A szokásos éves menetrendváltáshoz igazodva a MÁV-START idén is számos fejlesztést és változást vezet be a vasúti közlekedésben. A december 10-től érvényes, 2023/2024-es vasúti menetrend célja az elmúlt években elért menetrendi fejlesztések megtartása. Az új menetrend már második alkalommal – a járási egyeztetéseken felül megtartott – júliusi online társadalmi egyeztetés lakossági véleményeit és javaslatait is figyelembe veszi több vonal esetén, hogy még inkább az utasok igényeihez igazított gyakorisággal és indulási időkkel közlekedjenek a vonatok. Az utasok november 29-től tudják megváltani elővételben a menetjegyeket a menetrendváltást követő időszakra.
Az Építési és Közlekedési Minisztérium, mint a hivatalos közforgalmú vasúti menetrend megrendelője számára fontos az utazóközönség véleménye, ezért idén júliusban társadalmi egyeztetést folytatott a 2023/2024. évi vasúti menetrend-tervezetről. A beérkezett lakossági észrevételeket, javaslatokat a kiértékelésüket követően a Budapest–Székesfehérvár, a Vác–Vácrátót–Aszód, a Pécs–Villány–Magyarbóly, a Budapest–Hatvan, a Budapest–Szolnok–Debrecen, a Debrecen–Tiszalök és a Debrecen–Mátészalka vonalak esetén építették be az új menetrendbe. Ezenkívül több vonalon válik kedvezőbbé az utazás: a Püspökladány―Biharkeresztes vasútvonal felújításának köszönhetően ütemes menetrend lép életbe, csökken az eljutási idő és naponta 5 pár új vonat indul Nagyváradra. Budapest és Dunaújváros között bővül a Z42-es vonatok száma, így javul az összeköttetés. Hétvégi reggeleken 60 perc helyett 40 percenként indulnak Szolnokról a G60-as és Nagykátáról az S60-as vonatok. A hétvégi éjszakai TramTrain-járatok esetében kedvezőbb lesz a csatlakozás a Budapest–Szeged közötti éjszakai, hajnali vonatokhoz. Egyes vonalak (miskolci, nyíregyházi, szegedi, tornanádaskai) esetén a kiszámíthatóbb közlekedés biztosítása érdekében néhány perccel nő a menetidő.
A részletes menetrendjét a Volánbusz is hamarosan közzé teszi.
Fontosabb változások
Idén befejeződött a Püspökladány―Biharkeresztes vasútvonal felújítása és villamosítása, ezért a vonatok újra 100 km/h-ás sebességgel közlekedhetnek, korszerű elektronikus biztosítóberendezést és utastájékoztató rendszert építettek ki, továbbá akadálymentesített magasperonok épültek, valamint megindulhatott a villamos vontatás. Ennek köszönhetően a menetrend is megújul: az utasok számára kiszámíthatóbb, ütemes menetrend lép életbe, csökken az eljutási idő, javulnak a csatlakozások a menetrendváltástól.
Hétvégi napokon reggelenként Szolnokról a G60-as és Nagykátáról az S60-as vonatok sűrűbben, 60 helyett 40 percenként közlekednek.
A Hatvan–Salgótarján–Somoskőújfalu, valamint a reggeli óráktól a Vámosgyörk–Újszász–Szolnok vonalon mindkét irányban 4-4 perccel később közlekednek a vonatok a hatvani InterCity csatlakozások, valamint a vámosgyörki átszállási lehetőségek javítása érdekében.
A Budapest–Hatvan–Miskolc és a Miskolc–Tornanádaska vonalon az indulási és érkezési időket hozzáigazítja a vasúttársaság a meglévő sebességkorlátozások okozta többlet menetidőkhöz, ezáltal megbízhatóbbá válik a vonatközlekedés és kiszámíthatóbbak lesznek a csatlakozások. Így az InterCity-k Miskolcról 3 perccel később indulnak Budapest felé, a menetidejük 9 perccel nő, az elővárosi szakaszon változik a G80-as vonatok és az InterCity-k, valamint az Agria és a Mátra InterRégiók indulási ideje. Néhány perccel hosszabb menetidővel közlekednek. A tornanádaskai vonalon a jelenleginél 10-14 perccel válik hosszabbá az utazás.
Az InterCity vonatok menettartama Budapest-Nyugati pályaudvar és Nyíregyháza között 6 perccel, Nyíregyháza és Budapest között 5 perccel növekszik, Budapest és Szeged között pedig 3-4 perccel nő a menetidő.
A hétvégi éjszakai vasútvillamosok menetrendje változik, ezáltal kedvezőbb lesz a csatlakozás a Budapest–Szeged közötti éjszakai, hajnali vonatokhoz.
Egy tucattal bővül azon vasútvonalak száma, amelyek esetén egyes megállóhelyeken feltételes megállási rend lép életbe, azaz csak akkor állnak meg a vonatok, ha van le- vagy felszálló utas. A leszállási szándékot jelezni kell a fedélzeten a leszállásjelző gomb megnyomásával. A felesleges megállások kiiktatásával javulhat az energiafogyasztás és pontosabbá válhatnak a vonatok.
A nemzetközi vonatokat is több jelentős változás érinti, ezek között az egyik legfontosabb, hogy újraindul az étkezőkocsi-szolgáltatás a Budapest–Bécs és a Záhony–Bécs közötti EuroCity-vonatokban.
Az újjáépült, villamosított Püspökladány―Biharkeresztes vasútvonalon naponta 5 pár új vonat indul Bihar megye székhelyére, Nagyváradra.
A román államvasút megkezdi a Kolozsvár–Nagyvárad vasútvonal rekonstrukcióját, amely előreláthatóan hároméves időtartamra módosítja a vonatközlekedést. Kolozsvár és Székelyföld csak kerülővel, megnövekedett menetidővel érhető el.
Idén augusztustól 10 vasútvonal esetén vonathelyettesítő buszjáratok közlekednek. Az Építési és Közlekedési Minisztérium felülvizsgálja a korábbi vasúti és a jelenlegi buszközlekedés tapasztalatait, versenyképességét, és figyelembe véve a térségben élők utazásai szokásait még az idei év végén döntés születhet a jövőbeli közlekedési formáról az érintett vonalak esetén. Az új menetrendben vonatközlekedésként szerepelnek az indulási állomások és időpontok.
Az új vasúti menetrend elérhető a MÁV-Volán-csoport honlapján a Belföldi utazás/menetrendek/közforgalmú menetrendek menüpontból. A vasúttársaság a vonatok menetrendjét folyamatosan tölti fel az ELVIRA-ba és a MÁV applikációba. Az utasok november 29-től tudják megváltani elővételben a menetjegyeket a menetrendváltást követő időszakra. A nemzetközi vonatokra – a menetrendváltást követő időszakra – az osztrák, szlovák, cseh, lengyel és svájci úti célokra, továbbá az éjszakai vonatokra már lehet jegyet váltani a nemzetközi pénztárakban, illetve az online értékesítési csatornákon.
Forrás: MÁV Zrt. Kommunikációs Igazgatóság










Hozzászólások