Minden évben – különösen karácsony környékén – problémát okoz a fogyasztóknak, hogy az ajándékba vásárolt hibátlan termékeket egyáltalán visszavihetik-e a boltba, ha igen akkor meddig, és ha visszaveszik egyáltalán tőlük, akkor cserét, levásárlást vagy vételárat kérhetnek. A problémát nehezítik a fogyasztók 3 és 8 nappal kapcsolatos tévhitei, a kusza jogi szabályozás.
Vásárlás előtt és után is jó tudni, mihez van joga a fogyasztónak.
Itt az aranyszabály:
- A fogyasztó csak webes vagy más csomagküldő, üzleten kívüli (házaló) vásárlás esetén gondolhatja meg magát, ebben az esetben a 14 napon belül elállhat a vásárlástól és követelheti a vételárat, a termék egyidejű visszaküldése mellett.
- A kötelező jótállás alá eső tartós fogyasztási cikkek esetében a jogszabály lehetővé teszi, ha a termék hibás, és a minőségi kifogásunkat 3 munkanapon belül jelezzük, a kereskedő köteles azt cserélni (és nem vállalhatja annak javítását).
- Ha boltban vásároltunk, és a termék hibátlan – csak éppen méretben nem jó, nem tetszik, vagy kettőt kaptunk belőle – a vonatkozó jogszabályok alapján nem állhatunk el a szerződéstől. Így sem a pénz visszatérítését, sem a termék cseréjét vagy levásárlást nem követelhetünk.
Van más megoldás és követendő példa!
Az üzletek többsége a szigorú szabályozás mellett érzékelte azt a fogyasztói igényt, hogy – minőségi kifogás hiányában is-, ha a fogyasztók meggondolták magukat, levásárolhassák a termék vételárát vagy akár a pénzt is visszakaphassák.
Egyre inkább egyértelmű, hogy ahol a verseny erős, ott a cégek akár egymásra is licitálnak abban a tekintetben, hogy a fogyasztók mit és mennyi ideig vihetnek vissza.
A Fogyasztóvédők Magyarországi Egyesületének megbízásából, a CP Contact Kft., 400 üzletre kiterjedő kutatás készített, amely alapján, egyértelműen kijelenthető, hogy jelentős fejlődésen ment keresztül a kereskedelmi szektor. A felmérésből kiderül az is, hogy a fogyasztók tájékoztatásának módja még mindig fejlesztendő terület.
A szakemberek utánajártak, milyen üzletekbe, milyen panaszkezeléssel, meddig és hogyan lehet visszavinni a nem tetsző karácsonyi ajándékokat:
| Üzlet | Visszaveszi a nem hibásat? | Panasz kezelésének módja | Meddig? | Karácsony miatt | Erről tájékoztatás |
| New Yorker | Igen | csere, levásárlás, pénzvisszafizetés | 14 munkanap | Január 7-ig | Nyugtán, pénztárnál |
| Nike | Igen | csere, levásárlás | 30 nap | nincs | nincs |
| Adidas | Igen | csere, levásárlás | 7 nap | Január 6-ig | pulton |
| H&M | Igen | csere, levásárlás, pénzvisszafizetés | 30 nap | 30 nap | pulton, nyugtán |
| C&A | Igen | csere, levásárlás, pénzvisszafizetés | 4 hétig | 4 hét, de rugalmas | nyugtán |
| Office Shoes | Igen | csere, levásárlás | 3 napon belül | Január 10-ig | Nyugtán |
| Primadonna | Igen | csere, ajándékkártya | 14 nap | december 31-ig | pulton |
| Griff | Igen | csere, levásárlás | 2 hónap | Január 15-ig | nincs |
| Players room | Igen | csere | 2 hét – 1 hónap | január 9-ig | nincs |
| Levis | Igen | csere, levásárlás | nincs időkorlát | Nincsen speciális | nincs |
| Retro | Igen | csere, levásárlás | 1 hónap | 1 hónap | nincs |
| CCC | Igen | levásárlás | 7-30 nap | Nincsen speciális | Belső szabályzat, pult |
| Deichmann | Igen | csere, levásárlás, pénzvisszafizetés | 2 év | Nincsen speciális | Használati útmutató |
| Libri | Igen | csere, levásárlás, pénzvisszafizetés | 30 nap | Nincsen speciális | Pénztárnál tábla |
| Lidl | Igen (kivéve alsónemű) | pénzvisszafizetés | 1 hónap | Nincs speciális | Honlap |
| Aldi | Igen (kivéve jótállási jeggyel rendelkező termékek) | pénzvisszafizetés | 2 hónap | Nincs speciális | Honlap, üzlet |
* A kutatást a CP Contact Tanácsadó Kft. készítette
A Gazdasági Versenyhivatal megbízásából és vele együttműködésben dolgozó, Gazdasági Versenyügyi Tanácsadó Iroda munkatársai díjmentesen segítenek személyesen, telefonon, online (két ünnep között és januárban is) a fogyasztóvédelmi problémák kezelésében: http://versenyugyi-tanacsadoiroda.hu/kapcsolat/










Hozzászólások