A Városfejlesztési Főosztály a debreceni köztemetők üzemeltetését végző A.K.S.D. Városgazdálkodási Kft. javaslatára áttekintette az érvényben lévő rendeletben szabályozott díjak mértékét, így javaslatuk szerint, ha a közgyűlés is megszavazza, 2025-től ismét drágulnak a temetkezési költségek Debrecenben.
A felülvizsgálatot követően szakmai álláspont alapján indokolt a köztemetők díjtételei vonatkozásában az inflációkövető emelés, továbbá a városi temetkezési igények kiszolgálására új koporsós parcella kialakítása és ennek következtében az új temetési helyként ütemezetten kialakítandó XL parcella temetési helyei díjának megállapítása. – olvasható a közgyűlés elő kerülő előterjesztésben. Mint azt írták, a szabályozás tárgya miatt a rendelet módosítására az alábbi indokok alapján tettek javaslatot.
Díjemelés
A temetkezési költségek a temetkezési szolgáltatásért felszámítható díjakból és a temető üzemeltetésével és fenntartásával kapcsolatosan felmerült díjakból tevődnek össze. A temetkezési költségek döntő hányadát a hozzátartozó által választott temetkezési vállalkozótól igényelt szolgáltatások díja jelenti. Az önkormányzat a Ttv. 40. §-a alapján rendeletében kizárólag a temető üzemeltetésével és fenntartásával kapcsolatosan felmerült költségek díjtételeit állapíthatja meg, ideális helyzetben az önfenntartó állapot megközelítésével.
Az Üzemeltető számítása szerint ezen önfenntartó állapot eléréséhez az inflációhoz képest nagyobb mértékű emelésre lenne szükség, melyre 2020-ban és 2021-ben nem volt mód a koronavírus-világjárvány miatt. Az üzemeltetési díjtételek 2022 augusztusában 10 százalékkal, majd 2023. január 1-től 18 százalékkal, 2024. január 1-től pedig 16 százalékkal nőttek átlagosan.
Az Üzemeltető beszámolói szerint az üzemeltetési költségek terén keletkezett hiány 2020-ban 70,262 MFt, 2021-ben 51,709 MFt, 2022-ben 121,730 MFt. 2023. évben 144,362 MFt volt.
Az Üzemeltető 2023 szeptemberében egy minimum 30 százalékos, de temetőüzemeltetési szempontból optimálisan 40-50 százalékos díjemelési javaslattal élt, mivel 30 százalékos emelés esetén hozzávetőlegesen mintegy 40 MFt éves hiánnyal az üzemeltetési mínusz elfogadható szinten maradhatott volna, 40-50 százalékos emelés esetén pedig az üzemeltetés nem lenne veszteséges, minimális eredmény is elérhető lenne.
A legutolsó, 2023. novemberi rendeletmódosítás alkalmával a Közgyűlés inflációkövető, átlagosan 16 százalékos díjemelési mértéket hagyott jóvá. A köztemetők működőképességének megőrzése érdekében az üzemeltetésből származó árbevételt meghaladó többletköltséget, vagyis a temető-fenntartás-, üzemeltetés veszteségét a saját temetkezési szolgáltatás árbevételéből származó nyereségéből fedezi az Üzemeltető. Az üzemeltetési deficit ellensúlyát jelentő szolgáltatási árbevételek növelése esetén az Üzemeltető jelentős hátrányba kerülne a piaci árversenyben, ezáltal a szolgáltatási árbevételének csökkenésével az üzemeltetési veszteség kompenzációja és az Üzemeltető pénzügyi stabilitása is veszélybe kerülhet (csökkenne az üzemeltetési vesztéség ellensúlyozására fordítható pénzösszeg). Ez tehát nem jelent megfelelő megoldást. Amennyiben a temető üzemeltetésből származó hiány nem kerül ellensúlyozásra az üzemeltetésből származó bevételek növelésével, az üzemeltetés színvonalának csökkenése (sírkert parkfenntartási gondozása, köztisztaság) is bekövetkezhet.
A temetők üzemeltetési és fenntartási költségeinek nagymértékű emelkedése indokolja a Rendelet 2., 4. és 5. mellékleteiben lévő díjak 13 százalékos emelését. A 3. mellékletben szereplő, vállalkozásszerűen munkát végzők által fizetendő temetőfenntartási hozzájárulás díj szintén 13 százalékkal emelkedne tekintettel arra, hogy ez a díjtétel magába foglalja a temetőbe történő behajtás, az ügyfélszolgálati irodán történő adategyeztetés, a sírköves csoportvezető által a sírhelynél történő helyszíni ellenőrzés és az üzletág vezető által a beadott dokumentumok ellenőrzésének díját is.
A rendelet módosításáról szóló előterjesztést az alábbiakban olvashatják.










Hozzászólások