Március 13-án kezdődött az időutazás, amely során a hajdúszoboszlói Bocskai Múzeum az 1970-es és ‘80-as évek világában repíti vissza a vásárlókat. Trapper farmer, kacsintós pénztárca, moncsicsi – csak néhány ikonikus tárgy a több százból, ami látható lesz a FÓRUM Bevásárlóközpontban március második felében.
A Trapper farmer, kacsintós pénztárca, moncsicsi – csak néhány ikonikus tárgy a több százból, ami megtekinthető a FÓRUM -1. szintjén március 13 és 26 között.
A kiállítást március 13-án 11 órakor nyitotta meg Átányi Ajtony centermenedzser, Majoros Petronella hajdúszoboszlói alpolgármester, Dalnoky Ferenc, a kiállított gyűjtemény tulajdonosa és Dr. Bihari-Horváth László múzeumigazgató, aki ismertette a kiállítást.

A kiállítás a Dalnoky Ferenc és felesége országos hírű retro gyűjteményére épül, amely 15 éve látható állandó múzeumi kiállításon. Népszerűsége azóta is töretlen. Különleges darabjai kiválóan szemléltetik az 1970–80-as évek életmódját. A tematikus tárlat a lakótér, a konyha, a gyermekkor, a szórakozás és a fogyasztás tárgyi kultúráját mutatja be könnyed és interaktív módon. A látogatók nemcsak megnézhetik, de fel is próbálhatják az otthonkát, vagy a trapéznadrágot.
Ráadásul az olyan országosan ismert márkák mellett, mint a Trapper, a Tisza, a Traubi, vagy a Márka, különlegességnek számító debreceni darabok is megjelennek a kiállításban. Ilyen például a Debreceni Műanyagipari és Gombgyártó Vállalat által előállított Csepel Bulldog típusú teherautó óvodai homokozóba illő játékmakettje.

A kacsintós pénztárcát például kamionszámra vitték Csehszlovákiába, a városi legenda szerint. Ehhez az eredetileg japán gyártású, többdimenziós képeslapokat Bécsben vásárolták fel, majd itthon applikálták bukszákra a magyar trafikosok. Ez annál is nagyobb fegyvertény, mint hogy akkor még nem lehetett bármikor külföldre, pláne nem nyugatra utazni. Ma ez már elképzelhetetlen.
Az 1970-es években jelentek meg az első amerikai termékek is. A korábban a „nyugat ópiumának” csúfolt Coca-Colát 1968-tól a Magyar Likőripari Vállalat kőbányai üzemében is gyártottak, így könnyen a ’70-es évek presztízsitalává válhatott. Ekkor került forgalomba a magyar Sztár és Oázis üdítő is, melyeket sárga színük miatt csak „szőke kólának” becéztek a fiatalok. A korábban uniformizált öltözködést először az ifjúsági szubkultúrák (beat, rock) lazították fel. A társadalom viszonylag hamar elfogadta a korszak két kultikus ruhadarabját, a miniszoknyát és a farmernadrágot. Előbbihez tupírozott fizura, utóbbihoz hosszú haj dukált.

Ekkor lett tipikus otthoni viselet például a „mackóként” emlegetett tréningnadrág, az ujjatlan otthonka, a műszálas ingpulóver, a hosszúnyakú garbó, és a műbőrkabát is. Kiterjedt a bolthálózat, megjelentek az első nagyáruházak (Centrum és Skála). Egyre igényesebb lett a kereslet, melyre nagy hatást gyakorolt a nyugati fogyasztói kultúra. A ’80-as években már társadalmi elvárás lett a nemzetközi divattrendek követése. Az áhított nyugati javak egy részét megpróbálta a hazai ipar helyettesíteni, de a nehezen beszerezhető termékek továbbra is a csempészet által kerültek az országba.
E múltbéli világhoz képest a modern bevásárlóközpontokban már minden is (!) kapható. A FÓRUM-ban nyíló kiállítást éppen ez teszi igazán érdekessé, hiszen itt a mai és a 30-50 évvel ezelőtti fogyasztói kultúra hiteles összevetésére is lehetőség nyílik.

A múzeumi élményt folyamatos tárlatvezetések és játékos múzeumpedagógiai foglalkozások teszik emlékezetessé. Utóbbira iskolai osztályok jelentkezhetnek. Mind a foglalkozások, mind a kiállítás ingyenes programlehetőség!
Hajdúszoboszló múzeumi negyedében 3 épületben 7 kiállítás várja az érdeklődőket. A Bocskai Múzeumban a retro kiállítás mellett Fejedelmi Kincstár, interaktív helytörténeti és néprajzi tárlatok is megtekinthetők. A Nemzetközi Modern Képtárban pedig eredeti Picasso és Chagall alkotások várják a látogatókat.

Az nyitóeseményen jelen volt az Alföld Televízió stábja is:










Hozzászólások