Az ezredforduló környékén robbant be a köztudatba a Yu-Gi-Oh elnevezésű kártyajáték, ami még 20 évvel megjelenése után is egyre csak növekvő rajongótáborral büszkélkedik, sőt 2022. június. 11-én megrendezésre került Debrecenben a Játék Céh szervezésében a Nemzetközi Yu-Gi-Oh Kártyaverseny, amely eddig sosem látott tömeget vonzott hazánkba.
Kovácsné Kovács Csillával és Kovács Szilárddal beszélgetek, a verseny szervezőivel.
Mikortól beszélhetünk Magyarországon Yu-Gi-Oh Nemzetközi Bajnokságról?
2008 előtt is voltak hasonló bajnokságok, azonban 2017 óta beszélhetünk újra magyarországi versenyről, ami eddig viszont csak Budapesten volt. A június 11-én, szombaton megrendezett alkalom volt az első, hogy a fővároson kívül, méghozzá Debrecenben tarthattuk. Előtte a koronavírus egy nagy akadály volt a versenyek szempontjából, mert a Konami, a Yu-Gi-Oh kiadója, alkotott egy szabályt, ami szerint sem gyülekezni, sem versenyezni nem lehet a koronavírus alatt, még online sem, úgyhogy emiatt a Nemzetközi Bajnokságot a pandémia alatt nem is tartották meg.
Nagyon komolyan veszik a szabályokat, és évente egyszer kerül lebonyolításra ez a fajta verseny, viszont nem biztos, hogy minden évben kap Magyarország jogot a megrendezésre. Idén például Romániában nem rendezhettek, legközelebb hozzánk Németországban és Horvátországban volt nemzetközi bajnokság.
Mitől függ a megrendezéshez való jog?
Alapvetően biztos van egyfajta rotáció a Konami-nál, illetve nagyon fontos az, hogy milyen visszajelzések vannak a játékosoktól és a közösségtől általában. Mi úgy gondoljuk, hogy azért kaptuk meg a megrendezési lehetőséget, mert volt ennek egy előélete, ami valószínűleg tetszett a Konaminak: tavaly novemberben két nagyobb szabású rendezvényt is megszervezhettünk, egy OTS Bajnokságot (Official Tournament Stores (OTS) olyan verseny, amely lehetőséget kínál a játékosoknak, hogy meghívást szerezzenek a világbajnoki selejtezőre – a szerk.) és egy regionális bajnokságot.
Ezeken az eseményeken kiemelkedő volt a Yu-Gi-Oh versenyzők száma, a regionális bajnokságról pedig készítettünk egy videófelvételt, ami mint kiderült, körbejárta a világot és eljutott a Konami-hoz. Ez egy másfél perces videó magyarul, de olyan visszajelzéseket kaptunk többek között az angol központból, hogy nagyon jó verseny volt, nagyon jó hangulattal. Feltehetőleg mivel tetszett nekik a videó és a játékosok visszajelzése is jó volt, ezért kaphattuk meg ezt a lehetőséget.
Megtiszteltetés mind az országnak mind nektek, és nem utolsó sorban Debrecennek is.
Így van. Nekünk ez volt a legmeglepőbb az egészben, hogy eddig mindig Budapest volt az a központ, ahol eddig minden nagyobb lélegzetvételű eseményt megrendeztek. Nézzük meg azt, hogy a legutóbbi fővárosban megrendezett versenyen 94-en voltak, ehhez képest mi most 140 fős rendezvényt tudtunk tartani.
Ez a 140 fő milyen megoszlásban volt nemzetiségek terén?
15 külföldi játékos volt összesen, jöttek az USA-ból, Lengyelországból, Angliából, Romániából. Nem csak a környező országokból, hanem aki csak tudomást szerzett a versenyről, jött. Alapvetően nagyon pozitív visszajelzéseket kaptunk, kiemelték, hogy milyen összetartó a csapat, hogy milyen élet van, hogy milyen szuper a bolt.
Mennyire volt segítségetek a szervezés szempontjából?
Az én feladatkörömbe az ötletelés és a kreatív része tartozott az eseménynek, Szilárd feladata pedig a problémamegoldás volt, illetve van két kollegánk, akik segítettek magában a kivitelezésben. Volt még egy nagyon fontos segítségünk, Forgács Péter nemzetközi Yu-Gi-Oh bíró, aki a vállán vitte a szombati esemény fizikai lebonyolítását, hiszen neki már több tapasztalata volt ilyen téren, mert több helyen is tevékenykedett bíróként. Magában a versenyszervezésben ő járt az élen, mi pedig gyakorlatilag a keze alá dolgoztunk egyik oldalról, másik oldalról pedig az infrastruktúrát is biztosítottuk.
Meséltek egy kicsit a Játék Céh-ről?
“A Játék Céh-et 2020 nyarán vásároltuk meg, már előtte is létezett a bolt, csak az előttünk lévő tulajdonos a koronavírus miatt nem nagyon boldogult a vezetésével. Úgyhogy átvettük az üzletet, és el is indult, 2020. szeptember 15-én beköltöztünk a jelenlegi Batthyány utcai üzletünkbe, amit azóta is szépítgetünk.”
mondta Csilla.

“Úgy jött az üzlet ötlete, hogy én gyerekkorom óta ezzel foglalkozok, és mindig is szerettem volna egy ilyen boltot, mert egy Káosz Fellegvár nevű helyen nőttem fel, és amikor elvégeztem a középiskolát és elmentem egyetemre, akkor sajnos megszűnt. Ez számomra mindig is gyerekkori álom volt, hogy legyen egy ilyen bolt, egy ilyen hely az én működtetésem alatt, de eddig mindig máshova sodort az élet.”
mesélte Szilárd.
Nagy lehetőség volt, abból a szempontból is, hogy mindig szerettünk volna egy olyan helyet a gyerekeinknek (is) ahol jól érzik magukat, kikapcsolódhatnak.
Hiszünk abban, hogy az embereknek szüksége van egy biztonságos helyre, egy megértő közegre, ahova el tudnak vonulni, hiszen az életben rengeteg stressz ér, és kell egy hely, ahol biztonságban lehetnek és hasonló érdeklődésű emberekkel beszélgethetnek, kikapcsolódhatnak.
Összevetve tehát nekünk a célunk egy olyan közeget, egy olyan munkahelyet megteremteni a kollegáinknak ahol ők is hosszútávon egy kiszámítható életet tudnak maguknak felépíteni, ami fontos, mert ugyanazokkal az emberekkel dolgozunk már nagyon régóta és célunk, hogy ez így is maradjon még sokáig.
Hogyan lehetett nevezni és milyen volt maga a verseny?
Mi még nem szerveztünk ilyen nagy rendezvényt, és az 50 fős események után bátran vágtunk bele, gondolván, hogy 50 vagy 100 fő, nem sok különbség van. Aztán ebből lett majdnem 150 ember, ami azt jelenti, hogy a gyülekezésnél tele volt a Batthyány utca eleje.
Nagyon nehéz volt azt megoldani például, hogy legyen elég ülőhely, így valakivel partneri együttműködésbe kellett lépnünk, mert nekünk 50 fős kapacitásunk van. Szerencsére sétatávolságon belül találtunk egy helyet amivel kooperálhatunk, és két helyszíne lett a versenynek.
Maga az esemény úgy indult, hogy 80-90 emberre számítottunk, az utolsó héten pedig már 135 előregisztrált volt.
Nyilván ehhez kellett egyfajta technikai felszereltség is, amit ennyi emberre nehéz volt előállítani, arról meg már ne is beszéljünk, hogy a verseny előtti utolsó 3 napra egyre több probléma merült fel.
A verseny napján reggel fél nyolctól másnap hajnal háromig tartott az esemény lebonyolítása. Igyekeztünk mindenki igényit kielégíteni, az éterem tulajdonosainak a kéréseit is figyelembe vettük, a videósnak, a bíróknak, hogy minden rendben menjen.
Tehát alapvetően amilyen húzós volt, olyan jól sikerült. Az viszont mindenképpen nagyon komoly visszajelzés volt, hogy külföldi YouTuberek reagáltak, felkapták a versenyről készült videónkat és a világbajnokság videójának szintjéhez hasonlították.
Rendezvényekről alapvetően a koronavírus vége óta beszélhetünk, mert a hullámok közben nem tarthattunk semmit. 3 nagy Yu-Gi-Oh versenyünk volt, a szombati volt a legnevesebb, de volt két nagy Magic: The Gathering-es eseményünk, és minden héten szombaton van lokál verseny, ahol a helyi játékosok játszhatnak, kereskedelmi forgalomban nem kapható OTS paklikért. Vannak mellette Pokémon rendezvényeink is, illetve vannak Magic The Gathering rendezvényeink is, szóval a péntek-szombat nálunk az, ami nagyon forgalmas. Van szerepjáték klubunk és társasjáték eseményeket is szervezünk, úgyhogy nagyon sok rendezvényünk van, de ilyen kaliberű, mint ez a 140 fős Yu-Gi-Oh Nemzetközi Bajnokság még nem volt.
Regisztrációval kezdődött az esemény, amire másfél-két órát számoltunk, így fél egykor kezdtük délután. Maga a regisztráció úgy folyt, hogy mindenki leadta azt a listát, amivel versenyezni fog, ezt a bírók jóváhagyták, utána volt egy regisztrációs díj, amiért cserébe a versenyzők kézhez kaptak öt „booster“-t. A regisztráció után elkezdődött a mérkőzés, a meccsek 40 percesek voltak, és volt köztük 10-15 perc szünet, összesen pedig nyolc kör volt. Ezt svájci rendszernek hívják, tehát nem egyenes kieséssel mentek a meccsek.
A nyolc forduló nagyjából nyolc órát vett igénybe, amihez természetesen kalkuláltunk egy fél órás ebédszünetet illetve muszáj volt hozzáadni egy órás technikai malőrt, hiszen az egyik számítógép a nyolcból megadta magát sajnos. Tehát a nyolc forduló este tízig tartott, és amint ezek lementek, jött az eredményhirdetés, aminél az első nyolc számított igazán. Azért fontos az első nyolc, mert utána ők maguk között nyerési alapon eldöntötték az első nyolc helyezett sorrendjét, így három forduló volt még az eredményhirdetés után.
Két féle díjazási rendszer van: külön az első nyolc majd utána kilenctől tizenhatig. A kilencedik helyezettől kezdve a tizenhatodikig mindenki kapott playmat-ot (ez egy Yu-Gi-Oh-s alátét, amin lehet játszani), hiszen ezek gyönyörű eredmények már csak azért is, mert 140 versenyző volt. Összeraktuk az eredménylistát, és körülbelül olyan fél 11-re mindenki tudta, hogy hogyan szerepelt.
Volt egy „stream table“-ünk, ami azt jelenti, hogy a teljes 10 órás játék alatt mindig felvettek egy asztalt, ahol játszottak, és élő adásban lehetett online nézni a meccseket. Hajnal 1 óra volt, mire meglett a nyertes.

Sokan azért jönnek egy ilyen eseményre, hogy bekerüljenek a top 16-ba, és ha az ötödik fordulónál már mondjuk négyet vesztett, akkor biztos, hogy nem kerül bele a top 16-ba. Ezért a fő verseny mellett volt egy fontos lehetőség ezen a versenyen: azok a játékosok, akik már az ötödik körben tudták, hogy nekik már felesleges versenyezniük részt vehettek egy win-a-mat versenyen.
Ez azt jelenti, hogyha a játékos benevez egy mellékversenybe, akkor nyerhet egy playmat-ot. Úgy hívják ezeket, hogy „side event“-ek, ezek nagyobb bajnokságokon szoktak lenni, pont azért, hogyha valakinek már érdektelen a fő verseny, akkor ki tud szállni belőle, és elindulhat ezeken a mellékversenyeken és így is nyereménnyel térhet haza.
Milyen volt a nemek és a korosztály megoszlása?
Körülbelül 3-4 lány volt a versenyzők között, tehát igencsak a fiúk dominálnak a játékosok között. A korosztály viszont nagyon sokszínű volt, mert 10 évestől kezdve 50 évessel bezárólag változatos volt. A kicsiket elkísérték a szülők és velük együtt izgultak.
Vannak olyanok, akik inkább csak gyűjtik a Yu-GI-Oh-t vagy egyértelmű, hogy akinek van, mindenki játszik?
Van, aki csak gyűjti a Yu-Gi-Oh-t, de a nagy részük inkább játszik. Sokszor a közösség miatt is, hiszen rengeteg barátság születik játék közben. Például Pokémon-ból gyakoribb, hogy többen gyűjtik, mint játsszák versenyszerűen.
Természetesen vannak olyanok is a játékosok között, akik valamilyen akadályozottsággal élnek, ám ebben a közösségben ez sem számít. Nagyon jó volt látni, amikor a boltban egy akadályozottsággal élő fiút úgy kísérgettek és tanítgattak a társai, hogy azt hittem régóta barátok, majd záráskor megkérdeztem, hogy honnan ismeritek egymást, amire a válasz az volt, hogy „Hát én nem ismerem, most láttam először.“
mesélte Csilla.
Mindenkit barátsággal fogadnak, legyen újra kezdő vagy teljesen kezdő játékos. Bátran kijelenthetjük, hogy még nem találkoztunk a debreceni yugis közösséghez hasonló befogadó, empatikus társasággal. Nincs hiszti, maximum játék közben, de alapvetően agresszió abszolút nincs, soha nem volt olyan, hogy valakit meg kellett volna kérnünk, hogy ne jöjjön legközelebb.
Nagyon összetartó, kulturált közösségnek van szerencsénk helyet biztosítani.
Hozzászólások