A vasutasnapi egyszeri 100 000 forintos juttatás után a Vasutasok Szakszervezetének (VSZ) két olyan „hangulatjavító” kérését is elutasította a kormány, amelynek megvalósításához egy fillér sem kellene. A VSZ elnöke úgy véli, nem csoda, hogy egyre nagyobb a munkaerőhiány a vasútnál – olvasható a szakszervezet vasutasnapra időzített közleményében.
A VSZ azt kérte levélben Orbán Viktor miniszterelnöktől a közelmúltban, hogy engedélyezze a MÁV-nál is a versenyszférában már működő gyakorlatot: az átlagosan összesen 20-30 perces munkaközi szünet is lehessen a fizetett munkaidő része. Ez az államnak egyetlen plusz forintjába sem kerülne, viszont szerény, ám üzenet értékű gesztus lenne a vasutasok felé.
A Kutnyánszky Zsolt Krisztián iparért és munkaerőpiacért felelős államtitkár válaszában megtagadta az engedélyt – közölte Meleg János.
A VSZ elnöke erre nem talál más magyarázatot, mint azt, hogy ennyit – pontosabban ennyit sem – ér a hatalomnak a vasutas társadalom. Nem csoda, hogy továbbra is munkaerőhiánnyal küzd a MÁV és egyre több vasutasnak kell a hiányzók munkáját is ellátni. Amíg bírják – jegyzi meg az elnök, aki szerint fontos gesztus lett volna a vasutasok számára a fizetett „kajaszünet” bevezetése.
Említett levelében azt is kérte a VSZ a miniszterelnöktől, hogy engedélyezze a vállalatnál bizonyos munkakörökben a választható 4 vagy 5 napos munkahét bevezetését. Vagyis az erre alkalmas területeken és beosztásokban a munkavállalók időnként maguk dönthessenek arról, hogy el tudják-e végezni 4 nap alatt is a feladatukat, s ha igen, akkor megtehessék ezt, s így 3 hétvégi pihenőnapot nyerjenek, ám a minisztérium ennek is keresztbe feküdt – mondta keserűen Meleg János.
Az elnököt megdöbbentette, hogy ebben a végtelenül nehéz gazdasági helyzetben annyira érzéketlen a kormány még a folyamatos műszakban dolgozó vasutasokkal szemben is, hogy egyetlen „ingyenes” hangulatjavító változtatásra sem ad engedélyt.
A VSZ elnöke kijelentette, a szakszervezet újabb és újabb munkakörülmény- és hangulatjavító változtatásokon dolgozik, s ezekkel továbbra is ostromolni fogja a kormányt. Az nem lehet, hogy felelős döntéshozók ne vegyék észre, mennyire fontos lenne legalább gesztusokkal javítani – ha már pénzt nem adnak a megbecsülés jeleként – a vasútnál dolgozók hangulatát, s ezzel is vonzóbbá tenni a vészes munkaerőhiánnyal küzdő ágazatot – szögezte le határozottan Meleg János.
Pedig például azután, hogy klíma nélküli vonatban rekedtek az utasok, még veszélyességi pótlék is kijárna nem csak a MÁV-nál dolgozóknak, de még az utasoknak is.
A vasutasok ünnepét a vasutasnapot 1961-től július második szombatján rendezik (1951-től augusztusban volt ez a nap). A kulturális és szórakoztató jellegű, vasúttal és vasutasokkal kapcsolatos programokon kívül a szakma ünnepére és kitüntetések átadására is sor kerül. A Vasutasnap egyik kiemelt programja a Tisztavatás és a miniszteri elismerések átadása, idén 230 tisztet avattak, és 23-an kaptak miniszteri elismerést.
Nem maradnak pénz nélkül
Az évvégi lojalitási juttatás egy részét december helyett július végén fizeti ki a MÁV-Volán csoport. Ennek során a munkavállaló eldöntheti, hogy a készpénzes kifizetést (bruttó 230.000 Ft) vagy az összeg SZÉP Kártya Szálláshely alszámlára való utalását választja, utóbbi esetben nettó 203 ezer Ft érkezik az alszámlára. Azonban ez nem külön juttatás, hanem az évvégi összeg egy előrehozott része.
Forrás: Vasutasok Szakszervezete, https://mavan.hu/unnepek/78/vasutasnap, MÁV Zrt. Kommunikációs Igazgatóság és VDSZSZ










Hozzászólások