A Miskolc Városi Közlekedési Zrt. és a VOLÁN Egyesülés közös szervezésében 2024. április 9-én került megrendezésre egy partnertalálkozóval egybekötött szakmai nap Miskolcon, az MVK Zrt. telephelyén.
A szakmai találkozó célja a közösségi közlekedést végző társaságok munkaerő helyzetének bemutatása, a járművezetői hiány és annak lehetséges kezelési módjai, valamint az utánpótlás képzésre vonatkozó lehetőségek áttekintése volt.
A szakmai tanácskozást Demeter Péter a Miskolc Városi Közlekedési Zrt. vezérigazgatója nyitotta meg, majd ezt követően Dr. Tukacs László József, a VOLÁN Egyesülés vezérigazgatója is köszöntötte a résztvevőket, aki köszöntőjében bemutatta a VOLÁN Egyesülést, ismertette a szervezet feladatait, valamint érdekképviseleti tevékenységét.
„A rendezvény keretein belül elő kívánjuk segíteni a munkaerő helyzettel kapcsolatos tapasztalatok megosztása mellett az oktatásban, utánpótlásképzésben résztvevő szakemberekkel történő kommunikáció, illetve együttműködési lehetőségek megindítását is”
mondta.
A megnyitókat követően a résztvevők az alábbi témakörökben hallgathattak meg előadásokat:
Steininger Zsolt a MÁV Zrt. humánerőforrás vezérigazgató-helyettese a MÁV-VOLÁN Csoport járművezetői helyzetképéről adott tájékoztatást. Az előadás során elhangzott, hogy a munkaerő képzettségének javítása elengedhetetlen a versenyképesség javítása és a munkatermelékenység növelése érdekében.
A Nemzetgazdasági Minisztérium részéről Kelemen Gábor főosztályvezető az általános munkaerőpiaci helyzetképről tartott előadást. Tájékoztatás hangzott el a munkaerőpiacon jelentkező kihívásokról.
A szakképzés új rendszerének tapasztalatairól Kiss Gábor a Miskolci Szakképzési Centrum kancellárja tartott előadást. Információk hangzottak el a digitális tananyagfejlesztésről, a digitális szakképzési tananyagtárról, valamint az intézményekben történő minőségirányítási rendszer bevezetéséről.
A helyi közlekedési társaságok munkaerő helyzetének bemutatásáról, a munkaerő képzéssel, munkaerő toborzással, munkaerő megtartással kapcsolatos gyakorlatokról az alábbi előadások hangzottak el:
- Demeter Péter az MVK Miskolc Városi Közlekedési Zrt. vezérigazgatója ismertette a társaságnál alkalmazott azon ösztönző rendszereket, amelyek a munkavállalók megtartását célozzák meg. A társaság igyekszik olyan ösztönző elemeket (béremelés, pótlékok, egyéb juttatások) biztosítani munkavállalói számára, amely megakadályozza a fluktuációt.
- Farkas Attila a DKV Debreceni Közlekedési Zrt. HR igazgatója tájékoztatást adott a társaság toborzási intézkedéseiről, a képzések fontosságáról, illetve a társaság által kidolgozott megtartási stratégiáról. A stratégia kiemelt elemei közé tartoznak – többek között – a bér- és pótlékrendszer fejlesztési intézkedések, az egészségfejlesztést célzó intézkedések, a társadalmi felelősségvállalás, a munka-magánélet egyensúlyának biztosítása, valamint a márka fejlesztés.
- Király István a Paksi Közlekedési Kft. üzemeltetési vezetője ismertette a társaság munkaerő toborzásra és kiválasztásra, valamint a képzésre alkalmazott intézkedéseit. Részletes tájékoztatás hangzott el továbbá a társaság munkaerő megtartásra vonatkozó gyakorlatáról, mely során kiemelt figyelmet kapnak a munkavállók számára biztosított juttatások, a lojalitás elérése, a változatos munka, illetve a megértő hozzáállást tanúsító biztos munkahely megléte.
- Skutnik Tibor a Tüke Busz Zrt. vezérigazgatója részletes tájékoztatást adott a munkaerő toborzás színtereiről, mely a belső ajánlások mellett fejvadász cég és kommunikációs kampány ügynökség bevonásával, illetve autóbusz-vezető tanulók képzésével történik.
- Dr. Környei Éva a BKV Zrt. jogi és humánpolitikai igazgatója a társaság bemutatása mellett tájékoztatást adott a munkaerőt érintő külső környezeti hatásokról, a társaság munkavállalói korfájáról, illetve a hiányszakmákról.
- Kelevéz Viktória HR igazgató és Krsják Attila kultúra és elkötelezettség vezető az ArrivaBus Kft. munkaerő helyzetéről adott tájékoztatást. Az „Új világot építünk” c. előadásban ismertetésre kerültek a társaság arculat váltására és úttörő marketing stratégiájára, valamint a munkáltatói márka ismertség növelésére, és a társadalmi elismertség támogatására vonatkozó intézkedések.
- Engler Ádám a KAV Közlekedési Alkalmassági és Vizsgaközpont Nonprofit Kft. Közúti Vizsgáztatási Igazgatóságának igazgatóhelyettese a szakemberképzés és utánpótlás jövőjéről tartott előadást.
- „Digitális átállás a felnőttképzésben” címmel Oláh Gábor a KTI Magyar Közlekedéstudományi és Logisztikai Intézet Nonprofit Kft. igazgatója tartott előadást. A technológiai fejlődés egyszerre gyakorol jótékony és hátrányos hatást. A passzív képernyő előtti tevékenységek figyelemzavarhoz és csökkent koncentrációs készséghez vezethetnek. Az aktív részvételt igénylő digitális tevékenységek azonban javíthatják a koncentrálóképességet, a munkamemóriát, a kognitív rugalmasságot, az intelligenciát, a döntésképességet és a párhuzamos feladatvégzéshez szükséges készségeket.
- Tóthné dr. Vankucz Marianna a Robert Bosch Power Tool Elektromos Szerszámgyártó Kft. HR vezetője a munkaerő gyártási környezetben történő megtartásáról tartott előadást. A munkaerő megtartása érdekében tett intézkedések mellett az egykapus kilépési folyamat is ismertetésre került, melynek köszönhetően az utolsó élmény pozitív marad a munkavállalóknak.
- Danczák Balázs az MBH Gondoskodás Nyugdíjpénztár értékesítési menedzsere a toborzáshoz, megtartáshoz és motivációhoz igénybe vehető hatékony juttatásokról tartott előadást.
Az előadásokat követően a résztvevőknek lehetőségük volt kötetlen szakmai beszélgetésekre is.
A szakmai nap az MVK Miskolc Városi Közlekedési Zrt. telephelyén történő üzemlátogatással zárult, mely során az érdeklődök betekintést nyerhettek a társaság villamos- és autóbuszüzemének, valamint a diszpécserközpontjának mindennapi életébe, emellett megtekinthették a társaság közlekedéstörténeti múzeumát is. A telephelyen belül a résztvevők tehettek egy rövid utazást a közlekedési társaság legendás, szépen felújított Ikarus 31 és Ikarus 620 típusú veterán autóbuszaival, illetve a 2022-ben beszerzett BYD K9UD LF típusú elektromos autóbuszával is.
Forrás: Volánbusz Zrt.
Hozzászólások