A debreceni Csokonai Színház társulata 2020. augusztus 11-én különleges bemutatóval várja a közönségét. Shakespeare Hamlet című klasszikusát több szempontból is unikálisan tárja majd a nagyérdemű elé. A darab keletkezési körülményeiről kaphattak a sajtó képviselői egy különleges séta keretében tájékoztatást 2020. augusztus 6-án a teátrum igazgatójától, Gemza Pétertől, és a darab rendezőjétől, Éry Franciskától.
A bemutatónak már a helyszíne sem szokványos: a Csokonai Színház főépületének felújítása miatt új játszóhelyeket kellett keresni, s e most készülő produkció már az egyik ilyen, a teátrum által újonnan használt helyen, a Nagyerdei Stadionban lesz. Éppen ezért augusztus 6-án Gemza Péter a sajtó képviselőit a Nagyerdei Stadion előtt lévő Ködszínháznál várta, hogy onnan egy rövid sétát téve juttassa el őket az előadás leendő helyszínére, s adjon információt a készülő darabról.
Amint azt a direktortól megtudhattuk, a pandémiás helyzet a színházi szférát is innovációra késztette, arra, hogy a körülményeknek, az egészségügyi előírásoknak megfelelve, mégis kreatív alkotó munkát végezve vigyék tovább a művészi munkáját. S mivel ebben a szituációban fontos a távolságtartás, az igazgatónak eszébe jutottak olyan korábbi képzőművészeti alkotások, ahol a hangzó anyag máshonnan, más helyszínről érkezett abba a térbe, ahol a közönség tartózkodott. Ennek az újszerű előadásnak ez volt a kiindulópontja, s ehhez keresett kellő kreativitással és nyitottsággal rendelkező alkotókat a direktor. Így esett a választása a korábbi színházi munkái miatt általa már ismert Éry Franciskára, akivel folyamatosan, több sétát téve a Nagyerdei Stadionban, lépésről lépésre alakították ki a darab koncepcióját. Amelynek a lényege, hogy a távolságtartást ez alkalommal a Nagyerdei Stadion üvegfala fogja biztosítani: a színészek az üvegfal mögött kezdik el a darabot játszani, míg a nézők a szabad téren, a fal előtt fejhallgatóval nézik és hallgatják az üvegfal mögötti jeleneteket. Aztán persze ez a sajátos vitrinhelyzet változni fog, a nézőknek is sétálniuk kell még két-három új helyszínre a Stadionon belül, hogy követni tudják a színészeket és a darab menetét, de már önmagában ez a kiindulópont is rendkívüli kreativitásról árulkodik. Arra, hogy ennek a kreativitásnak teret adjon, Gemza Péter külön is figyelmet fordít: már az igazgatói pályázatában is jelezte, hogy rendkívül nyitott a fiatal alkotók felé. A nyitás lényegét épp a kreativitásuk, az új energiáik megmozgatási lehetőségei adják. Éry Franciska, a darab rendezője pedig épp egy ilyen fiatal alkotó.
A direktorról ekkor a rendező vette át a szót, s elmondta: Londonban végzett színház- és operarendező szakon, és nagyon örült, amikor Gemza Péter ezzel a különleges feladattal megbízta. Azért, mert nagyon vonzzák az olyan lehetőségek, amikor a konvencionális játszóhely-nézőtér viszonylatot meg lehet bontani, s ez a kialakult pandémiás helyzet most épp erre ad kiváló lehetőséget. Vitrinszínháznak, kirakatszínháznak aposztrofálta a Hamlet című darabját, amely tartalmában is rendhagyó lesz: a shakespeare-i klasszikus szöveghez ugyanis saját szövegeket is írt, tehát ezáltal is visz innovációt a darabba. A rendező hangsúlyozta: mindehhez különleges zenei világ is társul, amelyet Bocsárdi Magor zeneszerzőnek köszönhetünk.
A darab szerepeiben Rózsa Lászlót, Varga Klárit, Bakota Árpádot, Tolnai Hellát, Gelányi Bencét, Kránicz Richárdot, Mészáros Ibolyát lehet majd látni. A produkció különleges helyszíne miatt egyszerre ötven néző tekintheti meg a darabot, amelyet azonban igyekeznek jó néhány alkalommal eljátszani, hogy minél többen részesei lehessenek ennek a különleges vitrinszínházi élménynek.
Gyürky Katalin
Fotók: Máthé András










Hozzászólások