A telefonos és az internetes csalások gyakorlatilag ezen technológiai újdonságok megjelenésével együtt fejlődtek ki és folyamatosan jelen vannak a mindennapi életünkben. A csalók egyre kifinomultabb eszközökkel próbálják meg átverni a gyanútlan felhasználókat, így résen kell lennünk, mivel a szélhámosok nem kímélnek senkit. A netbank csalók is egy újabb átverési formával próbálnak meg kicsalni pénzt gyanútlan emberektől.
Az eset teljes leírását a raketa.hu oldalon olvashatja el az, aki kíváncsi rá, itt csupán össze szeretném foglalni azt, hogy mit érdemes szem előtt tartanunk. Többször is írtam már arról, hogy nem lehet eléggé óvatos az ember és gyakran még a Play/App Store-ban is előfordulhatnak olyan kártékony alkalmazások, melyek átcsúsztak a biztonsági ellenőrzéseken és kártékonyak lehetnek.
Azonban mi a helyzet akkor, ha olyan alkalmazást akarnak ellenünk fordítani, amelyik megbízható, nem erre tervezték és már régóta sokan használják nagy megelégedéssel? Ezt akarták jelen helyzetben is kihasználni a csalók és ezzel az (amúgy igazán hasznos) applikációval szerették volna lefülelni az kiszemelt áldozatuk netbank belépési adatait. Azonban pontosan mire is való az AnyDesk alkalmazás?
Az AnyDesk szoftver távoli asztali hozzáférést biztosít az általunk használt készülékhez egy adott eszköznek. Egyszerűbben fogalmazva: egy telefon/tablet/számítógép rá tud csatlakozni a miénkre. Ez sok esetben nagyon hasznos lehet. Hiszen ki ne járt már úgy, hogy nem boldogult egy olyan folyamattal, amit egy ismerőse két mozdulattal megoldott.
Az AnyDesknek hála ezt távolról is megtehetjük, mivel az appot használva láthatóvá válik a képernyőnk teljes tartalma és minden amit csinálunk rajta annak (akár az irányítást is átadhatjuk), akinek megadjuk a személyes elérési kódunkat, majd külön engedélyezzük a csatlakozást az eszközünkhöz. Ezt akarták kihasználni a netbank csalók jelen esetben. Hiszen amikor a potenciális kiszemelt engedélyezi a csatlakozást, úgy egyszerűen csak rögzítik a netbank belépési adatokat amit látnak a képernyőn és voilà már áldozattá is váltunk.
Szeretném külön kihangsúlyozni azt a tényt, hogy az AnyDesk alkalmazás egy nagyon hasznos és jól átgondolt program (évek óta használom én is). Azonban a nagyszerűségét és az egyszerű használhatóságát most sajnos gátlástalan és pofátlan csalók próbálják meg kihasználni. A legfontosabb dolog amire figyelnünk kell ebben az esetben, bármennyire triviálisnak is hangzik: egy távoli felügyeleti app esetében ne adjuk ki ismeretlennek a csatlakozási kódunkat és amennyiben mégis érkezik egy nem várt csatlakozási kérelem, úgy azt egyszerűen utasítsuk el és ne engedélyezzük a kapcsolódást.
Valamint minden esetben bizonyosodjunk meg arról, hogy valóban az állítólagos szolgáltató vagy pénzintézet ügyfélszolgálata keresett meg minket. Legkönnyebben ezt úgy tudjuk megtenni (amennyiben felmerül bennünk a gyanú), hogy megszakítjuk a hívást és tárcsázzuk az érintett cég ügyfélszolgálatának központi számát. Jelenleg virágkorát éli az internetes csalás műfaja és talán elmondható az, hogy a netbank csalók módszerei a legrafináltabbak. Vigyázzunk magunkra és figyeljünk idősebb családtagjainkra is, mert a prevenció a lehető legjobb megoldás.
Forrás: raketa.hu
Kövesd a legfrissebb telekommunikációs híreket a tech rovatban!
Hozzászólások