszó színészeken kívül is – a maguk szerepében kiválót alkotnak. Külön ki szeretném emelni az Azazello szerepébe bújt Bakota Árpád játékát, aki, azt gondolom, hogy az összes szereplő közül a leginkább képes azt az abszurditást érzékeltetni, amit Woland és kompániája a Moszkvában való puszta megjelenésével kelt. De Vranyecz Artúr sem tagadja meg önmagát. Moszkvában Korovjovként, Jeruzsálemben titkárként egyaránt remekül helytáll, piciny, apró mozdulataival, szavak nélkül is ki tudja fejezni egy-egy helyzet súlyát.

A legnagyobb problémát viszont véleményem szerint a női szereplők jelentik. A Margaritát alakító Krajcsi Nikolett sajnos egyáltalán nem érzi Margarita alakjának összetettségét: azt, hogy ebben az „örök asszonyiságot” képviselő nőben hányféle nőalak bújik meg, fér el egyszerre. Mert attól, hogy néhány férfi a magasba emeli, és így repülő boszorkányt játszat vele, még nem következik, hogy abban az egyébként a történet szempontjából rendkívül fontos jelenetben tényleg boszorkányt látunk benne. Ahhoz boszorkányként kéne mozognia, boszorkányként kéne megnyilvánulnia. Azonban a színésznő szépsége, törékenysége önmagában maximum csak a szerelmes nő karakteréhez elég, Margarita mélységéhez korántsem. S nagyon nem szerencsés, hogy a Krajcsi Nikolett Margarita-szerepétől teljesen eltérő Hella/Nisza szerepébe egy, a Krajcsihoz külsejében rendkívül hasonlító művésznőt bújtatott a rendező: Krajcsi Nikolett és Sárközi-Nagy Ilona olyannyira hasonlítanak egymásra, hogy már-már zavaró, amikor együtt látjuk őket a színpadon.

Aki az előadás során a regény cselekményére kíváncsi, azt megkapja. A mélyebb összefüggésekre azonban ez az előadás csak kivételes pillanatokban tud rámutatni. Miközben, még egyszer hangsúlyozom, Rusznyák Gábornak a szándéka nyilvánvalóan ez volt. Ám Bulgakov túlságosan feladta a leckét.

Gyürky Katalin

Fotó: Máthé András

Megosztás:

  • Click to share on X (Opens in new window) X
  • Click to share on Facebook (Opens in new window) Facebook
  • More
  • Click to share on Reddit (Opens in new window) Reddit
  • Click to share on Telegram (Opens in new window) Telegram
  • Click to share on WhatsApp (Opens in new window) WhatsApp

Like this:

Like Loading...

Related

Előző Cikk

Gyász: elhunyt a debreceni Csokonai Színház volt művésze

Következő Cikk

Könyvhét – Debrecenben Oravecz Imre lesz a díszvendég

KapcsolódóCikk

Meghalt Perry Bamonte, a The Cure gitárosa
Külföld

Meghalt Perry Bamonte, a The Cure gitárosa

2025.12.27.
A 2025-ös év szuperhősfilmes szempontból
Kult

A 2025-ös év szuperhősfilmes szempontból

2025.12.27.
Zene karácsony – Charlie-koncert Debrecenben
Kult

Zene karácsony – Charlie-koncert Debrecenben

2025.12.26.
Következő Cikk

Könyvhét - Debrecenben Oravecz Imre lesz a díszvendég

Hozzászólások

CIKKAJÁNLÓ

Halálos közúti baleset történt az M4-esen

Halálos közúti baleset történt az M4-esen

2025.12.21.
Veszélyessé vált a levegő minősége Debrecenben

Veszélyessé vált a levegő minősége Debrecenben

2025.12.18.
Fának csapódott egy személyautó Berettyóújfaluban, a mentőket is riasztották a helyszínre

Fának csapódott egy személyautó Berettyóújfaluban, a mentőket is riasztották a helyszínre

2025.12.22.
Kigyulladt egy családi ház Mikepércsen

Kigyulladt egy családi ház Mikepércsen

2025.12.19.

ROVATOK

  • AlföldTv
  • Életmód
  • Üzlet
  • Belföld
  • DíszUDvar
  • Deutsch
  • Egyéb kategória
  • English
  • gazdaság
  • Könyvespolc.On
  • Külföld
  • Kult
  • Régió
  • Română
  • Sport
  • Színes
  • Tech
  • TrendFórum
  • Tudomány

KÖVESS MINKET

NÉPSZERŰ

  • Elhunyt Babik Barbara televíziós szerkesztő-műsorvezető

    Elhunyt Babik Barbara televíziós szerkesztő-műsorvezető

    9390 Megosztás
    Share 3756 Tweet 2348
  • Lángolt egy hotel Nyíradony- Tamásipusztában

    8844 Megosztás
    Share 3538 Tweet 2211
  • Húsevő baktérium végezhetett Vadász Zsolttal

    3274 Megosztás
    Share 1310 Tweet 819
  • Meghalt Varga Zita, a Debreceni Egyetem GDPR Központ vezetője

    3219 Megosztás
    Share 1288 Tweet 805
  • Tizenketten tűntek el Debrecenben a múlt héten

    3144 Megosztás
    Share 1258 Tweet 786
hajdupress.hu

HajduPress - Lapozz a Hírekben!

Kövessen minket a közösségi médiában:

Legfrissebb hírek

  • A Revolut után a CoinCash is leállította kriptovalutás szolgáltatásait Magyarországon
  • Meghalt Perry Bamonte, a The Cure gitárosa
  • A 2025-ös év szuperhősfilmes szempontból
  • Petike visszatért
  • Hamarosan már kaphatók tűzijátékok
  • Ragadozómadarak fészkeit térképezik fel a Nagyerdőben
  • A Google új funkciót vezet be, amely lehetővé teszi a felhasználók számára, hogy megváltoztassák Gmail-címüket

Rovatok

  • AlföldTv
  • Életmód
  • Üzlet
  • Belföld
  • DíszUDvar
  • Deutsch
  • Egyéb kategória
  • English
  • gazdaság
  • Könyvespolc.On
  • Külföld
  • Kult
  • Régió
  • Română
  • Sport
  • Színes
  • Tech
  • TrendFórum
  • Tudomány

Iratkozzon fel hírlevelünkre!

Iratkozzon fel levelezőlistánkra, hogy elsőként értesüljön legfrissebb híreinkről!

  • Impresszum
  • Médiaajánlat
  • Szerzői jogok
  • Felhasználói feltételek
  • Adatkezelés

HajduPress © 2025 Minden jog fenntartva.

Nincs találat
Összes találat
  • Régió
  • Belföld
  • Külföld
  • Sport
  • Kult
  • Üzlet
  • Díszudvar
  • Trendfórum
  • ALFÖLD TV
  • English
  • Deutsch
  • Română

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In

Add New Playlist

Discover more from hajdupress.hu

Subscribe now to keep reading and get access to the full archive.

Continue reading

%d