Harmadik alkalommal keresik az egészségügy, és az oktatás különböző területeiről a kreatív és ösztönző pályázatokat, melyek inspirálóan hatnak ezen szakterületekre.

A mai napon vált nyilvánossá az idei Richter Anna Díj 12 döntősének listája! Az oktatáshoz és egészségügyhöz kapcsolódó innovációs pályázat olyan projekteket díjaz immár harmadik éve, amelyek nagy hatással vannak saját szakterületükre. A mai nappal a közönségszavazás lehetősége is elindult, hiszen a négy, zsűri által választott díjazott mellett, az ötödik Richter Anna Díjas projektet a nagyérdemű voksai alapján jutalmazzák majd, a tét pedig most sem kicsi: az öt kategóriagyőztes 4-4 millió forinttal lesz gazdagabb, amit projektje elindítására, fejlesztésére, promótálására, vagy akár folytatására használhat majd fel.
A korábbi években tapasztalt nagy érdeklődés, és a rengeteg innovatív, hiánypótló ötletet tartalmazó pályamunka alapján számunkra egyértelmű volt, hogy újra meghirdetjük egyedülálló pályázatunkat. Ugyanakkor a járvány miatt felmerült a kérdés, hogy a jelenlegi extrém terhet jelentő helyzetben vajon a szakemberek éreznek-e majd erőt arra, hogy kreatív ötleteken törjék a fejüket, és jelentkezzenek a pályázatra. De az orvosok, egészségügyi dolgozók, pedagógusok, gyógyszerészek ismét nagy elhivatottságról tettek tanúbizonyságot. A beérkezett több száz pályázat megmutatta, az egészségügyben és oktatásban dolgozók maximálisan azonosulni tudnak a díj mottójával és valóban Szívügyük a fejlődés!
derül ki a Richter Gedeon Nyrt. közleményéből.

A nyerteseket minden évben szakemberekből álló zsűri választja ki. Idén Beke Zsuzsa, a Richter Gedeon Nyrt. kommunikációs vezetője, Szily Nóra újságíró, pszichológus, Rúzsa Magdi Máté Péter-díjas énekesnő, Kertész Éva, a 21 Nő az Egészségügyért Alapítvány ügyvezetője és Dr. Barna István belgyógyász, egyetemi docens, a MÁESZ Szakmai Bizottságának elnöke fogja eldönteni, hogy kik lesznek a kategóriagyőztesek. Mindannyian olyan újszerű, megvalósítható ötleteket vártak a pályázóktól, amelyek kreatív, innovatív módon járulnak hozzá az oktatás vagy egészségügy színvonalához, fejlődéséhez, illetve az adott területen dolgozók mindennapjait megkönnyíti, minőségi változást hoz a hétköznapokban.
Idén is erős a döntősök mezőnye, akiket a Richter Anna Díj hivatalos honlapján és facebook-oldalán, mától a nagyérdemű is megismerhet projektjeikkel együtt.
ORVOS KATEGÓRIA DÖNTŐS CSAPATAI
Nefelejcs – Beszéljünk a demenciáról!
A projekt középpontjában egy sokakat érintő jelenség, a demencia áll. A demencia a 65 év feletti lakosság körében 1% gyakoriságban fordul elő. Ez az arány ötévente csaknem kétszeresére emelkedik. A probléma pedig nem csupán az idős betegek számára, de családtagjaiknak is komoly kihívást jelent. Az orvos kategória Nefelejcs – Beszéljünk a demenciáról! elnevezésű projektjében egy pszichiáter főorvos és profi filmes csapata megható játékfilmen keresztül hozná közelebb hozzánk ezt az egyre többeket érintő egészségügyi problémát.
Helló Termékenység Tudatosság!
A második projekt az orvos kategórián belül igencsak gyakori jelenséget állít munkája középpontjába. Sajnos sokan vannak, akiknek egy saját kisbaba egyelőre messzinek tűnő álom, az odavezető út pedig gigászi küzdelem. Azt viszont csak kevesen tudják, hogy a termékenységet számos körülmény befolyásolhatja. A téma iránt elkötelezett orvoscsapat célja, hogy felhívja a figyelmet arra, hogy a mozgásszegény életmód, az elhízás, a kóros soványság, illetve a dohányzás egyértelműen csökkenti az esélyét a várandósság kialakulásának. Életmódunkkal felelősek vagyunk az egészségünkért, és sokszor azért is, hogy lehet-e később gyermekünk. Fontos azonban hangsúlyozni, hogy a termékenység biológia óráját a legmodernebb kezelésekkel sem lehet visszatekerni, sem a nők sem a férfiak esetében. A Helló Termékenység Tudatosság! projekt minderről nyújtana felvilágosítást rövid, animációkkal kiegészített videókkal.
Gyakran hallottuk ezt a kérdést gyerekként, ugye? A legtöbb embernek nagyon nehéz eldöntenie, milyen pályát válasszon, mi legyen az a terület, ahol élete nagy részét tölti majd. Sokszor még felnőtt korban sem teljesen magabiztosak ezzel kapcsolatban, pedig már középiskolás korban dönteni kellene. Dr. Balogh Enikő pályázatának fő célja, hogy izgalmas kisfilmekkel segítsen megismerni az egészségügyhöz, természettudományhoz kapcsolódó hivatásokat, eddig nem ismert aspektusból: rögös utakon, sikereken, kudarcokon keresztül. A Foglalkozások bemutatása középiskolások részére projekt olyan kulisszatitkokba vezetné be a fiatalokat, amelyek jövőjüket is meghatározhatják, az adott képzések népszerűségét pedig növelné. A filmekhez kapcsolódóan pedig személyes beszélgetésekre is lehetőséget adna a program.
A GYÓGYSZERÉSZ KATEGÓRIA DÖNTŐS CSAPATAI
Jó, ha mindenről van elérhető közelségben információnk, de megfelelő szűrőt is kapunk hozzá? Az online keresőkben ma már szinte minden kérdésre találhatunk választ, legyen szó tengerbiológiáról, atomfizikáról, vagy éppen a gyógyításról. De vajon megbízhatunk abban, amit az interneten találunk? Fontos, hogy az egészségünket érintő kérdésekben csak hiteles oldalakat olvassunk! Ebben nyújtana segítséget az InfokONtroll névre keresztelt projekt, mely színes, figyelemfelkeltő, ugyanakkor szakértők bevonásával készülő, szakmailag magas színvonalú videókat mutatna be, és segítené eligazodni az információk között az interneten böngésző gyógyszerfelhasználó, laikus célközönséget.
A babavárás első pillanatától kezdve, számos dologra kell figyelni. Az Együtt dobban című projekt megálmodói egy sikeres, kismamáknak szóló applikációt kívánnak tovább fejleszteni. A tartalmaikat könnyen érthető oktatóvideókkal és cikkekkel bővítenék, hogy segítsenek eloszlatni a babavárást és a szülést övező tévhiteket. Ezen felül az alkalmazás angol nyelvre fordításával elérhetővé tennék a hazánkban élő külföldi várandósok, kisgyerekesek számára is ezeket a hasznos tartalmakat.
A prevenció, egészségtudatosság, környezetvédelem minden évben visszaköszönő téma a döntős pályázatok között. Idén a gyógyszerész kategória egyik finalistája a patika falain kívül is szeretné tudatosságra ösztönözni környezetét az egészséges táplálkozás népszerűsítésével. Az vagy, amit megeszel projekt megálmodó csapatának célja, hogy helyi termelők bevonásával már létrehozott kosárközösségük mintájára az ország más területein is beindítsanak hasonló kezdeményezéseket. Egyszerű és gyakorlatias lehetőséget kínál e szemléletformáló eszköz, mert választ ad számos, modern életünkben felmerülő kérdésre, mint például az ételérzékenység, minőségi éhezés, elhízás, allergiás megbetegedések, kimerültség vagy a stressz.
AZ EGÉSZSÉGÜGYI DOLGOZÓK KATEGÓRIA DÖNTŐSEI
Schuster Barbara vezetésével a Vertebra Alapítvány csapata a hazánkban számos fiatalt érintő gerincferdülést korrigáló, gyakran 10-12 órás műtét előkészületeit és magát a beavatkozást mutatná meg a nagyközönségnek egy dokumentumfilm formájában. Ez miért hiánypótló? A Gerincműtét testközelből film célja, hogy a gerincműtét előtt álló gyerekeket és családjukat bátorítsák, megmutatva az előttük álló utat, valamint a laikus közönség számára is betekintést adjanak a témával kapcsolatban.
A kategória döntős csapata a kórházban dolgozók jóllétét szeretné támogatni ötletével. A Segítség a segítőknek projekt ötletgazdái, a Zala Megyei Szent Rafael Kórház csapata lelkesítő kisfilmek elkészítésén túl célul tűzték ki az intézmény gyermekosztályának koraszülött intenzív részlegén dolgozó, a gyermekintenzív osztályon életveszélyes állapotú gyermekeket ellátó, illetve súlyosan sérült gyerekeket rehabilitáló, szabadidejükben pedig a Koraszülöttmentő és Gyermekintenzív Alapítványnál a koraszülöttmentést végző orvosok és nővérek lelki egészségének megőrzését is. Ennek érdekében egy relaxációs teret is megvalósítanának a díjjal járó négy millió forint pénzösszegből.
Prehospitális sürgősségi kézikönyv
Győrik Emese mentőtiszt grafikus testvérével Ágival évek óta tervezi egy olyan Prehospitális sürgősségi kézikönyv megalkotását, ami az Országos Mentőszolgálat és a háziorvosok munkájának támogatását szolgálná a sürgősségi ellátásban. Biztonsági hálót jelenthetne azoknak az egészségügyi hallgatóknak is, akik a sürgősségi ellátásban tevékenykednek. A terv egy könnyen használható, gyors döntéshozatalt segítő kézikönyv megalkotása, amely a legfrissebb hazai és nemzetközi követelményeknek is megfelel és ezáltal a kritikus helyzetekben azonnali segítséget nyújthat. A testvérpár úgy érzi, a pályázat most közelebb hozta őket álmuk megvalósulásához.
PEDAGÓGUS KATEGÓRIA DÖNTŐS CSAPATAI
Hogyan ne égjünk ki? – prevenciós módszertan pedagógusoknak
A pedagógus kategória döntőjébe jutott művészekből, zenetanárokból álló csapat közösségi zenei programot valósít meg országszerte 23 helyen, ingyenes napi zenetanulást biztosítva közel 1800, nehéz körülmények között élő gyereknek és fiatalnak. A közös zenélés egyrészt teret ad az összetartásnak és az egymásra figyelésnek, rendszerességre tanít, és sikerélményt biztosít az egyébként többnyire kudarcra ítélt gyerekek számára, emellett kapaszkodót, kitörési lehetőséget és jövőképet is ad nekik. A Symphonia Alapítvány tagjai A kiégés megelőzése a szociális célú művészetoktatásban című projektében célul tűzték ki, hogy módszert találnak a kiégés megelőzésére, kezelésére olyan kollégáiknál, akik szegény sorsú gyerekek művészeti oktatásával foglalkoznak rendszeresen. A kezdeményezés sokkal több pedagógust érinthet, mintsem gondolnánk. A projektet pilotként, jó gyakorlatként képzelik el, amely megfelelő módosításokkal az ország több területén, több fajta művészeti ág esetén is alkalmazható.
A természettudományos kutatás a középiskolások fejében gyakran vagy unalmas, vagy elérhetetlen képként létezik. Négy ifjú biomérnök kutató ezt szeretné cáfolni izgalmas, interaktív workshopjával, amit minél több középiskolába szeretnének eljuttatni. A Sc’Up, azaz Science Startup névre keresztelt program alappillére a gyakorlatiasság: a körülbelül 20 diákból álló csoportokat egy valós, életszerű probléma elé állítják, melynek megoldása csak rajtuk áll. A programmal olyan tudást adnak át a diákoknak, amire nem tér ki egy tankönyv vagy tanterv sem: megmutatják a diákoknak, hogy hogyan kell a megszerzett tudást a gyakorlatban alkalmazni.
A tanárokból és szülőkből álló Közbigyó projekt csapata már általános iskolában fontosnak tartja a projektszemléletű gondolkodás elsajátítását, a csapatmunka megismerését és a kreatív ötletek megvalósítását. A diákoknak meghirdetett iskolai programjukon évente 40-50 projektötlet születik és valósul meg. A projekt az önkéntességen alapul, és nem a „tanításról” szól, hanem az önállósodásról, együttműködésről, csapatmunkáról, gyakorlati problémamegoldásról, kreativitásról, nyitott kommunikációról, rugalmasságról.A projektet szeretnék egyre több résztvevővel és egyre magasabb színvonalon megrendezni, és a céljuk, hogy országszerte minél több iskolában kipróbálják, adaptálják ezt az egyedi pedagógiai módszertant.
HOGYAN SZAVAZHATOK?
A négy kategóriában 1-1 győztest a szakmai zsűri választ ki, azonban az ötödik szerencsés projektet a közönség szavazatai juttatják hozzá a 4 millióhoz. A csapatok részletes bemutatását, fotókat és videókat a www.richterannadij.hu oldalon lehet megtekinteni. Ugyanitt minden e-mail címmel rendelkező érdeklődő számára lehetőség nyílik az online szavazásra. A közönségdíj sorsa március 14-ig a szavazók kezében van.Érdemes követni a díj Facebook oldalát, ahol folyamatosan érdekes információkat olvashatunk és a döntős projektekhez kapcsolódó játékokba is bekapcsolódhatunk.
Április 13-án egy ünnepélyes gála keretében derül fény a kategóriagyőztesek kilétére!
Hozzászólások